Proč lidé nesnáší značky na Facebooku

11. 4. 2013 | Petr Michl

Na Facebooku je čím dál větší nával. Mezi všechny události, fotografie, skupiny, statusy a narozeniny přátel se snaží vtlačit i stránky značek a jejich příspěvky. Ve včera publikované studii Socialbakers jsme informovali o tom, že v roce 2009 se o přízeň fanouška v průměru ucházelo 23 příspěvků stránek měsíčně, dnes se o to stejné snaží za měsíc 1440 příspěvků. To, že někdo olajkuje stránku značky, nutně neznamená, že ji také sleduje. Za axiom se již bere, že Facebook zobrazí na zdi příspěvek stránky v průměru zhruba 16 % fanoušků. Tento článek není o tom, jak by měl vypadat ten správný příspěvek, je o tom, co lidi na značkách na Facebooku štve.

Dle výzkumu Lab42 73 % uživatelů Facebooku zrušilo svůj „like" stránce značky, protože:

  • Měla příliš velkou frekvenci příspěvků

  • Uživateli se přestala značka líbit

  • Za odhlášením stála špatná zákaznická zkušenost


Stejná studie se zeptala také na to, proč lidé nesnáší značky na Facebooku:

  • Pro 47 % lidí je negativním faktorem „zasypaná" zeď firemními příspěvky

  • 36 % nechtělo být kontaktováno

  • 30 % lidí mělo obavy o své soukromí

  • 27 % chce pouze příspěvky relevantní pro jejich život



Starším tematickým počinem z dob před Timeline, kdy se z hlediska interakce se stránkami více dělilo na fanoušky a nefanoušky, je výzkum společnosti Techninasia. I ten uvádí jako hlavní důvod pro „odlajkování" stránek značek příliš častou frekvenci publikování příspěvků, odpovědělo tak 44 % dotázaných.


Na těsném druhém místě se 43 % skončil fakt, že se lidem začala zdát jejich zeď příliš zaneřáděná marketingovými nabídkami. Dá se říci, že v posledním roce se edukace značek a jejich chování na Facebooku lepší. Většina z nich pochopila, že Facebook není stvořen jako přímý prodejní kanál a lidé se na něj chodí bavit. Není sice nikde psáno, že obchody nemohou vystavovat svoje zboží s linkem na produktovou stránku – v české prostředí to dělá úspěšně třeba Snowboard Zezula, ale ne každý má na skladě značky, s kterými lidé ztotožňují svůj životní styl. Navíc ani v tomto případě většina příspěvků není promo spojené s výzvou ke koupi.


Zábava a poselství značky jdou spojit třeba hravým grafickým stylem. Je to i recept brazilského pivovaru Cerveja Kaiser, který vytváří de facto jen obrazové příspěvky upravené, tak aby byl patrný jejich jednotný styl.

Pro úspěšnou obsahovou strategii pro Facebook tak stále platí, že do relevantního obsahu patří vyvážení zábavy a příspěvků, které mají nějakou vazbu ke značce. V našich končinách je v tom úspěšná například stránka zaslíbená tyčinkám Deli. Integrování obou principů zvládá třeba i brazilský pivovar Cerveja Kaiser, který téměř nepublikuje jediný příspěvek bez pomoci grafika, a má tak svou rozpoznatelnou vizuální tvář. Vaše cesta může být úplně jiná, třeba založená na poskytování zákaznického servisu, rozhodně ale nebuďte hlásnými troubami starého marketingového principu „Shout and sell".

Zdroje: socialmediatoday.com, www.techinasia.com, blog.lab42.com

Štítky dokumentu: Facebook Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: