Jaké smlouvy marketingové agentury nejčastěji podceňují?
S advokátní kanceláří eLegal jsme nedávno vypustili do světa interaktivní test, díky kterému mohly marketingové agentury zjistit, jak na tom jsou s důležitými smlouvami. Výsledek není žádná sláva - nejčastěji podceňované smlouvy jsou bohužel většinou ty, které dovedou předejít těm nejzávažnějším průšvihům.
Skoro 40 % marketingových agentur například ve svých šanonech nemá smlouvu o zpracování osobních údajů, kterou po nich vyžaduje GDPR. Přitom zrovna marketéři pracují s osobními údaji prakticky na denní bázi.
Kromě pokuty od úřadu, že nemáte tento povinný dokument, se můžete dočkat poškození reputace odborníků ve svém oboru a nepříjemných tahanic, kdo je za co odpovědný, když nedej bože dojde k úniku dat.
U zpracovatelské smlouvy myslete na:
- specifikaci, co se stane s daty po ukončení spolupráce
- dohodu o tom, kdo se k datům může dostat a kdo naopak nesmí
- stanovení, zda odpovídáte za nasazení správných GDPR dokumentů
- školení zaměstnanců – právě nedbalost nebo špatná informovanost zaměstnanců bývá nejčastější příčinou úniku dat
Zpracovatelská smlouva může být i součástí jiné smlouvy, typicky např. smlouvy s klientem nebo naopak dodavatelem.
Ani tyto základní dokumenty ale nebývají v marketingových agenturách samozřejmostí. Přes 30 % agentur neuzavírá smlouvu při externí spolupráci s freelancerem a skoro 40 % nemá smlouvu s klienty. V obou případech je, kromě (snad) jasných záležitostí typu, kdo za co odpovídá nebo co je v ceně, důležité myslet i na autorská práva. To je oblast, kterou není radno podceňovat. Snadno se můžete dostat do situace, kdy autorsko-právním přešlapem externího grafika dostanete do problémů nejenom svoji firmu, ale i vašeho klienta.
Ach ti influenceři
Dalším otloukánkem bývají smlouvy s influencery.
Proč byste měli spolupráci s influncery podchytit smlouvou? Kromě toho, že když to neuděláte, půjdou jejich právní přehmaty (a že jich bývá!) taky na vaši hlavu, je určitě fajn si opět ošetřit autorská práva u jejich kreativních výstupů, abyste je pak mohli dál směle používat v marketingové komunikaci.
Která smlouva dopadla nejlíp?
Tady se žádné překvapení nekoná - byla to podle očekávání smlouva pracovní, kterou má se svými zaměstnanci uzavřenou drtivá většina marketingových agentur.
Přesto do svých pracovních smluv radši nahlédněte, jestli se v nich řeší i následujících pár věcí, na které se často zapomíná.
Zkontrolujte si:
- autorská práva – v pracovní smlouvě musíte správně napsat náplň práce, aby tvorba vašeho zaměstnance mohla být použitá i pro klienta
- poučení o osobních údajích a o tom, že zaměstnanci o klientských datech musí mlčet
- mlčenlivost ohledně vašeho know-how
Zdroje fotografií: AK eLegal
Tip redakce:
Zajímá vás více k právnímu podchycení spolupráce s influencery. Přijďte si 16. října poslechnout Andreu Pavelcovou z AK eLegal na konferenci Influencering.