Kontroverzní kampaň přirovnává obezitu ke kouření. Má být ještě častější příčinou rakoviny
Nezisková organizace Cancer Research UK se snaží upozornit na skutečnost, že obezita způsobuje 4 nejběžnější typy rakoviny. A že je u nich příčinou častěji než kouření. Tím jsou svou fyzickou konstitucí v ohrožení miliony lidí. A právě toto je cílem aktuální kampaně, ve které Cancer Research UK propojuje obezitu s rakovinou a používá k tomu vizuály připomínající krabičky od cigaret. Chce poukázat, že obezita může být průvodním symptomem rakoviny.
Za jednotlivými vizuály stojí agentura Anomaly, která se inspirovala starými obaly od cigaret a na nich viditelným varováním před tím, že kouření způsobuje rakovinu. Srovnání obezity a rakoviny má ukázat, jak může změna politiky pomoci lidem vytvořit zdravější návyky.
Toto není poprvé, kdy Cancer Research UK propojilo rakovinu s obezitou. Kampaň, která byla spuštěna v loňském roce, lidi vybízela k doplnění chybějících písmen v předložených textech. Řemeslně je to skvělá práce poutající pozornost, byla ovšem odsuzována za tzv. fat shaming. Tedy za posmívání se lidem kvůli jejich nadváze. A právě se stejným obviněním se potýká i stávající kampaň.
Cancer Research UK se snaží oslovit vládu a přimět ji, aby se k obezitě postavila obdobně jako ke kouření . Nařízení, jako je například zvýšená daňová povinnost a zákazy uvádění na trh, jakož i zvýšená informovanost veřejnosti o zdravotních rizicích pomohly v posledních 50 letech snížit počet kuřáků ve Velké Británii. A podobných výsledků chce Cancer Research UK docílit i u obezity.
Michelle Mitchellová, výkonná ředitelka zmíněné společnosti, k celé kampani uvedla:
„Cílem naší nové kampaně je zvýšit povědomí o souvislosti mezi obezitou a rakovinou a inspirovat politiky, které vytvářejí zdravější prostředí. Obezita, stejně jako kouření, vystavuje miliony dospělých rizikům rakoviny — a podobně jako míra kouření lze míru obezity snížit pomocí vládních změn.”
Dále doplnila, že neustálé reklamy a propagace cenových akcí fast foodů mohou lidi snadno strhnout k nezdravému jídlu. Je tedy potřeba, aby vláda vycházela z poučení z prevence kouření a zavedla zákony, které každému usnadní udržet zdravou váhu.
Podle všeho obvinění z fat shamingu kampani jen pomáhá. Mluví se o ní více v médiích, a dostává se tak více do veřejného prostoru a povědomí, což je přesně její účel. Můžeme předpokládat, že Cancer Research UK po roce nezvolila podobný přístup náhodou.
Zdroje: Campaign Live, The Telegraph