Fiktivní polský e-shop s kosmetikou pomáhá obětem domácího násilí
Polka Krystyna Paszko založila na Facebooku stránku Rumianki i bratki - naturalne kosmetyki SKLEP (Heřmánek a macešky), která se tváří jako obchod s kosmetikou. Ve skutečnosti stránka podává pomocnou ruku obětem násilí. Dotyčná si objedná třeba krém a místo potvrzení objednávky od prodejce dostane e-mail od psychologa, kde se jí pomocí náznaků ptá třeba na to, „jak by popsala typ své pleti“. Zkrátka pomocí určitých jazykových kódů komunikuje zákaznice s odborníkem, aby v případě, že na komunikaci narazí agresor, nepochopil, oč se jedná. Pokud žena zadá objednávku s doručením domů, na danou adresu se vydávají bezpečnostní složky.
????WITAJCIE???? Jesteśmy nowo powstałą firmą zajmującą się tworzeniem i sprzedażą naturalnych kosmetyków. W naszych...
Autorka stránky celý koncept vysvětluje:
„Pokud jste v karanténě či izolaci s násilným partnerem, pošlete na Facebooku zprávu e-shopu ‚Rumianki i Bratki naturalne kosmetyki sklep' nebo napište na e-mail na rumiankiibratki@gmail.com s dotazem na přírodní kosmetiku a já se vám budu hned věnovat. Pokud si objednáte zboží domů a zadáte svou adresu, pošleme na ni policii.“
Aby Krystyna Paszko zachovala zdání skutečného e-shopu, na facebookových stránkách najdete i vizuály opravdových kosmetických produktů. Odpovídá také na dotazy fanoušků. Najdete tam třeba také recenzi, že uživatelka doporučuje daný přípravek k „zakrytí stínů a zarudnutí“.
???? Witajcie kochani ???? Długo nas nie było, ale niech cisza na naszym fanpage'u Was nie zmyli - praca wre, wciąż się...
Aby se stránka dostala k těm správným lidem, Krystyna se spojila s polskou neziskovou organizací Centrum pro ženská práva, která jí pomohla zajistit pro lidi v nesnázích účinnou pomoc v podobě zkušených psychologů a právníků. Ti Krystyně teď také pomáhají s provozem stránky. Mladá žena neměla od svého nápadu nejprve velká očekávání, celou iniciativu založila, aby pomohla několika svým kamarádům, ale stránka se stala rychle populární a má tisíce fanoušků. Od dubna 2020, kdy dívka stránku zakládala, už vyhledalo pomoc kolem 350 lidí. Krystyna Paszko byla za svůj inspirativní nápad oceněna cenou Evropské unie.
Domácí násilí je dlouhodobý problém
Krystyna Paszko však není jediná, kdo ve snaze pomoci obětem domácího násilí zvolila podobný přístup. V roce 2014 přišel turecký Vodafone s aplikací, která měla pomoci tureckým ženám v nesnázích. Čísla mluví jasně, aplikaci si stáhla v roce uvedení čtvrtina tamních žen se smartphonem. Aplikace „Červené světlo“ představuje varovné volání o pomoc bez toho, aniž by si toho všiml útočník. Když oběť totiž zatřese s telefonem, na němž je aplikace spuštěna, 3 zvoleným kontaktům se odešle SMS s žádostí o pomoc a s polohou majitelky telefonu.
Zajímavá je však nejen samotná aplikace, ale i způsob, kterým ji Vodafone dostal ke své cílové skupině. Informace o ní umístil do kosmetických tutorialů na YouTube.
Upoutávka na aplikaci tak přišla po několika minutách vysvětlování složitého účesu. Byly vytvořeny také plakáty vylepené pouze na dámských toaletách, ale i propagační vzkazy přidávané na cedulky dámského oblečení, především u spodního prádla a bikin, a dokonce i na voskové proužky pro depilaci, přičemž sdělení bylo viditelné pouze poté, co se před použitím zahřály. Aplikaci si stáhlo během několika měsíců více než čtvrt milionu žen a tato kampaň obdržela v roce 2015 Grand Prix v kategorii média na Cannes Lions.
Zdroje: The First News, Notes from Poland