IKEA je Mastercard Obchodníkem roku již posedmé v řadě
V úterý 4. února proběhlo slavnostní vyhlášení soutěže Mastercard Obchodník roku v rámci galavečera konference Retail Summit 2020 v Clarion Congress Hotelu v Praze.
Vítězové oborových kategorií a hlavní vítěz byli určeni na základě výsledků reprezentativního internetového průzkumu společnosti GfK Czech, uskutečněného na vzorku 1 000 respondentů z celé České republiky. Hodnocenými parametry jsou spontánní jmenování prodejny („top of mind“), míra loajality zákazníků k prodejně a důvěra v ni.
„Výsledky letošního ročníku ocenění přináší několik novinek. V kategorii Obchodník pro dům, zahradu a chovatele zvítězil poprvé internetový obchod s chovatelskými potřebami Zoohit.cz, nováčkem v kategorii Millennials Obchodník roku je A3 sport a v kategorii Cena veřejnosti získala od zákazníků nejvíce hlasů IKEA,“ řekl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. „O rostoucím zájmu zákazníků vyjádřit svůj názor a podpořit tak oblíbeného obchodníka svědčí počet hlasujících v této kategorii. Letos se do hlasování zapojilo 140 837 lidí, což je téměř o 60 tisíc více než v loňském ročníku soutěže,“ dodal Michal Čarný.
Absolutní vítěz
Absolutním vítězem sedmnáctého ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku 2019 se stala společnost IKEA Česká republika, která zvítězila i v předchozích šesti ročnících soutěže. Prodejna vykazuje vysokou míru loajality a důvěry zákazníků.
Oborové kategorie
1. Cenu Mastercard Obchodník s potravinami 2019 letos především díky vysoké spontánní znalosti mezi zákazníky a jejich důvěře v prodejnu získal Lidl Česká republika. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je Globus.
2. Vítězem kategorie Mastercard Obchodník s drogerií a parfumerií 2019 se stala především díky velkému podílu loajálních zákazníků společnost dm drogerie markt. Na druhém místě se umístila TETA drogerie, na třetím Rossmann.
3. V kategorii Mastercard Obchodník s oděvy 2019 zvítězila díky vysoké loajalitě zákazníků společnost Pepco. Druhé místo obsadil Marks & Spencer a třetí Zara.
4. Ocenění v kategorii Mastercard Obchodník s obuví 2019 získala společnost Deichmann, a to hlavně díky vysoké spontánní znalosti mezi zákazníky a jejich loajalitě. Na druhém místě se umístila společnost Footshop.cz a na třetím Baťa.
5. Vítězem kategorie Mastercard Obchodník se sportovními oděvy a potřebami 2019 je Sportisimo – především pro vysokou míru loajality mezi zákazníky. Na druhém místě se umístil loňský vítěz Decathlon a na třetím Nike.
6. V kategorii Mastercard Obchodník pro dům, zahradu a chovatele 2019 zvítězila poprvé společnost Zoohit.cz. Vítězné umístění společnosti je dáno především vysokou důvěrou zákazníků. Na druhém místě je OBI a loňský vítěz kategorie společnost Hornbach skončila na třetím místě.
7. V kategorii Mastercard Obchodník s nábytkem a bytovými doplňky 2019 zvítězila IKEA Česká republika, která byla ve své kategorii hodnocena nejlépe ve všech ohledech. Na druhém místě se umístil JYSK a na třetím je Möbelix.
8. Cenu Mastercard Obchodník s elektrem a elektronikou 2019 získala díky vysoké míře loajality a spontánní znalosti mezi zákazníky Alza.cz. Druhý se umístil Datart a třetí CZC.cz.
9. Vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou 2019 se stala Benzina především díky vysoké spontánní znalosti mezi zákazníky. Na druhém místě skončil Shell skončil a na třetím je Tank ONO.
Zvláštní ceny
1. Cena veřejnosti
V kategorii Mastercard Obchodník roku 2019 – Cena veřejnosti zvítězila IKEA Česká republika s 73 132 hlasy a po sérii osmi vítězství tak posunula na druhé místo společnost Lidl Česká republika, která získala 72 480 hlasů. Na třetím místě je dm drogerie markt s 55 713 hlasy. Veřejné hlasování probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz od 7. října 2019 do 12. ledna 2020. Celkem hlasovalo 140 837 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 1 160 699 platných hlasů. Každý hlasující se mohl zodpovězením tipovací otázky zúčastnit soutěže o 10 iPadů.
2. Mastercard Millennials Obchodník roku
Kategorie Millennials Obchodník roku hledala řetězec, který je nejvíce oblíbený u věkové kategorie 20–30 let. Vítězem se stala společnost A3 SPORT. Na druhém místě se v kategorii umístila společnost H&M a na třetím CCC.
3. Udržitelný obchodník
Princip výběru vítěze kategorie Mastercard Obchodník roku 2019 – Udržitelný obchodník je tříkolový a je kombinací expertního názoru a volby profesionály z odvětví obchodu. V prvním kole proběhla individuální nominace kandidátů ze strany členů expertního týmu a na základě hlasování byly vybrány tři nominace s největším počtem hlasů. O vítězi kategorie rozhodli hlasováním účastníci konference Retail Summit 2020 a stal se jím KONZUM, obchodní družstvo v Ústí nad Orlicí.
4. Nejlepší zaměstnavatel v obchodě
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR jako druhý největší zaměstnavatelský Svaz vyhlásil v rámci soutěže Mastercard Obchodník roku 2019 speciální kategorii „SOCR ČR – Nejlepší zaměstnavatel v obchodě“. Obchodníci se mohli do soutěže o ocenění zapojit vyplněním dotazníku sestaveného odborníky z oblasti HR, odborným garantem vyhodnocení této kategorie se stala nezávislá společnost Hays.
Do soutěže se zapojili zaměstnavatelé z oblasti obchodu food i non-food, nadnárodní řetězce i zástupci tradičního obchodu, osloveny byly jak členské firmy SOCR ČR, tak i jeho nečlenové. Hodnotící kritéria byla nastavena spíše pro větší zaměstnavatele s více než 250 pracovníky, při celkovém hodnocení bylo přihlédnuto i ke stanovisku odborů, konkrétně Unie zaměstnanců obchodu, logistiky a služeb, se kterou SOCR ČR uzavírá kolektivní smlouvu vyššího stupně. Vítězem kategorie se stala společnost MAKRO Cash & Carry ČR. Na druhém místě se umístila společnost Marks & Spencer a na třetím Lidl Česká republika.