Fashion report od ZOOT: Tepláky poráží sukně a obleky

29. 6. 2015 | redakce
Češi jsou v oblečení klasici, rozhoduje pohodlí.

Co nosí Češi nejraději? Kolik peněž jsou ochotni za nákup oblečení utratit a jak se nákupní chování v Česku liší od Slovenska? Na tyto a řadu dalších otázek se snaží nalézt odpověď dlouhodobý průzkumný projekt Fashion report největšího českého online obchodu s módou ZOOT a výzkumné agentury Perfect Crowd. Jeho první publikovaná část se věnovala především tomu, jak vypadá stav českých a slovenských šatníků.

Český módní trh má roční obrat více než 60 miliard korun, z toho pouhých 5 % připadá na online obchody. V roce 2020 to však už bude 15 % a číslo bude i nadále stoupat. Fashion report si klade za cíl mapovat nejen současné oblékání, ale i styl Čechů a Slováků, jejich měsíční výdaje za oblečení či ochotu nakupovat v průběhu roku. Opírá se o reprezentativní vzorek lidí od 15 do 55 let a zachycuje aktuální stav oblékání u nás.

Proč chodí lidé do obchodů s módou


Asi není překvapením, že lidé chodí do obchodů s módou především nakoupit. Zhruba třetinu lidí přiláká zboží ve výloze, nebo se jdou inspirovat. U těchto motivací jsou nicméně poměrně velké rozdíly mezi muži a ženami. Zboží ve výloze láká téměř polovinu českých žen (47 %), zatímco stejný účinek má jen na pětinu mužů. Podobně se chodí do obchodů inspirovat 40 % žen a jen 27 % mužů.

Tento genderový rozdíl naznačující, že ženy se nákupem módy baví, je ilustrován i tím, že 32 % Češek si nákupem v obchodech vylepšuje náladu. Stejný přístup razí pouze 13 % mužů.

 

Základ českého šatníku

Jak vyplynulo z prvního šetření Fashion reportu, Češi si nejvíce libují v tričkách, džínách a mikinách. Do první desítky nejoblíbenějších kousků se dostaly také tepláky, ty nosí 7 % dotázaných. Naopak sukně a obleky preferují pouze 4 %.

V průměrném českém dámském šatníku bychom našli: 31 svršků, 9 kalhot, 7 šatů,
7 kabelek, 3 tenisky a 4 boty na podpatku
. Právě boty na podpatku jsou pro české ženy zdrojem váhání a nejistoty ohledně přiměřeného stylu. V české společnosti navyklé na neformální oblečení totiž ženy často váhají, zda si boty na podpatku vzít. Typickými situacemi, kdy česká žena váhá s podpatky, jsou pracovní večeře, pracovní pohovory, pracovní večírky, zkoušky na vysoké, první rande či vítání občánků.

Průměrný pánský šatník čítá 24 svršků, 7 kalhot a 8 bot. Ačkoli muži mají přirozeně celkově méně oblečení, jsou za některé druhy, jako jsou ponožky či spodní prádlo, ochotni vydat více peněz než ženy.

 

Mužský a ženský pohled

Fashion report zkoumá vztahy k módě, hledá zajímavosti a zabývá se rozdílným pohledem mužů a žen na různé módní styly. Ze šetření Fashion reportu jasně vyplývá, že čím více je dámské oblečení přiléhavější, tím více ho muži považují za slušivé, ale zároveň klesá rozhodnost žen toto oblečení nosit, zejména kvůli postavě. Naproti tomu volné topy, které ženy vyhodnocují pozitivně, muži za příliš slušivé nepovažují.

U pánské módy by ženy také ocenily více přiléhavosti na úkor pohodlí pánů a je zde jisté napětí tlaku maskulinity. Ačkoli by se část mužů ráda oblékala výrazněji, neodváží se. Nejvíce kontroverzí vyvolává květinový vzor bot. Až 80 % mužů, kterým se líbí, by se jej neodvážilo nosit, protože nadpoloviční většina mužů a naprostá většina žen tento styl u pánů odmítá.

 

Kam se starým oblečením

Přibližně v 60 % domácností se použité oblečení dále dědí, a to především pro domácí nošení či na domácí práce. Pouze každá osmá domácnost si předává oblečení i pro nošení na veřejnosti a více než polovina českých domácností daruje část svého nepotřebného oblečení charitě. Svou roli zde jistě hraje i osvěta a také dostupnost oranžových kontejnerů na sběr oblečení.

 

Česko a Slovensko

Mezi šatníky Čechů a Slováků je značný rozdíl a Slováci také za oblečení vydávají více. Zatímco 59 % Slovenek vydá za podprsenky v přepočtu více než 500 Kč,
v Česku je to pouze 37 % respondentek. Největší rozdíl je pak v dámských ponožkách, ze které měsíčně utratí aspoň 100 Kč 79 % Slovenek ale pouze 21 % Češek.

500–1000 Kč za spontánní nákup oblečení je ochotno vydat zhruba 27 % Čechů
a 33 % Slováků. Spontánní nákup v hodnotě 1000–1500 Kč pak uskuteční už jen
6 % Čechů
a 27 % Slováků. Za vyššími výdaji na oblečení na Slovensku však stojí spíše dražší kusy, než výrazně větší množství.

Ženy z obou zemí si ročně koupí shodně 5 svršků, 3 kalhoty a 2 kabelky. Obecně však mají české ženy více svršků, Slovenky zase mají v průměru více kabelek a bot na podpatku, které nosí častěji i ve chvílích, kdy je české ženy nenosí vůbec nebo s nimi váhají. Například na narozeninovou oslavu u tchána by si vzalo podpatky 32 % Slovenek ale pouze 17 % Češek.

Prohlédněte si prezentaci vizualizující poznatky výzkumu v mnohem větší šíři:

Zdroj: www.fashionreport.cz

Štítky dokumentu: Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: