Funguje nahota při propagaci feminismu? Nově ji využila i pedagožka z Cambridgeské univerzity
Victoria Batemanová se postavila před kameru nahá, oděná pouze do bankovek v hodnotě 70 liber. Nejde přitom o hvězdu Instagramu, herečku, modelku ani žádnou jinou influencerku, jejíž živobytí stojí na ukazování většího než malého množství kůže. Jde totiž o doktorku ekonomie vyučující na Cambridgeské univerzitě. I z toho důvodu má nyní její video přes milion zhlédnutí. Skutečně bude ale jeho zapamatovaným odkazem sdělení, že ekonomie by měla začít brát feminismus vážně?
Victoria Batemanová má magisterský i doktorský titul z Oxfordu, ale učí na jiné britské univerzitě patřící mezi ty nejlepší na světě, v Cambridge. Její specializací je makroekonomie, britská ekonomická historie a feminismus. A právě na přednášce pojmenované Feminismus potkává ekonomii zvolila odění, které můžete vidět i na samotném videu níže. Tím jsou papírové bankovky v hodnotě 70 liber.
Batemanová tvrdí, že svým sporým oděním přidala svému sdělení uměleckou váhu. Umění má totiž sílu, která může jít hlouběji než mluvené nebo psané slovo. Nahé tělo je symbolem feministického přístupu „my body — my choice" (moje tělo — moje volba, pozn. red), peníze jsou pak symbolem ekonomiky. Mezi bankovkami byla navíc i dvacetilibrovka, na nichž je Adam Smith, jeden z otců moderní ekonomie. Nejsem s to posoudit, zdali je přímo toto umění, ale je jasné, že částečná nahota přispěla k virálnímu dosahu jejího videa. To dosáhlo jen na jejím Twitteru na více než 340 tisíc zhlédnutí, přes repostování na dalších platformách ho pak viděly miliony.
Nahota je známým internetovým chytákem pozornosti a na webu je jí skutečně přehršel. Kontroverze přichází, když je spojená s osobou, kterou by velká část veřejnosti chtěla vidět nahou (celebrity, co se tak často nesvlékají), nebo s někým, u koho byste to nečekali. Batemanová se svým statusem pedagožky na jedné z nejprestižnějších světových univerzit pak jasně spadá do druhé kategorie. Takováto pozice je velkou částí veřejnosti vnímána jako něco, co musí být nutně spojené s noblesou. Průřez argumenty lidí, kteří ji v nahé exhibici nespatřují, můžete vidět v jednom z vláken komentářů pod videem. To zachycuje prosté nepochopení, narážky na normálnost či mentální stabilitu Batemanové a pochopitelně i výrok někoho, kdo předpokládá, že dosud nepotkala mužský penis a měla by to napravit.
Nahota jako umění a podpůrný argument
Nelze předpokládat, že by si z toho Batemanová něco dělala. Nahotu jako nástroj k upoutání pozornosti použila již dříve. V rouše Evině šla vyjádřit v roce 2016 svůj odmítavý postoj k Brexitu na akademické setkání na toto téma, před 4 lety zase nechala namalovat svůj akt a vyfotila se u něj.
Zdroj: V. Bateman
Obraz byl vybaven nápisem s jejím jménem a akademickou pozicí. Záměrně, jako připomenutí toho, že i inteligentní žena může být nahá. A že nahota nemusí být pouze sexuálního charakteru. „Lidé jsou často šokovaní, když si uvědomí, že nahý obraz před nimi může být ve skutečnosti inteligentní žena," uvedla tehdy.
I v tu dobu se setkala s odsudky, na které reagovala velice podobně jako nyní. Její argumenty můžete vidět na fotografii níže. Dle ní je jednoduchým měřítkem toho, jak moc je progresivní společnost, to, jak vnímá lidské tělo. Své nahé eskapády pak vidí jako nastavení zrcadla společnosti. „Skrze reakce na mé vlastní nahé protesty jsem měla možnost vidět, jak moc naše společnost vidí tělo ženy jako příliš sexuální a jeho vystavení jako něco hanlivého, hříšného a značícího nedostatek morálky ženy... Je to právě asociace ženského těla s hříchem, která přispěla k mnoha restrikcím ženských práv v minulosti i současnosti," říká ve vysvětlení své poslední exhibice. Dodává přitom, že popsaný mužský pohled má mnoho žen a že mnoho lidí, kterým vadí přílišné odhalování ženského těla, je paradoxně pobouřeno, když je plně zakryto.
Zdroj: Twitter Victoria N. Bateman
Je feministická nahota pro vyvolání pozornosti vhodná?
Nahotu používá více žen, které se pokládají za feministické umělkyně či aktivistky. Nejznámější je v Rusku vzniklé hnutí Femen, které již v mnoha státech aplikovalo svoji formu protestu. Při něm od pasu nahoru nahé ženy či žena odhodí obvykle při nějaké veřejné události svršky, vykřičí pár hesel, která jsou často také zachycena nápisem na jejich hrudi. Vše má ovšem díky zásahu policistů či bezpečnostní služby velmi krátké trvání, často jde o chvilkové narušení akce s nějakým politickým činitelem, které skončí rychleji než začalo: obvykle s polonahými aktivistkami taženými bezpečnostními složkami pryč. Vypadá to komicky a nedůstojně.
Nahá ňadra jsou ale takovým internetovým lákadlem, že je o jejich snaze obvykle referováno v masmédiích. Česko má s tímto čerstvou zkušenost, když byl protestu ukrajinské členky Femen vystaven Miloš Zeman ve volební místnosti při 2. kole prezidentské volby. Oprostěme se nyní od toho, že takovýto kousek mohl dost možná Miloši Zemanovi spíše pomoci. Skutečností je, že sdělení „Zeman, Putin's slut" nakreslené na hrudi aktivistky skutečně zaujalo nejen v lokálních, ale i zahraničních médiích. A to byl pravděpodobně jejich cíl.
Podobně je nyní Victoria Batemanová virální senzací a upřímně možná jednou z nejznámějších akademiček v Británii. Akademici přitom také bojují o svá místa a prestiž. Skutečně personalizované slávy se jim často dostává až díky zájmu masmédií. A přiznejme si upřímně, že například v těch nejsledovanějších zpravodajských pořadech jim je obvykle dán prostor jen na tzv. mediální štěk o několika větách, obvykle vystřižený z mnohem komplexnější odpovědi na položenou otázku. Dvouminutové video Batemanové je v tomto ohledu svou stopáží silný nadstandard. Vděčí za to záměrnému použití svého těla a jistě s tím nemá vnitřní potíž, sama je proponentka legalizace prostituce a akceptování vydělávání si vlastním tělem jako možné osobní volby.
Paradox nahoty jako prodejního nástroje, který vadí jen někdy
Je s tím ale spojeno několik paradoxů provázejících současné feministické hnutí. Nahota je v pořádku pro feministky upozorňující na svou agendu. Jejich hrdinkou je často zpěvačka Beyoncé, která je inteligentní, krásná a zároveň záměrně používá svou sexualitu k navýšení svého vlivu a bohatství (poslechněte si text jejího feministického manifestu Flawless). V Česku lze něco podobného v mnohém menším měřítku říct o zpěvačce Sharlotě.
Pokud je nahota či vyzývavé chování — postoj jsem „attention whore", využívám k tomu své tělo a nestydím se za to — projevem emancipace u zmíněných dam, proč je často jen náznak podobného modelu odmítán jako sexistický, trapný či zpátečnický u běžné komerční prezentace značek?
I nepříliš oblečené dívky na billboardech Pily Pasák využívají svou sexualitu k upoutání pozornosti dobrovolně. Nejde o pozornost zaměřenou na ně, ale s jejich atraktivitou příliš nesouvisející produkt či značku.
Pokud je ale problém toto, sluší se dodat, že bez odhalování ženských křivek lze zvládnout nejen popový koncert či videoklip, ale i politický protest či univerzitní přednášku. Ve všech zmíněných případech jde o využití principu „sex prodává", a to záměrně a dobrovolně. Není to nutně kreativní ani odvážné a jde to na první signální, nevidím jediný důvod, proč to jakkoliv glorifikovat. Jen je zvláštní, že v jednom případě jde o projev umění a ženské emancipace, zatímco ve druhém o sexismus a útlak patriarchátu. Tento paradox feministickému hnutí škodí a jen přispívá k tomu, že ho mnoho lidí nebere vážně.