Globus nabídne zákazníkům hodinu ticha. Skutečně je o co stát?
Zdroj: YouTube / Globus ČR
Globus oznámil jako svou velkou adventní novinu to, že od pondělí 4. 12. do neděle 10. 12. bude zkoušet patnáct hypermarketů Globus po celém Česku tzv. hodinu ticha. Každý den v nákupní špičce od 18. do 19. hodiny nebudou hrát žádnou hudbu. Hypermarket tak jde vstříc těm, kteří si chtějí udělat rychle velké vánoční nákupy bez muziky. V případě, že bude mít Globus na hodinu ticha pozitivní ohlasy od zákazníků, prodlouží tuto novinku až konce adventu.
„Každý náš zákazník je jiný. Co mají společného, je, že chtějí být na Vánoce připraveni a nakoupit v pohodlí. Proto vedle nabídky velikého množství novinek a kvalitního sortimentu máme pro zákazníky připravenou technologii Scan&Go, se kterou lze rychle a komfortně pořídit celý vánoční nákup i během hodiny. Ať už je to hodina s podkresem hudby či bez ní,“ říká mluvčí Globusu Pavla Hobíková a jen tak mimochodem u toho prodává i inovaci, kterou mohou skutečně zákazníci ocenit. Platí to ale o hodině bez hudby? Za tímto účelem jsme se rozhodli seřadit fakta, která jsou o hudbě v obchodech známa.
Jak působí hudba v obchodech
Prvně rovnou konstatujme, že hudba vliv na zákazníka má. Ostatně se všemi různými poplatky znamená dodatečné náklady — nejen pro velké obchodní řetězce, ale třeba i pro zubaře, kterému hraje rádio v čekárně. Myslíte si, že by někdo chtěl platit OSA jen z čiré lásky?
Navodí tu správnou atmosféru
Nechcete, aby byl váš obchod místem, kde lidé jen provádějí akt směny peněz za zboží a služby. Nepatří to totiž nutně ani mezi jejich očekávání. Málokdo jde vědomě do obchodu primárně za nákupním zážitkem, každý ale dokáže říct, že se v nějakém obchodě cítil dobře a v nějakém ne.
I z toho důvodu v britském průzkumu uvedli 4 z 5 vlastníků malých obchodů, že je pro ně hudba jako kulisa důležitá.
Může odlišit váš brand
Je váš obchod mladistvý a trendy? Mělo by se to odrazit i na tom, co se line z reproduktorů. Naopak oblek na míru byste v totožné kulise s rapem nebo tanečním tuckovitým kolovrátkem neprodali.
Vytváří dojem soukromého prostoru
Supermarket se vším svým mumrajem není místem tiché meditace. I provozní zvuky typu pípání kas a vrzání koleček nákupních košíků jsou slyšet. S puštěnou hudbou to ale není tolik patrné. Díky tomu se mohou zákazníci soustředit na sebe a ne na to, že jsou součástí pípajícícho a skřípajícího konzumního organismu.
Určuje tempo zákazníků
Energická rytmická hudba jako kulisa přiměje zákazníky v supermarketu k tomu, aby nakupovali rychleji, ale ne v menším objemu. Díky té pomalé se ale mohou cítit ve větší pohodě. Obojí se dá využít v různých situacích.
Ovlivňuje nákupní rozhodnutí
Zde můžeme zužitkovat informace, které již padly. Například klasická hudba prý působí na lidi jako potvrzení toho, že se nacházejí v luxusním prostředí. To pomůže jako ujištění, že jste na správné adrese, když vybíráte drahý oblek. Je také dokázáno, že klasika zpomaluje zákazníka a přiměje ho nakoupit dráž ve srovnání s popovou kulisou ve vinotéce i v restauraci.
Zůstaňme ve vinotéce. Další průzkum ukázal, že pouštění francouzské hudby pomáhá prodeji francouzských vín, pouštění hudby německé prodeji vín z provenience našich západních sousedů.
Hudba dělá zaměstnance produktivnější
Pracovat jako prodavač, ale třeba i doplňovač regálů, není nic jednoduchého. Směna lépe uteče za hudebního doprovodu, navíc jsou prý lidé i produktivnější. Stejně jako u běžných posluchačů rádia ale platí, že opakování těch samých písní má určitou mez, kdy se stane otravným.
Čekání ve frontě je snesitelnější
Čekání ve frontě na kasu může být úmorné. Při poslechu pěkné písně na něj můžete na chvíli zapomenout.
Ano, Globus má sice systém Scan&Go. Tomu se ale velká část zákazníků, stejně jako třeba samoobslužným pokladnám, bude vyhýbat. Čekání na řadu u kasy tak bude pro mnoho lidí pocitově zdlouhavější. Je tu ale i celá řada dalších důvodů, proč pouštět v obchodech hudební podkres. Domníváme se proto, že od Globusu jde především o snahu upoutat na sebe pozornost atraktivním termínem „hodina ticha". Navíc nám něco říká, že zase takové nábožné ticho se v jeho hypermarketech nerozhostí a tu a tam se z reproduktoru stejně ozve slevová nabídka nebo hlášení o ztraceném dítěti.
Zdroje: Business Insider, The New York Times, CoDiGo, LSretail