Poznejte 10 hlavních marketingových trendů pro rok 2021

4. 1. 2021 | Petr Michl


Rok 2020 byl obrovskou zkouškou pro celou lidskou populaci. S karanténami a rouškami se potýkali lidé v Japonsku, USA, Česku i v Peru nebo Kataru. Nevyžádaný pocit sounáležitosti a řešení stejných problémů tak má logicky i globální dopad na to, jak lidé budou nakupovat a co budou od značek očekávat. Pojďte si projít hlavní trendy, které ovlivní marketing v roce 2021.

Jen marketingový nátěr nestačí

Marketing má 4P a jen s důrazem na „promotion“ si v mnoha segmentech už nevystačíte. Značky budou muset doručovat to, co říkají. Tím myslíme produkty a služby, které odpovídají obrazu, jakým jsou prezentovány.  Zároveň je extrémně důležitá i jejich distribuce. Slovy Byrona Sharpa: mentální dostupnost v hlavách zákazníků je k ničemu, když chybí fyzická dostupnost ke koupi. Přitom každý ví, že rok 2020 druhý aspekt poněkud zkomplikoval a minimálně v první polovině nového roku tu omezení pro kamenné obchody pravděpodobně ještě budou. 

Méně budou fungovat i PR povídačky o environmentálně a sociálně zodpovědných firmách, které budou pravdivé jen na papíře. Výzkumy potvrzují, že tyto aspekty jsou něco, co lidé v době pandemické po značkách chtějí. Vyžadují ale akci a důkazy předem. Rádoby sociálně zodpovědná firma, která například nezabránila ve svém provozu masovému šíření SARS-CoV-2 nebo vyhodila necitlivým způsobem velkou část zaměstnanců, to sponzorováním klokana v ZOO ani vysazením několika stromů v parku nezachrání.

Digitální transformace 20.21

Tento bod je zřejmý. O digitální transformaci se mluvilo roky, ale pokrok za několik jarních měsíců 2020 překonal i odhady techno-optimistů v jejich nejbláznivějších prognózách s výhledem několika let. Vlastní e-shop nebo zahájení online prodeje přes partnerský prodej se najednou týkal i do té doby ryze kamenných krámků a restaurací.

Digitální dovednosti získalo mnoho lidí, kteří do té doby preferovali vyřizovat téměř vše, včetně nákupů, osobně. Rozšířil se tak počet online zákazníků a e-commerce rostla nevídaným tempem. Dle českého výzkumu APEK z prosince 2020 uvedlo 55 % respondentů, že i do budoucna budou nakupovat na internetu více, než tomu bylo v minulosti. V roce 2021 se už bude brát online přítomnost pro prodejce jako samozřejmost ve jménu vlastní sebezáchovy, „jen tam být“ ale může být málo. Standard UX a online nákupního zážitku nastavovaný velkými hráči bude pro větší množství lidí něco, co budou vyžadovat i od menších subjektů. A tentokrát bez pardonu. V globálu to nahrává gigantům typu Amazonu, v lokálním prostředí třeba Mall.cz a jeho partnerskému prodeji. Jde ale o hozenou rukavici všem ostatním, aby nebyli v poskytování online služeb příliš pozadu.

Máš data, tak je používej

Tento bod je rozvinutím posledních řádků. S větší internetovou gramotností zákazníků a přehršlí příležitostí k porovnávání různých přístupů online prodejců bude zákazník na internetu vyžadovat, aby e-shop znal jeho preference a přicházel za ním s co nejvíce relevantní nabídkou. Úrovně Netflixu lze dosáhnout s relativně zanedbatelným rozpočtem a jiným přístupem nakupujících k registraci pochopitelně velmi obtížně. Když ale spotřebitele k sobě na e-shop nalákáte, měli byste „first-party data“ využít k tomu, aby měl pocit, že ho znáte a víte, jak ho potěšit. Obzvláště to pak platí při opakovaných návštěvách, kdy se rozhoduje o tom, jestli bude návštěvník loajálním zákazníkem nebo jen náhodným kolemjdoucím.

Nižší tolerance k přešlapům v reálném světě

Proti SARS-CoV-2 očkovaný spotřebitel si nakonec oddechne s tím, že věci začnou být jako dřív. Jistě u něj nastane i nějaká forma euforie a vyhledávání offline služeb a prodeje, nelze ale počítat s tím, že by jeho nastavení mysli bylo totožné jako před pandemií. Neochotní prodavači a obsluha v restauracích mohou být zabijáky podniků, které budou mluvit k lidem, co už ví, že online je vše na pár kliků a bez keců. V Česku bohužel často přetrvávající tradice brát zákazníka jako obtížný hmyz potřebuje zůstat v zapomnění, obrovská báze spotřebitelů si totiž nyní může říct na základě nedávné zkušenosti, že něco takového nemá zapotřebí.

Video commerce

Kam uteče zákazník rozezlený chováním nerudné prodavačky? Možná se prvně podělí o svůj zážitek v sociálních médiích, svůj nákupní apetit ale bude uspokojovat s velkou pravděpodobností v online prostoru. A šanci u něj mají zejména ti prodejci, kteří můžou nabídnout „next-big-thing“ k živému prodavači, co ochotně poradí v obchodě: živého prodavače, co ochotně poradí přes video. Obzvláště obchody se zbožím či službami s větší marží budou tento způsob online zákaznické péče čím dál častěji nabízet. Prodejci, co v ní budou excelovat, získají velký náskok.


Služeb pro zprostředkování video commerce je celá řada. Nutnou funkci snadného přechodu od rozhovoru k platbě nabízí například česká aplikace Call To Shop. Zdroj: Call To Shop

Sdílejte tento článek:
Podobné články: