Lidl je proti plýtvání. Nabídne bedýnky se zeleninou a ovocem za 25 Kč

15. 11. 2021 | Petr Michl
Lidl začal prodávat ovoce a zeleninu, které by ve svých regálech už nenabízel, za symbolickou cenu. Nemá přitom jít o nahnilé nebo prošlé zboží.


Zdroj: Lidl.cz

Společnost Lidl nabízí od pondělí 15. listopadu zákazníkům ve všech 283 prodejnách možnost zakoupit za symbolickou cenu 25 Kč bedýnky plné ovoce a zeleniny, které mají za cíl snížit plýtvání jídlem. 

Supermarkety jsou historicky brány jako místo, kde se potraviny vyhazují ve velkém. Proto ostatně bývají kontejnery za supermarkety často cílem tzv. dumpster diverů, lidí, co je vybírají pro jídlo. Velmi diskutované je i ovoce a zelenina, potraviny, které jsou vyhazovány někdy jen kvůli tomu, že nemají standardní tvar.

Tiskový mluvčí Lidlu, Tomáš Myler, popisuje novou iniciativu řetězce takto:

„Tímto novým projektem bychom rádi našim zákazníkům ukázali, že i my nad plýtváním potravinami přemýšlíme, snažíme se jít odpovědným směrem a minimalizovat odpad. V našich prodejnách už z podstaty zbývá určité množství zboží, které je dále neprodejné, i když je ve vysoké kvalitě. Toto jsme již výrazně snížili naším propracovaným objednávkovým systémem prodejen, ale chceme jít ještě dál.

Začali jsme tak spolupracovat s potravinovými bankami nebo také se zoologickými zahradami, kam dodáváme ovoce a zeleninu, která se již neprodá. A právě u tohoto sortimentu nás napadla další možnost využití. Často nám totiž zůstávaly v prodejnách nepoškozené kusy, bohužel však např. s protrženou síťkou (obalem). To na kvalitu ovoce a zeleniny samozřejmě vliv nemá, rozhodli jsme se proto zkusit zákazníkům nabídnout koupi jiným způsobem. A reakce při testovacím režimu v několika prodejnách nás velmi mile překvapily.“


Zprávy o testování této možnosti v několika obchodech se objevily v sociálních médiích již během září. Od 15. listopadu pak mohou zakoupit ve všech prodejnách Lidl 3kilové bedýnky plné různorodého ovoce a zeleniny za jednotnou cenu 25 Kč. Ty budou umístěny v prostoru za pokladnami a dle situace doplňovány po celý den.

Zákazník zaplatí při svém nákupu a pak si už jen bedýnku vezme. Tento postup je zaveden proto, aby se lidé v bedýnkách nepřehrabovali a brali prostě daný kus jako celek. Složení se přitom bude den ode dne a pobočku od pobočky lišit, třeba dle toho, zdali se rozsype síťka či vanička s určitým druhem ovoce či zeleniny.

„Spočítali jsme, že když půjdeme tímto směrem, zachráníme za rok více než 3 800  tun ovoce a zeleniny. Stejnou zprávu bychom bedýnkami rádi předali našim zákazníkům, aby se nad hospodařením s potravinami také zamýšleli, a pomohli tak aktuální situaci posunout tím správným směrem,” uzavírá Tomáš Myler.


Tip redakce: 



Mezi supermarkety v zahraničí nejsou podobné programy výjimkou. Francouzský obchodní řetězec Intermarché začal prodávat „ošklivé" ovoce a zeleninu už v roce 2014

Ještě slavnější je pak kampaň řetězce Carrefour. Ten získal s projektem černého trhu Grand Prix v kategorii Creative Effectiveness na Cannes Lions 2019. Prodával na něm zeleninu a ovoce od drobných farmářů, kteří nesplňují směrnice Evropské unie.

Sdílejte tento článek:
Podobné články: