ODA se chce zapsat do učebnic politického marketingu. Pomáhá jí s tím Mike Pán a Jan Plavec
Pavel Sehnal a Mikael Oganesjan a.k.a. Mike Pán. Zdroj: MikeJePán / YouTube
„Potřebujeme dostat k volbám asi tak 250 tisíc lidí, kteří by nám dali hlas. Agentura, která pro nás dělala analýzu, nám řekla, že tohle je jediná skupina, kterou bychom ještě teď mohli získat," vysvětloval pro iDnes.cz v roce 2006 místopředseda Unie svobody Ludvík, proč svou kampaň před volbami do Poslanecké sněmovny míří na mladé publikum a to navíc s jistým anti-systémovým étosem. Fialové plakáty s pěticípou hvězdou a hesly jako „It’s legal to be a loser" nebo „It’s legal to die" působily jako prapodivné zjevení a prvovoliči straně vedené ministrem spravedlnosti Pavlem Němcem neuvěřili ani slovo. Tato kampaň se stala jedním z nejbizarnějších pokusů propagace politické strany v naší novodobé polistopadové historii. Nyní tu je ale pokus obnovit zašlou slávu ODA a jeho rozjezd v sociálních médiích nese příslib podobně legendárního zářezu.
I ODA si totiž dala za úkol oslovit mladé. Pomiňme to, že ti mohou být těžko oslněni historickým odkazem ODA. Středově liberální stranu z devadesátých let si nepamatují. Nezaměřujme se ani na to, že účast u voleb je ve skupině 18-24 let tradičně jedna z nejnižších z oprávněných voličů. Tím nejvíce nepochopitelným je výběr lidí, s kterými se do tohoto „honu na omladinu" vydává. Jsou jimi král YouTube bullshitu Mikael Oganesjan a Jan Plavec z „nejprogresivnější social media společnosti ve střední Evropě" Plavec Media.
Spojení s Oganesjanem vyhlásil minulý pátek na FB stránce ODA zakladatel strany Pavel Sehnal, a to nikoliv prkenně, jak to umí v politice Jan Veleba, ale v udýchaném selfie videu pořízeném po ranním proběhnutí po Drážďanech. Mike Pán (nyní to má být i nové Oganesjanovo občanské jméno, ale v textu budeme nadále používat primárně jeho rodné jméne — pozn. red.) mu má pomoci oslovit mladé, a to nejen ve smyslu získat jejich hlasy v parlamentních volbách, ale také přimět je ke vstupu do aktivní politiky na kandidátce ODA.
Pokud nejste ještě seznámeni s tvorbou kanálu MikeJePán, vězte, že jde o spratkovitou exhibici Oganesjana, který se natáčí u toho, jak páchá dopravní přestupky a následně i provokuje strážníky, kteří je s ním řeší. Dle vlastních vyjádření je toto pro něj jen nejlepší forma reklamy na jeho službu PojištěníNaPokuty.cz, která je obchodní značkou České vzájemné pojišťovny motoristů, v níž má prý Oganesjan i vlastnicky figurovat. Princip této služby má spočívat v tom, že lidé si mají platit pojištění na to, aby je lidé z PojištěníNaPokuty.cz vysekali ze správních řízení spojených s jejich dopravními přestupky s co nejmenším a nejlépe žádným postihem.
Oganesjan se ve videích chová jako narcistický hrubián, který má právo „vyjebávat" s dopravními předpisy i lidmi, co jejich dodržování vymáhají. Obojím pohrdá, což dokazuje třeba tím, že považuje za vhodné jezdit s modrým majákem. Když ho nedávno s tímto konfrontoval Matěj Dvořák, moderátor pořadu Ukaž káru na internetové televizi Playtvák, odvětil, že takové chování je v pohodě, protože čas jsou pro něj peníze. V tom samém pořadu mimochodem prohlásil, že se už ničeho nebojí, protože za ním stojí nejmenovaná politická strana, kterou nechtěl prozrazovat.
