Jak se liší generace v chování na internetu?

1. 2. 2011 | Handl Jan
Američané mají díky výzkumu Generations 2010 detailní přehled o tom, co zajímá na internetu jednotlivé věkové skupiny. Pew Internet & American Life Project se zaměřil kromě jiného na používání sociálních sítí, instant messagingu, hraní her nebo blogování. Co mají rádi mladší a naopak starší uživatelé internetu?

Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu

Američané mají díky výzkumu Generations 2010 detailní přehled o tom, co zajímá na internetu jednotlivé věkové skupiny. Pew Internet & American Life Project se zaměřil kromě jiného na používání sociálních sítí, instant messagingu, hraní her nebo blogování. Co mají rádi mladší a naopak starší uživatelé internetu?

Jednotlivé věkové skupiny se v používání internetu stále markantně liší. Plyne to z výzkumu Američanů na internetu Generations 2010. Bezpochyby nejzajímavější věkovou skupinou jsou takzvaní “Millennials”, lidé ve věku 18 – 33 let. Ty jsou tou generací, která je ekonomicky aktivní a zároveň dlouhodobě perspektivní. Tito lidé přistupují k internetu bezdrátově, z notebooku nebo mobilního telefonu. Oproti průměru vynikají v užívání sociálních sítí, instant messagingu, poslechu hudby, hraní her, čtení blogů a více se pohybují v nejrůznějších virtuálních světech. Starší uživatelé internetu, zvaní ve výzkumu Gen X (ve věku 34 – 45 let), se chovají jinak. Zajímají je například informace na vládních stránkách či údaje týkající se jejich financí. Obecně se zcela pochopitelně online zabývají “staršími” využitími internetu, jako je e-mail, vyhledávání, čtená zpráv, nakupování a online bankingu. Své zvyky z let minulých si tedy stále drží, internet je pro ně spíše praktický pomocník než prostředek zábavy. Z jiných výzkumů vyplývá, že starší uživatelé internetu se více baví u televize.

Z výzkumu plyne několik hlavních trendů. Mladší generace tíhne k sociálním sítím, ale nejzajímavější růst zájmu v totmo případě zaznamenává generace uživatelů starších čtyřiasedmdesáti let. Roste obliba online videa, za poslední dva roky stoupl počet příznivců z dvaapadesáti procent na 66 procent. Online video tedy podle údajů z května roku 2010 sledují dvě třetiny online Američanů. Polovina Američanů poslouchá online hudbu, právě Millennials v tomto ohledu vynikají, ale tuto činnost si oblíbily i starší generace. Blogy ztrácejí na popularitě, a to u uživatelů jakéhokoliv věku. Samotné psaní blogů, pryč jsou časy z roku 2006, kdy si blog vedl každý druhý teenager. Nastal čas stručnosti, tedy statusů na sociálních sítích. Pokud bychom do statistiky blogů počítali i psaní statusů na sociálních sítích, jako je Twitter nebo Facebook, dařilo by se blogování skvěle.

Výzkumnící rozdělili americkou internetovou populaci podle věku: 18 – 33 let (Millennials), 34 – 45 let (Gen X), 46 – 55 let (Younger Boomers), 56 – 64 let (Older Boomers), 65 – 73 let (Silent Generation) a více než 74 let (G.I. Generation). Toto dělení je používáno i v dalších výzkumech, které se zabývají americkou společností obecně, nejenom technologiemi a internetem. Celých 79 procent dospělých Američanů je online. Rozdělení přítomnosti na internetu podle věkových skupin je očekávatelné, nejvíce jsou zastoupeni nejmladší (95 procent), nejméně nejstarší (30 procent). Zajímavé je srovnání online generací a offline generací, tedy těch, kteří využívají internet, a celé populace. Online populace je samozřejmě v průměru mladší, a ti, kteří na interentu nejsou, často argumentují tím, že je internet prostě nezajímá. Další důvody jsou například to, že nehvlastní počítač, nebo že je internet drahý a složitý. Viry a další podobná nebezpečí uvádí jako hlavní důvod nepoužívání internetu jenom každý stý americký odpůrce internetu.

Broadband má doma 66 procent dospělých Američanů. Dokonce 20 % těch, kterým je 74 let a více. Z nejmladší generace doma využívá vysokorychlostní internet osm z deseti uživatelů. Bezdrátový internet používá 59 procent Američanů. Mezi nejoblíbenější vybrané zábavné online aktivity patří zmíněné sledování videa (66 procent), sociální sítě (61 procent) a instant messaging (47 procent). V uvedených činnostech jsou nejaktivnější uživatelé ve věku 12 – 17 let (Teens) a 18 – 33 let. U staré generace je nadprůměrně oblíbené sledování vládních webů (více než polovina uživatelů mezi staršími generacemi) a finančních informací (více než třetina uživatelů mezi staršími generacemi). Žebříčku běžných činností na interentu vévodí e-mail (využívá ho 94 online Američanů ze sta, ale jenom 73 procent uživatelů z generace Teen), vyhledávání a také informace týkající se zdraví. Úplně dole v žebříčku sledovaných aktivit se nachází stahování podcastů (docela slušných 21 procent, podcasty táhne střední generace)) a blogování (14 procent, nejčastěji blogují Millennials.

Sociální sítě zaznamenávají největší nárůst uživatelů mezi čtyřicátníky až sedmdesátníky, obecně jde o nejprogresivněji rostoucí segment. V generaci uživatelů ve věku 46 – 55 let došlo k navýšení z dvaceti na padesát procent těch, kteří využívají sociální sítě. Online video nejvýrazněji stoupá v oblibě u generace Older Boomers, tedy těch ve věku 56 – 64 let. Poslech hudby online neopak nejvíce rostl v generaci třicátníků a čtyřicátníků. V generaci 74 let a víc došlo naopak k poklesu procenta těch, kteří poslouchají hudbu online. Pokud se hovoří o špatných časech pro blogy, je to více než pravda. Mezi lety 2006 a 2009 došlo u nejmladší sledované generace (12 – 17 let) k poklesu poměru blogerů z osmadvaceti procent na 14 procent. Třicátníci a čtyřicátníci naopak blogují častěji. Můžeme vysledovat vlnu jedné generace, která má prostě blogování ráda a postupně pluje dál rozdělenými generacemi. Dorost ale blogerům citelně chybí. Celkově ovšem blogování zatím neumírá, právě díky střední generaci. Srovnání let 2008 a 2010 dokonce ukazuje, že procento blogerů v online populaci narůstá (z jedenácti na čtrnáct procent). Standardní a v podstatě neměnné oblibě se těší online zpravodajství, vybočují nejstarší uživatelé, mezi kterými je příznivců zpráv na internetu viditelně více než v roce 2008.

Celý výzkum je v pdf k dispozici zde.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: