Tesla Roadster pluje vesmírem. Elon Musk tak stvrdil pověst geniálního miliardáře a marketéra
Vesmírné závody byly v druhé polovině 20. století hrou velmocí, po většinu času dokonce jen těch největších své éry: USA a Sovětského svazu. Nyní se ale výlety do vesmíru stávají také doménou dvou extravagantních miliardářů. Poté, co včera vyslal Elon Musk na oběžnou dráhu vůz Tesla Roadster, mu může jeho auru závidět i další soukromý kosmonaut, Richard Branson. Musk se stal tím nejodvážnějším poslem pokroku, kterého svět má.
V úterý 6. 2. ve večerních hodinách odstartovala z floridského mysu Canaveral raketa Falcon Heavy a vynesla do kosmu automobil Tesla Roadster. Ten má za volantem figurínu jménem Starman, na palubní desce se skví nápis „Don’t panic!” a z reproduktorů se ve smyčce line píseň Life on Mars Davida Bowieho. Tesla Roadster nyní bude obíhat kolem Slunce po eliptické dráze, která se v nejvzdálenějším místě přiblíží až k planetce Ceres. Má být na cestě až za dráhu Marsu, dalšího cíle Muskova vesmírného snažení.
Těžko si můžete představit lepší reklamu: pro značku elektromobilů Tesla, pro společnost SpaceX i pro samotného Muska.
Tato show nebyla některým lidem po chuti. Neoprávněně. Tesla Roadster stojí 100 tisíc dolarů, ve srovnání s drahým vědeckým vybavením je tato částka ale pakatel. První start nového typu rakety byl poměrně riskantním podnikem. Sám Musk si nebyl jistý a nechal se slyšet, že šance na úspěch byla jen 50 %. Samotný start byl odložen o 3 hodiny kvůli silnému větru. Udělat v takové situaci hlavním nákladem postradatelný vůz z Muskovy továrny Tesla bylo dobře kalkulovaným riskem, který vyšel.
PR hodnota této akce je téměř nevyčíslitelná a někteří ji označují za dosud nejdražší reklamu na auto. Start rakety stál prý zhruba 90 milionů dolarů. Byla to mimo jiné ale i reklama na společnost SpaceX zodpovědnou v Muskově impériu za vesmírná dobrodružství. Mezi její klienty patří po úspěšném startu a návratu rakety Falcon9 i NASA a její tržní hodnota se odhaduje na 21 miliard dolarů. Pravděpodobně se ale po další valuaci od investorů budeme bavit o mnohem větším čísle.
Úspěšný start Falcon Heavy totiž předznamenává novou éru dominance SpaceX. Elon Musk před startem Falcon Heavy uvedl:
„Pokud budeme úspěšní, je to konec hry pro operátory „heavy-lift" (jednorázových, pozn. red.) raket. Je to, jako kdyby jedna společnost měla znovu použitelný letoun a všechny ostatní měly jen jednorázový, z kterého byste se nějakým způsobem dostali padákem do vaší destinace a letoun by se někde zřítil. Je to šílené, ale takto byznys spojený s (vesmírnými) raketami funguje."
Start Falcon Heavy je v přenosu zhruba v 18 minutě (-3:52).
A ono to vyšlo. Richard Branson mezitím stále teprve plánuje turistické výlety do vesmíru. Jeho společnost Virgin Galactic by prý měla první zrealizovat do konce tohoto roku. Ambice doletět „dál a výš" ale přenechává svému vesmírnému rivalovi. Ten má nyní další argument pro investory, kteří jen loni do SpaceX nalili 450 milionů dolarů. Cesta na Mars přitom bude jistě další prostředky vyžadovat. Komu jinému byste je ale chtěli dát?
Tesla Roadster plující vesmírem nese pro případné nálezce vzkaz, na kterém stojí:
„Made on Earth by humans.”
Na této planetě si ale tento úspěch všichni spojují se jménem Elona Muska, nejviditelnějším byznysmenem, dobrodruhem a, ano, i marketérem naší doby.
Kam dál?
Titul „the biggest branded moment ever" si do této chvíle nese Red Bullem sponzorovaný seskok Felixe Baumgartnera z hranice statosféry. Zdali o něj přijde, se dozvíme až po sečtení všech mediálních výstupů spojených s Falcon Heavy. Mezitím si ho připomeňte v našem článku Red Bull přepsal marketingovou historii.
A nebo se můžete také podívat na to, jak Elon Musk v rámci své ironicky nazvané Boring Company dokáže do pár dnů prodat i 20 tisíc plamenometů.