Jeho videa zaznamenala desítky milionů zhlédnutí, byla o něm natočena televizní reportáž, absolvoval rozhovor v DVTV, ale především na internetu najdete desítky videí a článků, které poměrně přesvědčivě ukazují, že je Oganesjan podvodník nebo minimálně používá ve svém podnikání pochybné praktiky a notoricky lže. Přečtěte si třeba tento článek shrnující Oganesjanovy poslední podnikatelské úspěchy nebo se podívejte na YouTube dokument ukazující jedno z jeho soudních stání, kde jsou nejzajímavější rozhovory s jeho ultras, fanoušky, co ho přišli k soudu podpořit.
Za vším hledej Plavce
Pokud si nyní říkáte, jak proboha může někdo podobný být brán jako jakákoliv autorita pro přilákání mladých voličů a politiků, máme pro vás další překvapení. Z kontextu je totiž zřejmé, že za jeho angažmá stojí další groteskní figurka českého internetu, Jan Plavec. Tento 21letý mladík se kasá tím, že Plavec Media je "nejprogresivnější social media marketingová společnost ve střední Evropě založena Janem Plavcem s cílem maximalizovat příležitosti na sociálních sítích". Je to zřejmé z toho, že v levém dolním rohu fotografií na FB stránce ODA je označena Plavec Media s. r. o. jako zpracovatel.
Zdroj: Facebook / ODA
Předtím než Plavec začal se správou sociálních médií ODA, vydobyl si své jméno i na jiných projektech. Bohužel vám nemůžeme říct na jakých, žádní reální klienti a úspěšné případové studie nejsou k dispozici, pomineme-li jeho demo facebookový účet Komerční banky, který si rozjel jako ukázku svých schopností. Už v loňském roce se nicméně výrazně zaryl do povědomí českého internetu jako mladík, který v saku promlouvá do kamery, jak je úspěšný a je ochotný navést na tu správnou cestu za 1 500 Kč na hodinu i jiné (případně za 500 Kč za půlhodinu na Skypu). Ve výsledku se stal tak mentorem několika teenagerů, co mu platili za báchorky o jeho nebetyčných úspěších.
Podobně jako u Oganesjana u něj můžeme pozorovat bájivé lhaní nejen o výškách obratu. Plavec vám k tomu přidá i zásobu špatně přeložených motivačních citátů a mouder přednášených před vypůjčenými superauty.
Zdroj: Jan Plavec
Na jeho YouTube kanálu je bohužel již mnoho nechtěně humorného materiálu smazáno. Dostatečným náznakem toho, kdo asi stojí za Oganesjanovým angažmá pro ODA, je rozhovor Plavce s ním, kde se Plavec staví do role dlouhodobého přítele a znalce a obdivovatele jeho podnikání.
Jako skvělý edukační materiál o Janu Plavcovi doporučujeme i videa moderátora Petra Vojnara.
Influencer za všechny hejty
Oganesjan má jistě své věrné příznivce, nepřehlédnutelná je ale také síla těch, kteří ho považují za ostudného lháře, podvodníka nebo minimálně amorálního člověka. Oganesjan nemá ve srovnání s jinými youtubery s podobnými počty zhlédnutí videí tolik spoluprací se značkami, podporuje s nimi primárně svůj byznys. Když ale v poslední době k něčemu takovému přistoupil, tak to přineslo jím propagované značce jen potíže a snížené hodnocení uživatelů na jejich Facebookové stránce. Například značka MyAirlines.cz, kterou propagoval opakovaně, ho dokonce raději zrušila. Výrazně se po propagaci ve videích Mikea Pána zhoršilo i hodnocení Euro Segway Prague, které má nyní jen 1,7 hvězdičky z 5. Někdy ale stačilo, aby se přimotal i k cizí spolupráci. Když se objevil ve videu dalších kontroverzních youtuberů, TVTwixx, v němž propagovali fidget spinnery od Giftico.cz, tak se na tento e-shop snesla kritika, i když držel jejich spinner v ruce jen na pár vteřin.
