Případová studie: Kampaň informující o bariatrické chirurgii měnila životy
Snímek z bariatrické operace. Zdroj: repro YouTube / mojelecbaobezity.cz
PR a komunikační agentura Focus Agency (vydavatel Marketing Journalu) realizuje pro společnost Johnson & Johnson, divizi Ethicon, od roku 2018 edukační kampaň týkající se bariatrické chirurgie.
Česká republika je zemí plnou obézních lidí, na 300 tisíc z nich je dokonce těžce obézních. A právě ti jsou „vhodnými adepty" na bariatrickou operaci, například na bypass žaludku nebo její další metody. Jenomže často neví, že je tato možnost dostupná i pro ně ani to, v jakých případech zákrok platí zdravotní pojišťovna. Hlavním cílem celé kampaně tedy je zvýšit informovanost laické veřejnosti, poskytnout jim dostatek informací, možnost zeptat se na to, co je zajímá a zároveň představit pracoviště, kde se zákroky provádí.
Oslovit bylo potřeba lidi napříč generacemi
Lidé, kterým by pomohla bariatrická operace, jsou rozprostřeni napříč různými generacemi. Bylo proto potřeba zvolit mix komunikačních aktivit, aby byl zásah do jednotlivých cílových skupin co největší.
Account Director ve Focus Agency, Michaela Škopková, popisuje:
„Nejdříve jsme pod odbornou záštitou lékařů – garantů celé kampaně vytvořili edukační webovou stránku www.mojelecbaobezity.cz, která je určena laické veřejnosti a informuje o problematice, možnostech a výsledcích chirurgické léčby obezity. Její obsah jsme konzultovali také s pacienty, kteří již bariatrickou operaci podstoupili, a jsou tak pro celou kampaň klíčoví. Jejich příběhy jsme zachytili i ve videích, poukazují na výsledky operace a na zlepšení života po absolvování bariatrické chirurgie.“
Videa jsou přitom součástí webových stránek, zároveň jsou k dohledání na YouTube. Vybrali jsme příběh zástupně starší generace, paní Marie.
Zároveň jsme ale natočili i příběh slečny Terezy.
Součástí webu mojelecbaobezity.cz je ale také sekce otázek a odpovědí, kde ty nejfrekventovanější dotazy odpovídá na videu MUDr. Michael Vraný.
Zdroj: repro mojelecbaobezity.cz
Pro oslovení mladších generací vznikla také facebooková skupina, která slouží jako diskuzní fórum pro zájemce o bariatrickou chirurgii a jejímž moderátorem je jedna z pacientek. Pro aktualizaci webových stránek a obsah facebookové skupiny se využívá atraktivní forma autentických videí, která jsou natáčena s odborníky a hlavní ambasadorkou Terezou. Ta díky svým aktivitám na projektu dokázala vyvolat na sociální síti vysoký engagement – pacienti sdílí své zkušenosti s hubnutím, operací, svěřují se navzájem, z čeho mají obavy, nebo kladou dotazy odborníkům.
Celou online kampaň doprovází i klasická media relations, kde ve spolupráci s odbornými garanty – lékaři z bariatrických center – medializuje Focus Agency tiskové zprávy, zajišťuje výstupy v rozhlase, tisku televizi i na internetu. Komunikaci doplňuje obsahová i vyhledávací kampaň.
Co se podařilo
„Spolupráce s ambasadorkou a odbornými garanty nám zajistila velké množství mediálních výstupů, jejichž prostřednictvím jsme oslovili značnou část cílové skupiny, která je poměrně specifická. Za velký úspěch považujeme rozpoutání živé diskuze ve facebookové skupině mojelecbaobezity.cz, a to ve velmi krátkém časovém horizontu,“ prozrazuje Michaela Škopková. Díky velké aktivitě členů skupiny se podařilo zvýšit počet zájemců o bariatrickou chirurgii a přesvědčit stále váhající zájemce k jejímu podstoupení. Opět se osvědčilo, že kombinace webových stránek, pacientských příběhů, aktualizovaných informací a prostor pro vyjádření potenciálních zájemců vytváří kvalitní obsah.
Kampaň: Moje léčba obezity
Služby dodané Focus Agency:
- návrh komunikační strategie
- tvorba edukačních videí
- správa online kampaní
- public relations
- tvorba webových stránek
- grafické práce