Jak Starbucks naučil Číňany pít kávu
Čína je tradiční země čaje, nikoliv kávy. V minulosti nebylo mnoho těch, kteří by věřili, že kávový gigant na čínském trhu uspěje. Hlavně s ohledem na to, kolik společností to zkoušelo a neuspělo. Koblihy (Dunkin Donuts) ani hamburgery (Burger King) Čínu nedobyly. Ale Starbucks má v Číně už přes 500 poboček. V čem tedy spočívá tajemství úspěchu Starbucks v “zemi nebeského draka”?
Základem byla správně zvolená strategie – nesnažit se vnutit čínské společnosti model, který fungoval v americkém prostředí. Pro čínský trh Starbucks připravil speciální kávové nápoje s příchutí čaje, nesnažil se tolik prosazovat kávu do kelímku s sebou, ale zařídil své obchody tak, aby zde mohli zákazníci posedět.
Aby ale Starbucks nepřicházel o peníze tím, že bude obsluhovat menší množství zákazníků, zvýšil cenu. V Číně tak za kávu zaplatíte víc než v Americe, ale šálek kávy se stal díky vyšší ceně exkluzivnějším zbožím.
Starbucks odvedl také skvělou práci u svých zaměstnanců. A to ve všech ohledech. Při náboru, zaškolení i při jejich udržení. Fluktuace zaměstnanců se v Číně pohybuje okolo 30 % za rok, u Starbucks je toto číslo mnohem menší. Hlavně díky pracovnímu prostředí a kariérnímu postupu. Navíc vyšší management není tvořen cizinci, jako je to u řady jiných společností. Servis je v prodejnách na velmi vysoké úrovni. Někteří zákazníci dokonce přiznávají, že chuťově upřednostňují konkurenty, ale u Starbucks zůstávají právě díky kvalitě poskytovaného servisu.
Starbucks čínskému trhu vyšel vstříc, přizpůsobil se mu a vyplatilo se to.
Zdroj: www.businessinsider.com