Člověk s takovýmto morálním kreditem má nyní být ambasadorem politické strany, co nám chce přinést nové a lepší pořádky. Stojí za ní miliardář Pavel Sehnal, který založil a později prodal Českou podnikatelskou pojišťovnu a nyní figuruje v pěti desítkách firem - například realitní kanceláři AAA Byty, Elektroporcelán Louny, Obchodní tiskárny Kolín. Je vlastníkem veletržního areálu PVA Expo v pražských Letňanech a také Aquapalace Resort Praha s aquaparkem a hotelem v Čestlicích. Pod jím vedenou SPGroup patří také pojišťovna Slávia. Jde o úspěšného a sympatického podnikatele s dobrou pověstí. O to překvapivější je, do čeho se nechal navést. Nemůžeme ho ovšem brát jen jako někoho, kdo byl zmanipulován Janem Plavcem a jeho rozhodnutí je zcela neinformované.
O víkendu se objevilo na kanálu MikeJePán nové video odehrávající se v aquaparku v Čestlicích. Sehnal v něm uvádí, že mnoho jeho videí viděl, „jsou super, protože jsou pravdivá" a „cítí v nich dobrý úmysl", a proto se rozhodl, že spolu půjdou do společného projektu.
Pravý důvod se ovšem skrývá o něco dále ve stopáži videa. Je jím beznaděj z neschopnosti naplnit krajské stranické kandidátky do voleb do Poslanecké sněmovny České republiky. ODA to musí stihnout, stejně jako ostatní politické strany, do půlky září. Sehnal přitom mluví o těžkosti zaplnit 450 míst na kandidátkách a o tom, že kvůli tomu vstává každý den v 5 ráno. Jestli má být Mike Pán tím pravým, kdo mu s tímto úkolem pomůže, tak bude pochopitelně přitahovat nejvíce své skalní fandy. Pro jejich přiblížení skutečně doporučujeme podívat se na rozhovory s nimi v YouTube dokumentu publikovaném výše (reprezentativním je zejména chlapec se zálibem v právu mluvící od 5:55). Pokud by někomu z nich bylo 21 let a ve volbách by ODA uspěla, znamenalo by to, že tato staronová strana do Poslanecké sněmovny ČR přinesla novou krev. Ovšem takovou, která se domnívá, že nerespektování pravidel určených pro všechny je „pohoda" a že úspěšný je ten, co dokáže „ojebat systém". Výkonných osobností, které by pod křídly OVB dokázaly prodat životní pojištění celému příbuzenstvu, včetně 90letých babiček (ne náhodou Oganesjan se svou kariérou začínal právě v OVB — pozn. red.). Nepřipomíná to moc přinesení nových pořádků, že?
„Plavecká kampaň" ODA si už vysloužila posměch od některých marketingových influencerů.
Podobně jako v případě Unie svobody je celá tato pseudo marketingová maškaráda aktem zoufalství. Tonoucí se stébla chytá, a když ho nabízí skutečně nekompetentní komunikační agentura, můžete si být jistí, že bude oběť možná směšně kopat, ale nakonec se utopí. U Unie Svobody to bylo o to pikantnější, protože se jednalo o snahu udržet se u moci od někdejší vládní strany. ODA se věnuje taková pozornost především díky odkazu stejnojmenné strany z devadesátých let, ale jde upřímně o projekt bez větších šancí na úspěch. Do voleb nicméně zbývají 2 měsíce a něco nám říká, že Mike Pán s podporou Plavec Media mají potenciál přijít s kampaní, která se zapíše do učebnic politického marketingu. Pochopitelně do sekce „Jak to nedělat". Těšme se!