Projděte si 5 slabin a 5 předností Petra Pavla a Andreje Babiše v oblasti komunikace a prezentace dle odborníků z PR Klubu.
První duel nabídla 18. ledna online debata Deníku. Zdroj: Denik.cz
Prezidentské volby jsou více než jiné volby soubojem komunikačních dovedností. S ohledem na prezidentské pravomoci je volební program spíše v rovině názoru na věc a vlivu, respektive, ovlivňování ostatních politických aktérů, než v rovině reálné možnosti program naplňovat. Kandidát musí zaujmout, přinést to, co od prezidenta očekává veřejnost a získat hlasy. Přesvědčit nás všechny, že on je tím pravým.
Za oběma kandidáty stojí profesionální týmy věnující se komunikaci, vystupování, sebeprezentaci, taktice. PR Klub, jako profesní organizace expertů v oblasti public relations a komunikace obecně, sestavil základní výčet předností a slabin obou prezidentských kandidátů v oblasti komunikace a prezentace. Jeho odborníci vybrali 5 slabin a 5 předností Petra Pavla a Andreje Babiše tak, aby ani jednoho z nich neupřednostňovali a čistě profesionálním pohledem se podívali, jak dosud v kampani působí. Jejich přehled naleznete níže.
Andrej Babiš
Přednosti:
- Aktivita – je to on, kdo v kampani nastoluje témata, je povětšinou tím prvním a tím získává i mediální prostor (ať už pozitivní, či negativní)
- Jednoduchost – přes absenci strukturovaného plynulého projevu jsou sdělení srozumitelná všem bez rozdílu věku
- Emoce – každý jeho projev je autentický, živý, nenechá publikum v klidu
- Tým – další výrazné tváře hnutí ANO aktivně podporují svého šéfa, vystupují v médiích, na mítincích, komunikace je tak širší
- Známost – je v politice dlouho a je široce známý
Slabiny:
- Agresivita – strhává pozornost, ale v Česku je post prezidenta spojený od dob Masaryka s důstojností
- Bez spojenců – za dobu působení v politice si vytvořil jen opozici vůči své osobě
- Bez podpory elit – minimum českých elit se dnes staví na jeho podporu
- Minulost – témata komunistické minulosti, svazky StB, Čapí hnízdo a další kauzy ho budou provázet už navždy i přes soudní výhry
- Nedůvěra – vzbuzuje pochybnosti, jaké jsou jeho opravdové zájmy, zda nejde jen o ty osobní
|
Petr Pavel
Přednosti:
- Rozhodnost – jako voják má vystupování pevné, zásadové, zodpovědné
- Klid – nepropadá panice, nenechá se ničím rozhodit
- Korektnost – komunikačně včasně a otevřeně hovořil o své komunistické minulosti
- Podpora známých tváří, byznysové sféry a elit – může do kampaně zapojit řadu veřejně známých osobností, které mu věří
- Vzhled – prototyp ochránce, nikoli však spasitele. Evokuje zastání a pevný, konzistentní postoj, který evokuje stabilitu a soudržnost
Slabiny:
- Strohost – stručná krátká vyjádření během kampaně mohou někoho oslovit, ale otevírají soupeři další prostor k uchopení
- Zázemí – nestojí za ním žádná silná strana, která by mu pomáhala s komunikací
- Obratnost - dosud nepůsobil v dennodenní politice, neabsolvoval stovky politických diskuzí
- Regiony – dosud se mu nepodařilo komunikačně dostat mimo velká města, neaktivizoval regionální podporovatele. Ústí nad Labem je první vlaštovkou změny v přístupu.
- Tým – nepředstavil výrazněji expertní tým, který mu radí v klíčových oblastech
|
2 týdny před 2. kolem prezidentských voleb jsou brány jako stěžejní, jako čas, kdy vyplouvají na povrch často nefér dohady a špína, které už není čas vyvrátit. Je to také čas duelů v televizních debatách, kde obvykle více, než to řečené, v hlavách diváků ulpívá tzv. „umělecký dojem“. Právě během nich se také mohou zásadně projevit přednosti i slabiny uvedené v tomto výčtu.