Marketingová bible od Kotlera pokrytá plísní. Tak vypadala pozvánka na Ukrajinské marketingové fórum
Každý rok se na Ukrajinském marketingovém fóru (Ukrainian Marketing Forum) scházejí ti, kteří se chtějí seznámit s nejnovějšími trendy v oboru. Někteří však i nadále upřednostňují spíše akademické znalosti a odbornou a lety praxe ověřenou literaturu. Jenomže to, co platí o knihách všeobecně, platí v marketingu dvojnásob. V dnešní digitální době knihy jen těžko drží tempo s přílivem nových informací z internetu a než kniha spatří světlo světa, patří už často do antikvariátu.
Na tento fakt poukázala agentura BBDO jedinečnou instalací, jejíž součástí byla obří maketa jedné z biblí marketingu, kniha Marketing od Philipa Kotlera, pokrytá miliony spór plísní.
Vytvořit takovou instalaci nebylo zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. „Kniha byla perforována ve speciálním roztoku a byla vyrobena z materiálu, který umožňoval rychlé šíření plísně. Prošli jsme si řadou neúspěšných pokusů a museli změnit dokonce i světlo na panelu, ve kterém byla kniha vystavena. Nakonec se nám ale podařilo vytvořit ideální mikroklima se správnou vlhkostí a teplotou pro šíření plísní. Bylo to tedy mnohem složitější, než nechat týden venku bochník chleba”, uvedla agentura BBDO.
Celý výtvor, na kterém se podílel i speciální tým složený z mikrobiologů, byl nakonec vystaven ve světelném panelu v rušném obchodním domě a nechán napospas času i zvědavým pohledům kolemjdoucích. Plíseň se uvnitř panelu spokojeně rozrůstala, brzy pokryla celou knihu a vytvořila tak překvapivě krásnou barevnou mozaiku.
I přes fascinující vizuální stránku a jistou dávku poetičnosti celé instalace se agentura setkala s celou řadou negativních ohlasů. „Setkali jsme se s kritikou ze strany přívrženců klasického marketingu a také fanoušků Kotlera, podle kterých jsme znesvětili něco posvátného”, uvedl kreativní ředitel ukrajinské pobočky BBDO, Den Keleberdenko. „Na druhou stranu jsme však zaujali novou generaci marketerů, která je otevřená všem inovacím”, dodal na závěr.
Zdroje: adweek.com