Facebook představuje svůj virtuální svět Horizon
Facebook představuje Horizon – virtuální svět, ve kterém si uživatelé mohou hledat nové přátele, hrát v něm hry nebo se jen tak poflakovat a obdivovat malebná zákoutí, která ostatní vytvořili. Nejčastěji bývá Facebook Horizon připodobňován k modernější verzi Second Life a The Sims. Výraznou inspiraci při jeho tvorbě měl ale sehrát také nedávno zfilmovaný román Ready Player One (který v 2016 údajně fasoval při nástupu do práce každý nový zaměstnanec společnosti Oculus, nyní VR odnože Facebooku).
V Horizonu se kreativitě meze nekladou. Stačí nasadit chytré brýle Oculus Rift a vyřádit se můžete už při tvorbě svého avatara. Kromě běžných nástrojů pro přizpůsobení vzhledu si totiž v Oculus Medium můžete vytvořit třeba i tričko s vlastním potiskem, a být tak minimálně stejně šik jako v offline světě. Jen se musíte smířit s tím, že vašemu online alter egu bude chybět spodní část těla. Avatarem však zábava rozhodně nekončí. Jestli se v reálném životě nedostanete dál než na Mácháč, v Horizonu můžete s přáteli ležet klidně i na pláži soukromého ostrova a popíjet vychlazenou piña coladu. K vytvoření vlastního světa vám totiž místo znalosti kódování stačí ovládat program Horizon Builder. V něm si můžete vytvářet různá zákoutí pro vaši online zábavu s přáteli nebo třeba romantické rande. Možná vám ale bude pro začátek stačit s nimi prozkoumávat již vytvořené světy nebo si zahrát jednu z oficiálních online her. První, kterou společnost představila, je Wing Strikers.
K přemístění mezi různými místy v rámci Horizonu vám poslouží tzv. Telepody. O vaši bezpečnost a pohodlí se budou starat průvodci známí jako Horizon Locals. Ti vám mimo jiné poradí, jak se vypořádat s trolly.
V oblasti bezpečnosti nenechal Facebook nic náhodě. Horizon disponuje vlastní bezpečnostní službou a nabízí funkce, jako je blokování a nahlášení uživatelů, kteří se budou snažit vaše soukromí jakkoliv narušit. Každý z uživatelů má navíc možnost nadefinovat si osobní hranice prostoru, do nichž ostatní uživatelé nemohou vstoupit. Více o pravidlech chování v rámci komunity hovoří v sekci zvané Občanství. Tam zmiňuje, že by kultura ve virtuálním prostředí měla být ohleduplná a mírumilovná a občan je zde definován jako přátelský a zvídavý.
Horizon však nemusí být jen zdrojem zábavy. Z jeho potenciálu mohou těžit i značky, pro které virtuální prostředí představuje ideální místo pro umístění reklam a billboardů, ale třeba také online verzí prodejen světoznámých značek. Představte si, že třeba si vyrazíte v Horizonu nakoupit oblečení nebo nábytek a v reálném světě vám jej kurýr doveze až do domu. Facebook Horizon tak může představovat zcela novou uživatelskou zkušenost, ze které budou těžit návštěvníci virtuálního světa i značky. Otázkou však je, zda se Facebooku podaří tato očekávání naplnit. Podobné scénáře se totiž předpovídaly i The Second Life a nic z toho se nenaplnilo. Jeho start ovšem přišel v roce 2003 a nyní jsou přeci jenom technologie o poznání dále.
Beta verze by měla být dostupná na začátku roku 2020, takže pokud vás vaše vlastní realita nudí a disponujete chytrými brýlemi Oculus Rift, můžete se registrovat zde. Oficiálně by měl být Horizon dostupný během dvou let.
Zdroje: oculus.com, techcruch.com, Facebook