Pohyblivá podlaha od Disneyho může způsobit revoluci ve světě virtuální reality

25. 1. 2024 | Petr Michl
Virtuální hry a aplikace může čekat kinetická revoluce. Vědci od Disneyho přišli s pohyblivou podlahou, která je de facto první všesměrovou běžeckou dráhu na světě. Její využití může být ale výrazně širší.

Virtuální realita má stále řadu omezení. A jedním z nich je i to pohybové. Mnohem hůř se simuluje pohyb, když byste za chvíli narazili do zdi. Přesně z toho důvodu se mnoho VR her a aplikací rozděluje vnitřně na úrovně, v nichž člověk pohybuje hlavou a pažemi, rozhlíží se a maximálně se pohybuje na omezeném prostoru (jako u hry Beat Saber). Nový vynález od oddělení výzkumu a vývoje Disneyho nazvané Walt Disney Imagineering by toto mohl zásadně změnit se svou HoloTile Floor.

Jde o první všesměrovou běžeckou dráhu na světě, jež je určena pro více osob a která se může pohybovat kolem libovolného člověka nebo objektu jako telekineze. Díky tomu může nabídnout pohlcující zážitek ve virtuální a rozšířené realitě.

Podlaha se skládá z několikacentimetrových šestiúhelníků s povrchem, který přepíná roviny nebo strany, aby se sám pohyboval jako běžící pás. U složitého popisu si pomůžeme videem, kterým provází jedna z hlavních postav vývoje nového vynálezu, Lany Smoot.  Ten pracuje pro Disney už před 30 let a video je vytvořeno při příležitosti jeho uvedení do americké Národní síně slávy vynálezců (National Inventors Hall of Fame).  

„Představte si, že je v místnosti několik lidí, kteří mohou být společně někde jinde a pohybovat se, vidět, prohlížet si památky. Představte si divadelní scény, které by mohly mít tyto prvky zabudované, aby tanečníci mohli dělat úžasné pohyby. Ne já, ale opravdu dobří tanečníci. Pro tento typ technologie existuje tolik aplikací a my zatím nevíme, kde všude se bude používat," říká ve videu Lanny Smoot.

Rozpohybování dosud do značné míry statických VR her a aplikací zmíněných v úvodu se přitom nabízí. Už proto, že různé VR arény a herny mohou být ideálním zákazníkem, který by mohl podlahu HoloTile koupit a nabízet pak svým klientům/hráčům lepší VR zážitky. Zdá se, že jedna větší místnost s touto podlahou by mohla obsloužit nemalé množství lidí. Pokrytí pódií divadel pro taneční představení se zdá přeci jenom vzdálenější.

Vývojáři sportovních her, ale i různých tréninkových aplikací zahrnující orientaci na konkrétním místě, musí při spatření fungování podlahy HoloTile vidět velké množství jejího smysluplného využití. Jak naznačuje pohyb židle po podlaze ve videu, speciální podlaha může potenciálně pomáhat i s pohybem předmětů a (třeba pohybově omezených) lidí.

Určující bude cena, která smysluplnost různých aplikací zasadí do reality. Zdá se ale, že tak blízko komercionalizaci tato technologie zatím není. Navíc není vyloučeno, že by ji z počátku využívala pouze společnost Disney. Každopádně se jedná o jeden z největších příslibů pro VR a AR hry a aplikace za poslední roky. 

 

Tip redakce

Ekonomický potenciál metaverza dosáhne v roce 2035 v Česku až 9 miliard eur, odhaduje zpráva Meta, V článku, který shrnuje její hlavní závěry, najdete i video ukázky systému pro trénink hokejistů Sense Arena nebo Škodaverse od Škoda Auto.  

 

Náš náhled na metaverse je poněkud střízlivější. 

Stane se virtuální realita tou, kde budeme trávit čas raději než ve skutečnosti? Bude díky VR tréninkům hotelový personál milejší?  Podívejte se na naše odpovědi

Štítky dokumentu: Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: