Google Nákupy chystají velkou změnu. Umožní neplacené produktové reklamy
Některé firmy kvůli koronaviru přiškrtily výdaje a utrácí méně. To se projevilo v mnoha oblastech, marketing pocítil pandemickou ránu obzvláště silně. Rozpočty jsou nižší, obchody stojí. Google však na tuto nelehkou situaci zareagoval opravdu inovativní změnou.
Bill Ready, prezident obchodní divize Googlu, se nechal slyšet, že koronavirus na technologického giganta zapůsobil jako katalyzátor a urychlil některá jeho rozhodnutí. Proto doposud placené výsledky Nákupů hodlají z velké části vyměnit za ty na neplacené, organické, a tím podpořit maloobchodníky bojující o přežití. Tato změna podle všeho není dočasná, naopak pro Google je v souladu s jejich dlouhodobými vizemi a plány v oblasti e-commerce a hodlají ji do budoucna udržet. Ready k tomu uvedl:
„Pro retailery toto vylepšení znamená, že budou moci své zboží dennodenně vystavovat milionům lidí, kteří chodí na Google uspokojit své nákupní potřeby. Pro nakupující to zas znamená více produktů z většího množství obchodů, jež na ně vyskočí v sekci Google Nákupy. Inzerenti tak prakticky mohou své placené kampaně rozšířit o bezplatné seznamy.“
Je to jedním slovem evoluce. Pro produktové vyhledávání Googlu je to také určitým způsobem návrat ke kořenůn. Pamatujete si například na službu vyhledávání zboží na internetu Froogle? Tak ta byla taky zadarmo. V roce 2012 se už pod jménem Google Nákupy stala plně placeným produktem. Od té doby se však změnily dvě věci: kvalita dat (máme jich k dispozici mnohem více a jsou detailnější) a minimálně v americkém kontextu vyrostl gigantický konkurent v podobě Amazonu.
I když Google tvrdí, že je toto gesto myšleno především jako pomocná ruka pro retailery v dobách krize, bezpochyby se snaží také posílit svou pozici na trhu e-commerce. Díky karanténě se totiž očekávaně navýšilo procento on-line nákupů.
Pokud Google dokáže pro nakupující nabídnout lepší výsledky a širší nabídku, může si značně vylepšit skóre a zaujmout i ty, kteří by obyčejně spíš nakupovali na Amazonu.
Vedle neplacených produktových inzerátů samozřejmě bude zachována možnost těch placených, díky nimž budete mít ve výsledcích vyhledávání nadále výhodu.
Zdroj: Google
Kde se nesponzorované reklamy Google Nákupy ve výsledcích vyhledávání objeví? Placené kampaně najdeme ve výsledcích Nákupů nahoře a dole stejně jako obvykle. Ale možná do budoucna bude Google s layoutem experimentovat, nechme se překvapit. Hlavní stránka se měnit nebude. Zůstane zachován i carousel, v němž se objevuje placená produktová reklama.
Stejně jako placené reklamy, musí i být i ty nesponzorované napojeny na Google Merchant Center, kde bude třeba specifikovat produktová data, aby se do Nákupů skrz XML feed odesílala přesně ta, která potřebujete.
21. 4. oznámil Google nové partnerství s PayPalem. Obchodníci, kteří PayPal běžně používají, budou mít možnost si propojit své účty s Google Merchant Centrem, což Googlu umožní rychleji vkládat data prodejce a ověřit důvěryhodné obchodníky.
Neplacené produktové reklamy nejprve budou moci otestovat obchodníci v USA na konci dubna 2020, globálně snad budeme moci tuto novinku vyzkoušet do konce tohoto roku.
Nechme se překvapit, jak toto vylepšení zahýbe s trhem a jakým způsobem (a zda vůbec) na to zareaguje Amazon.
Zdroje: Searchengineland, Techcrunch, Google