Neodkazujte mimo hřiště! Sociální sítě trestají značky v ofsajdu
Zdroj: Priscilla Du Preez | Unsplash
Velké sociální sítě potlačují příspěvky odkazující mimo jejich území. Sociální síť X nyní sdílí odkaz bez metadat, tedy bez popisku. V případě článků to znamená sdílení titulního obrázku bez nadpisu.
Zobrazení odkazu před (nahoře) a po (dole) aktualizaci. | Zdroj: Pop Base (účet X)
Každá sociální síť treská únik ze své platformy jinak. LinkedIn zvolil strategii zmenšení velikosti náhledových obrázků v odkazu pro neplatící uživatele. Změna se vás tedy netýká, pokud máte předplatné LinkedIn premium.
Náhledové obrázky pro neplatící (vlevo) a pro předplatitele (vpravo) | Zdroj: LinkedIn
Facebook a Instagram zase pod zástěrkou odklonu od politicky laděného obsahu potlačuje dosah účtů věnujících se tomuto tématu. Tím hází vidle do vidiny kontinuálního růstu zejména zpravodajským portálům. Snížení dosahu se netýká již existujících sledujících, ale pro účty se stává téměř nemožné najít si nové fanoušky.
Přitom podle studie agentury Sprout Social z roku 2018 celých 66 % zákazníků věří, že je důležité, aby se značky vyjadřovaly k politickým tématům, včetně imigrační politiky, lidských práv a rasových záležitostí. Snapchat pak dokázal, že generace Z je více loajální ke značkách, které se k sociálním tématům vyjadřují.
Na druhou stranu podle Mety tato změna přišla na přání uživatelů, kteří chtějí mně politick obsahu a více zábavy v podobě krátkých klipů. Právě Reels s algoritmem napodobující fungování toho z TikToku tak okupují čím dál více feedy uživatelé na Facebooku i Instagramu nehledě na to, jestli sledují jejich autory.
Šanci dostávají „béčkové” sociální sítě
Marketéři si potlačování svého vlivu a neustálé prodražování reklamy nechtějí nechat líbit. Proto v poslední době více zaměřují svoji pozornost na sociální sítě, které nepatří do velké čtyřky.
Redditu se podařilo 7krát zvýšit organický výskyt ve výsledcích vyhledávání za posledních 9 měsíců poté, co uzavřel nové partnerství se společností Google ohledně sdílení dat. Jde o oboustranně výhodnou dohodu. Reddit napomáhá vyhledavači ve vývoji nového AI nástroje Gemini a Google poskytuje Redditu již zmíněný, neocenitelný organický výskyt.
Za poslední rok se čtenost Redditu dokonce ztrojnásobila. Počet návštěvníků měsíčně poskočil z 132 milionů na 346 milionů v srpnu 2024. Reddit také více než zdvojnásobil růstové tempo svých zisků.
Ani Snapchat si nevede špatně. Za první kvartál zaznamenal 85% nárůst útraty za reklamy v sektoru středně velkých podniků.
Jak být úspěšný v první lize sociálních sítích
Chcete i přes všechny restrikce uspět u „velké čtyřky”? Poradíme vám, jak na to. Buďte kreativní, natáčejte videa a svou strategii uplatněte v mezích hřiště dané sociální sítě. To platí jak pro hravé B2C značky, jako jsou prodejci nízkokalorických limonád, tak pro těžkotonážní B2B hráče nabízející náhradní komponenty do průmyslových šicích strojů.
To potvrzuje studie od agentury MAGNA zkoumající obsah B2B značek na LinkedInu. Agentura požádala 1773 účastníků o shlédnutí obsahu na LinkedInu, kam umístili i testované a kontrolní reklamy. Poté účastníci vyplnili dotazník ohledně jejich chování na sociálních sítích.
Video reklamy si podle studie vedly o trochu lépe než statický vizuální obsah. Oboje ale podporuje oblíbenost značky a nákupní chování.
Sponzorovaný obsah v B2B sektoru bohužel podle studie často postrádá humor, emocionální apel a silný příběh. Většina respondentů měla pocit, že tyto prvky ve zhlédnutých reklamách chyběly nebo nebyly přítomny dostatečně často.
Tato kritika se přitom nevyhla žádnému sektoru, jak ukazuje následující graf.
Kreativní reklama přitom měla vyšší dobu zobrazení a získala v průměru o 21 % více lajků. Účastníci ji také sledovali průměrně o 24 % delší dobu.
A jaké prvky dělaly reklamu kreativní? Podle studie je zásadních následujících pět:
- Humor: Propagovaný obsah vynikal jako kreativní, protože obsahoval humorné scénáře a vtipné vyprávění.
- Dobrý vizuál a barvy: Reklama byla barevná a zapamatovatelná.
- AI: Reklamy využívající AI nástroje vytvoří rozmanitější reklamu.
- Diverzita: Reklama cílí na všechny potenciální cílové skupiny.
- Zvířata: Využití zvířat dělalo reklamu přesvědčivější.
Většinový hlas uživatelů Facebooku, Instagramu i LinkedInu tedy mluví jasně: „chceme se bavit.” Splňte jim toto přání a hlubší politická poselství sdílejte raději na Redditu. A co platforma X? Tam nezáleží na hlasu lidu, ale rozmaru jejího majitele.
Zdroje: Social Media Today, MAGNA, Adweek