Přesycení úspěchem: Aplikace Flappy Bird dolétala z rozhodnutí svého tvůrce

10. 2. 2014 | Petr Michl

Povětšinou se píše o vývojářích, kteří se vyhřívají na výsluní úspěchu, nebo o těch, co mají potenciál dostat se do stejné pozice. Příběhy o tom, jak se někdo dostal na vrchol, ale byl z toho tak frustrován, že se z něj dobrovolně sesadil, takřka neexistují. Výjimku potvrzující pravidlo nyní ovšem vytvořil Dong Nguyen. Vitenamský vývojář, jehož hra Flappy Bird dominovala žebříčku stažení neplacených aplikací na iTunes i Google Play. Včera oznámil její dobrovolné stažení z obou platforem. A to vše přestože mu hra dle odhadů The Verge vydělávala na reklamě až 50 tisíc dolarů denně a s ujištěním, že tento krok není spojen s žádným právním problémem.

Flappy Bird není rozhodně ničím originálním. Princip ťukání do mezerníku či tlačítka, aby se postava v jednoduché arkádové hře vyhnula překážkám, je známý z prvních herních konzolí i osobních počítačů v 90. letech, stejně jako z různých starých game boyů. Tato hra byla nicméně výjimečná svou extrémní obtížností. Zběsilým ťukáním do displeje udržela většina hráčů ptáka ve vzduchu jen po několik vteřin.



Světlo světa spatřila hra v květnu minulého roku, ale skutečně obří růst stažení začal až letos. A to primárně díky sdílení v sociálních médiích (podpořenému třeba i tím, že po dohrání hry se nejprve objevilo sdílecí tlačítko na Facebooku tam, kde by člověk čekal tlačítko pro další hru). Hledaný výraz „Flappy Bird" na YouTube vás nasměruje k videím s recenzemi, ukázkami ze hry a různými tipy, jak v ní uspět, s celkovým počtem zhlédnutí pohybujícím se v desítkách milionů.


Vývojář nešŤastný z úspěchu své hry, Dong Nguyen. Zdroj: BBC

Co na takovémto úspěchu může autora hry štvát? Určitě obvinění, že grafika nápadně připomíná legendární arkádovky od Nintendo, stejně jako negativní hlasy týkající se recenzí od falešných účtů. Ale třeba tu může být tím, že je Dong Nguyen plachý chlapec a neužívá si, když se jeho Twitter účet a mail hemží komunikací od cizích lidí. Už před týdnem ostatně publikoval tweet, v kterém upozornil na to, že lidé přeceňují úspěch jeho her a že něco takového nikdy nechtěl.

Konspirační teorie pak mluví o tom, že to byl jen tah, jak krátkodobě navýšit počet stažení před odstraněním z iTunes a Google Play - pochopitelně s dodatkem, že se tam brzo vrátí v původní verzi či v podobě sequelu. A někdou poukazuje i na to, že za náhlý konec může Chuck Norris.

Celá kauza je v něčem nepochopitelná a v něčem je jen ukázkou, že lidé jsou různí a i mezi vývojáři existují ekvivalenty „hospodských na mýtince", kteří chtěli vždycky hospodu, ale vadí jim, když do ní chodí lidé. Dong Nguyen prý už pracuje na nové hře - doufejme tak, že nebude nijak extrémně úspěšná.

Zdroje: MarketingLand, TechCrunch, TheVerge, Kotaku

Štítky dokumentu: Mobilní aplikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: