Jaké bude vývoj reklamních výdajů v roce 2013 v Evropě? Mírný růst v České republice, výrazný v Rusku
Rusko je největší reklamní trh ve střední a východní Evropě, což představuje 36 % z celkových reklamních výdajů v tomto regionu v letošním roce. Prognózy ZenithOptimedia očekávají, že do roku 2014 podíl reklamních investic v Rusku vzroste až na 41 %.
Ruské reklamy se nevyznačují jen čím dál většími rozpočty, neztrácejí se ani na evropských reklamních soutěžích. Kreativní řešení naleznete ale i ve veřejném prostoru, tváře politiků nasprejované kolem děr v silnicích spolu s jejich sliby na opravu komunikací byly tou nejlepší reklamou na jejich neschopnost.
Rozdílná je situace v eurozóně, s hlubokou recesí a bolestivou nezaměstnaností se potýkají Itálie, Španělsko, Portugalsko a samozřejmě Řecko. Do roku 2011 řecký reklamní trh klesl již o 44 % ze své vrcholné úrovně v roce 2007. Do konce tohoto roku očekáváme, že bude 63 % pod svou maximální úrovní. Naopak Rakousku a Německu se v letošním roce podařilo dosáhnout určitého nominálního růstu.
Nicméně stále je předpovídáno globální oživení růstu reklamních výdajů v průběhu příštích dvou let. Za růstem budou stát převážně asijské a jihoamerické trhy spolu s Ruskem, dále pak podstatný růst v Severní Americe.
„Mírný nárůst čistých mediálních investic očekáváme v roce 2013 i pro Českou republiku (+ 0,9 %). Za tímto růstem bude stát zejména posílení investic do on-line médií. V kladných číslech pravděpodobně skončí i TV média. Tištěná média, která se potýkala v posledních letech s obrovským propadem investic, zaznamenají pokles i v roce 2013, ale ten již nebude tak výrazný jako v předešlých letech,“ říká Michal Šeda, ředitel výzkumu mediální agentury ZenithOptimedia Prague.
Zdroj: ZenithOptimedia