Guerilla marketing s wapkou: Knihobot zanechal drzý vzkaz před největšími knihkupectvími v Česku

24. 9. 2025 | Petr Michl
K čemu jsou špinavé chodníky? Pro Knihobot se staly ty před velkými českými knihkupectvími plátnem, na kterém mohl knižní secondhand vyčistit nápis: „Až mě přečteš, prodej mě na Knihobot.cz.“


Zdroj: Knihobot.cz

Ve čtvrtek 18. září ráno překvapila tisíce kolemjdoucích dnes ráno překvapila neobvyklá výzva. Před více než dvacítkou největších českých knihkupectví se objevil na chodnících nápis: „Až mě přečteš, prodej mě na Knihobot.cz.“ Největší český knižní secondhand tím chce upozornit na přehlcený knižní trh i jednoduchý způsob, jak tomuto problému předcházet.

Před dvaadvaceti knihkupectvími napříč Českem se objevila pobídka k prodeji přečtených knih. Stojí za ní největší český knižní secondhand Knihobot, který chce čtenáře upozornit na to, že cesta knihy nemusí končit jen jejím přečtením a uložením do knihovny.

Pro svou výzvu si vybral chodníky před knihkupectvími Luxor, Knihy Dobrovský, Kosmas a Kanzelsberger v Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Pardubicích, Hradci Králové, Českých Budějovicích a dalších okresních městech. Volba knihkupectví není náhodná. Žádná ze zmiňovaných firem totiž nemá program pro vracení knih do oběhu. Prostředkem pro vytvoření nápisu byl vodní vysokotlaký čistič, tzv. wapka. Plátnem se přitom stal špinavý chodník, na který stačilo položit šablonu s nápisem, a špínu výběrově odstranit.    



„Naším cílem je pobídnout čtenáře k tomu, aby knihy, které si nakoupí a přečtou, zbytečně doma nehromadili a poslali je dál. K většině knih už se nikdy nevracíme a je škoda, aby ležely ladem na policích, když mohou udělat radost dalším čtenářům. Navíc v době, kdy řešíme omezené přírodní zdroje a udržitelnost, je na místě lidem ukázat možnosti, které mohou přispět k ekologickému chování, vysvětluje motivaci celé akce Žaneta Kratochvílová, marketingová manažerka Knihobotu.

Český paradox: tisíce vydaných knih, které končí ve výprodejích

Přestože Knihobot otevřeně přiznává, že bez nových knížek se secondhandový trh logicky neobejde, upozorňuje na český paradox. Každý rok se v Česku totiž vydá na 13 tisíc titulů v tisícových nákladech, čímž v přepočtu na velikost trhu předčíme daleko větší evropské země. Řada knih ale končí ve výprodejích za pár korun a je de facto neprodejná.


Nápis Knihobotu na Andělu v Praze. Zdroj: Knihobot.cz

„Mnohé tituly vychází v obrovských nákladech, podporovány intenzivním marketingem. Když boom opadne, leží na skladech. Kdyby si je lidé rovnou protočili mezi sebou, stačilo by jich vydat daleko menší množství,“ komentuje Žaneta Kratochvílová a dodává: „Někdy je potřeba, aby změna vyšla odspodu. Když lidé začnou dávat přednost secondhandu, budou knihy posílat dál a kupovat je z druhé ruky, je možné trh postupně proměnit.

Knihobotu se dle čísel tato proměna daří, dokazují i čísla. Jen letos už se díky němu vrátily do oběhu 3 miliony knížek. Dříve byly knihy z druhé ruky především pro fajnšmekry a sběratele, kteří je lovili v antikvariátech. Knihobot nabízí osobní vyzvednutí knih zdarma a zařízení celého procesu prodeje od nafocení a nacenění přes vystavení knihy na e-shopu až po odeslání zásilky novému zájemci. Díky digitalizaci a usnadnění cesty od původního vlastníka k novému se knihy z druhé ruky staly mnohem dostupnější i populárnější. 

Štítky dokumentu: Guerilla marketing

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: