Může za to Voráček a Šoustal. Seznam Médium se mění na Médium
Zdroj: medium.seznam.cz, repro Marketing Journal
Krátce po vyhraném finále mistroství světa v hokeji se jeden z nejlepších českých hokejistů poslední dekády a nově objevený moderátorský talent České televize, Jakub Voráček, rozhodl vyřizovat si účty s autorem blogového příspěvku, který zlato pro náš národní tým nepředpokládal.
Jakub Voráček na X napsal:
„Pane Soustal seznamzpravy jdete do prdele a posílám pozdrav!!“
Voráček tak reagoval na blog autora vystupujícího pod jménem Petr Šoustal s názvem „Češi s Pastrňákem bez formy a pěti obránci na Švýcary stačit nebudou“.
Pane Soustal seznamzpravy jdete do prdele a posílám pozdrav!! pic.twitter.com/5LxZT9GRAk
— Jakub Voracek (@jachobe) May 26, 2024
Jakub Voráček tím ukázal, že má sice pořád tah na branku, ale bohužel ztrácí ponětí, na koho útočí. Seznam Médium se nerovná Seznam Zprávy. Jde o blogovací platformu patřící společnosti Seznam.cz, která má místo na stejnojmenné doméně. A ta je stále internetovým obsahovým rozcestníkem pro miliony Čechů.
Na tento fakt ho upozornilo více uživatelů, včetně novinářů pracujících pro Seznam Zprávy. K Voráčkově dobru je nutné přičíst, že omluvě a pojmenování vlastní chyby věnoval samostatný tweet.
Vcera jsem bohuzel ve svem tweetu udelal chybu. Seznam Zpravy jako zpravodajsky web nemají s nazorem pana Soustala nic spolecneho. Jeho nazor byl zverejneny na blogu Seznam Medium.
— Jakub Voracek (@jachobe) May 27, 2024
Jeho původní tweet („x-ko“) byl extrémně populární. Je snadné si kopnout to „sýčka“ zvěstujícího nezdar, který se mýlil. Navíc, když to jde udělat ve stylu „na hrubý pytel, hrubá záplata“. Je zřejmé, že mnoho z nich si neprohlédlo komentáře novinářů pod ním uvádějící fakta na pravou míru nebo neviděli následnou omluvu. Tak to prostě na sociálních sítích chodí. A převaha lajků bez pozastavením se nad tím, že Voráček útočil z poloviny na nesprávný cíl, jen dokazuje, že pro mnoho lidí může i „seznamácká“ blogová platforma splývat s jeho výstavním mediálním titulem Seznam Zprávy. Tento dojem posiluje i mnoho reakcí pod Voráčkovými příspěvky.
Dobrý den, Evo, jen upřesním, že Seznam Médium, kde články pana Šoustala vyšly, je samostatná služba, která není žádným způsobem propojená s redakcí @SeznamZpravy, ani s žádnou další, které v Seznamu máme. Funguje na samostatné doméně https://t.co/pjQFmTYItr. Za…
— Seznam.cz (@seznam_cz) May 27, 2024
A Seznam.cz si jistě nepomáhal tím, když propagoval blogy na Seznam Médium i přímo z domény Seznam Zpráv.
Zdroj: Twitter
Je přitom jasné, že její pojmenování „Seznam Médium“ bylo zvoleno tak, aby první slovo dodávalo důvěryhodnost ve stylu: „To je od Seznamu, zajišťujeme to, takže této platformě můžete věřit.“ A samozřejmě také z důvodu, aby tento sentiment byl přetaven v početné kliky ze Seznam.cz, kde má blogovací platforma svůj boxík na vysoké pozici, nad většinou dalších médiích mimo majetkovou strukturu Seznamu, které také usilují o přítomnost na této doméně.
Velkým lákadlem pro blogující je to, že se Seznam s autory dělí o výdělky z inzerce představené u jejich textů. Seznam.cz přitom dokáže přivést tak velkou návštěvnost, že pro některé autory představuje jejich blogování minimálně vidinu standardní obživy na plný úvazek… a tomu pak odpovídá jejich třeba i denní frekvence publikování a témata.
Na blogovací platformě Seznamu najdete i skutečně zajímavé autory, včetně elitních novinářů a publicistů, jako jsou Zuzana Válková, Martin Fendrych nebo Petr Nutil. Z pohledu na to zobrazené na hlavní stránce Seznamu je ale zřejmé, že prim hrají jiní. Ti, co reagují svými texty na aktuální události a dávají jim ideálně kontroverzní twist. Ale také ti, kteří vládnou click-baitovým titulkům slibujícím třeba nahotu, bulvární téma nebo minimálně rozjitřené emoce. Skoro bych se vsadil, že pravděpodobnou cestou Jakuba Voráčka k textu autora Šoustala (pokud se tak skutečně jmenuje) bylo právě to, že ho viděl mezi doporučenými texty na Seznam.cz. Nebo mu ho poslal někdo, kdo se k blogu dostal popsanou cestou.
Zdroj: Seznam.cz
Seznam Médium jako celá platforma byla jako ledovec, kdy nad hladinou byly vidět zejména závody v click-baitu a nehodnotné mlácení slámy všedních dní. Tyto často spíše rozšířené povzdechnutí ze sociálních sítí do formátu článku mají jistě slušnou čtenost a Seznamu vydělávají peníze. Množství tohoto škváru a podstata jeho nevalné hodnoty ovšem začala špinit svého stvořitele. A jak ukázal Voráčkův tweet, i jeho výkladní mediální skříň v podobě Seznam Zpráv, jejichž aspirací rozhodně není, aby jejich tvorbu s popsanými „ublognutími“ někdo spojoval.
I proto mluvím v předchozím odstavci o Seznám Médiu v minulém čase. Seznam.cz totiž na svém blogu oznámil:
„Blogovací platforma známá jako Seznam Médium mění svůj název na Médium. Jde o veřejně dostupnou službu, na které mohou přihlášení uživatelé Seznam.cz svobodně vyjadřovat a publikovat své názory. Nejedná se o obsah či postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.“
Zdroj: Seznam.cz PR blog
Slovo Seznam již zmizelo z designu platformy, ač v URL se stále propisuje.
Zdroj: medium.seznam.cz
Česká internetová jednička stvořila platformu, která se i díky jejímu algoritmu zobrazování obsahu na Seznam.cz stala sice dobře čtenou, ale notně zapáchající žumpou. Popsaný krok je přitom snahou, jak si od splašků nešpinit brand. Jen je škoda, že k uvědomění si popsaného faktu potřebovalo jeho vedení výpad někdejšího elitního útočníka na špatnou branku.