Samsung v boji proti iPhonu. Model Galaxy S III podpoří dosud největší marketingovou kampaní
Nedávno jsme informovali o tom, že se Samsung stal podle počtu vyrobených kusů mobilních telefonů jejich největším výrobcem na světě. Korejský kolos si zakládá na širokém portfoliu produktů a chce kralovat i v high-end kategorii, kde je jeho největším soupeřem iPhone. Už na model Galaxy S II pěla chválu odborná veřejnost (například na Mobile World Congress 2012 získal daný model ocenění Mobilní telefon roku). Jeho nástupce Galaxy S III nemá nicméně oslovovat jen technologicky uvědomělé zákazníky, kteří vědí, co je dobré. Měl by být all-catch produktem, jenž poblázní pro špičkový smartphone i lidi, kteří o něm donedávna vůbec neuvažovali. V tom je tedy plánem tak trochu napodobit iPhone a přitom mu samozřejmě sebrat značný podíl na trhu.
Za tímto účelem rozjíždí marketingovou kampaň, jež má být největší v historii výrobce. Stojí na tom, že Galaxy S III je „produkt vyrobený pro lidi“. Komunikace se nesoustředí ani tak na výkon nebo skvělý 4.8 palcový AMOLED HD displej, ale na aplikace, jež usnadňují život. Následuje tedy trend nastavený spoty Googlu s odkazy na využívání technologií pro zlepšování našich každodenních životů. Recept byl opsán značně doslovně, nechybí dojemná hudba, milníky lidského bytí jako svatba, sdílení radostných zážitků a samozřejmě ani záběr na roztomilé dítě. Telefon vám rozumí, sdílí, co máte na srdci, sleduje vaše bližní, rozpoznává, kdo jste, vidí ve vás to lepší a počká, dokud neusnete.
To jsou všechno moc hezká hesla, ale z nabídnutých záběrů není vazba na jednotlivé funkcionality dostatečně jasná. Pro vysvětlení si povězme alespoň jednu. Závěrečná scéna s otcem s dítětem v náručí, který usne s telefonem v ruce, a ten se posléze vypne, znázorňuje funkci, kdy mobilní přístroj skrze přední kameru sleduje, jestli se skutečně díváte na displej. Pokud ne, displej přejde do spícího módu a šetří baterii.
Samsung nicméně komplexnost svého přístroje chce vysvětlovat dodatečně, a to doslova tváří v tvář. Ve velkých městech po celém světě zbuduje stánky, v kterých bude zasvěcovat kolemjdoucí do pokročilých funkcí telefonu.
Mobilní zařízení je navíc „oficiálním telefonem Olympijských her v Londýně“ a svoji technologickou vyspělost komunikuje i partnerstvím s VISA spojeným s možností používání technologie NFC. Díky ní by telefony Galaxy S III měly být schopny v průběhu her platit na speciálních terminálech třeba i lístky na jednotlivá sportovní klání bezkontaktně.
Dosud byl Samsung racionální a lifestylovému přístupu k telefonu se vysmíval, třeba v sérii spotů utahujících si z „jablíčkářů“ čekajících dlouhé hodiny na koupi nového iPhonu. Částečně se mu to rozhodně vyplatilo, modelu Galaxy S II se prodalo na 20 milionů kusů. Jeho nová kampaň poprvé u Samsungu akcentuje emocionální vazbu k přístroji, není to jen telefon - je to prostředek k zlepšování života. Redaktorka portálu Marketing Week, Laura O’Reilly, přirovnávala atmosféru na tiskové konferenci představující nový přístroj k té před legendárními prezentacemi vedenými Stevem Jobsem. Těžko ale říct, jestli se Samsungu podaří dosáhnout kýžený „iPhone moment“. Po dobytí mnoha technicky vyspělých uživatelů kupujících si mobilní zařízení hlavou nebude lapit masu rozhodující se spíše na bázi emocí tak jednoduché. Kdyby pro nic jiného, třeba proto, že pozice „prémiové srdcovky“ oslovující široké masy je už nějakou dobu obsazena.