Love Index: Výdaje na Valentýna stouply za poslední tři roky celosvětově o 17 %, v České republice o 56 %
Mnoho společností využívá svátek svatého Valentýna jako příležitost k prodejní promo akci. A činí tak s nepopiratelným úspěchem. Zamilovaní po celém světě utrácejí víc než kdy dříve a platí to i v Česku. V období bezprostředně před dnem svatého Valentýna došlo za poslední tři roky k nárůstu karetních transakcí o 31 procent, v České republice dokonce o 83 procent. Co do tempa růstu překonává „romantická ekonomika" tu celosvětovou až pětinásobně: od roku 2017 se výdaje v souvislosti s valentýnským svátkem zvýšily o 17 procent. Tyto trendy se nevyhýbají ani Čechům, kteří stále častěji kupují valentýnské dárky na internetu. Za uplynulé tři roky se u nás zvýšil počet valentýnských online platebních transakcí o celých 359 procent. Vyplývá to z aktuálního přehledu Mastercard Love Index.
Za valentýnské dárky lidé celosvětově v minulém roce utratili téměř 32 milionu dolarů. Ještě v roce 2017 to bylo něco přes 20,5 milionu dolarů. Průzkum Love Index společnosti Mastercard vychází z údajů o karetních transakcích z 53 zemí světa, včetně České republiky. Ukazuje, že Češi zvýšili své výdaje související s Valentýnem od roku 2017 až o 56 procent. Valentýnské nákupy jsou zároveň častěji hrazeny platební kartou. Celkový počet karetních transakcí u nás v tomto období loni stoupl o 83 procent. Nejoblíbenějšími dárky mezi zamilovanými zůstávají květiny a šperky. Češi utratili v roce 2019 za šperky o 21 procent více než v roce 2017. Výdaje za květiny ve stejném období stouply dokonce o 92 procent.
„Mastercard Love Index přináší jedinečný pohled na to, jak se mění nákupní chování v průběhu posledních let. Lidé stále více upřednostňují zážitky a kvalitně strávený společný čas a očekáváme, že tento trend bude v dalších letech i nadále posilovat,“ řekl generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný.
Mezi nejpopulárnější valentýnské investice v loňském roce patřily hotelové služby. V celosvětovém měřítku stoupl počet výdajů za hotelové ubytování o 22 procent a celková útrata za letenky a pobyty dosáhla 2,2 miliardy dolarů. Česká republika za těmito trendy nezaostává a romantické cesty se těší mezi Čechy velké popularitě. Počet transakcí za hotelové služby u nás loni stoupl o polovinu oproti roku 2017. Ubytování tvořilo deset procent všech výdajů spojených s Valentýnem. Češi loni utratili v souvislosti s Valentýnem téměř 12 milionů dolarů za letenky a jízdenky.
I nadále platí, že láska prochází žaludkem. Od roku 2017 došlo ve světovém měřítku k 32procetnímu nárůstu transakcí v restauracích, přičemž celkové výdaje za romantická posezení se ve stejném období zvýšily o 16 procent na hodnotu 3,4 miliardy dolarů za rok 2019. Češi na Valentýna v roce 2019 utratili v restauracích téměř 12 milionu dolarů. Ve srovnání s rokem 2017 to představuje až 98procentní nárůst počtu karetních transakcí a až 88procentní nárůst výdajů.
Češi stále častěji shánějí dárky k Valentýnu na internetu. Za poslední tři roky zaznamenaly online transakce uskutečněné v předvalentýnském období v Čechách nárůst o 359 procent. A mezi těmi, kteří nadále dávají přednost nákupům v kamenných prodejnách, raketově roste množství zákazníků platících bezkontaktně. Od roku 2017 došlo k nárůstu o celých 89 procent.
Průzkum ukázal, že v minulém roce se většina transakcí spojených s Dnem sv. Valentýna u nás zrealizovala 11. února, zatímco v roce 2018 to bylo 12. února a v roce 2017 den před, tedy 13. února.