Bihor je lepší než Dior

23. 10. 2018 | Petr Michl
Rumunské babičky dobyly nejen Paris Fashion Week. Dior prodával kabát z folklórními motivy z regionu Bihor za 30 tisíc euro. Rumunský módní časopis Beau Monde dal na svých stránkách prostor ženám, které ještě kroje vyrábí, vytvořil jim e-shop a vyvezl je na místa, kde se o velké módě rozhoduje.



Módní domy jsou při tvorbě svých outfitů prodávaných za nezřídka obrovské sumy mnohdy inspirovány vzory folklorního oblečení. Komunity, z kterých ony vzory vzešly, z toho ovšem obvykle nic nemají.  A přesně to se snažil změnit rumunský módní časopis Beau Monde se svou kampaní Bihor Couture.

Na konferenci Cannes in Prague ji doporučovala porotkyně PR kategorie nejslavnějšího světového reklamního festivalu Cannes Lions, Candace Cuss, jako skvělý příklad PR a marketingu, jenž jde shrnout do škatulky inovativního aktivismu. Značka uchopí nějaké společenské téma a zasadí se o jeho řešení.  Beau Monde si všiml, že kabát tradičně vyráběný v rumunském regionu Bihor se ve verzi od Diora objevil na módních molech a byl prodáván za 30 tisíc euro. Přišli se zeptat na to, co si o tom myslí, přímo žen, jež takové vesty v Bihoru tkají.

Odpovědi byly jako přes kopírák: proboha, to je peněz; tady by to měli lidé levnější; proč kupovat plagiáty, když u nás můžou mít lidé originál. Díky Beau Monde došlo od slov k činům. Časopis vytvořil e-shop, na kterém se dá tradiční oblečení z Bihoru koupit.



Zdroj: bihorcouture.com

A do svých čísel přidal reklamy, na kterých místo obvyklých modelek pózovaly babičky v krojích u titulků jako Hatue Culture či Bihor Couture. Obojí je přitom narážkou na francouzský termín „haute couture" označující (v překladu) „vysoké krejčovství" vyhlášených módních domů.

Zralé dámy v z Bihoru zachovávající vlastníma rukama a umem upadající řemeslo pak působily na pařížském Fashion Weeku ve svých lokálních krojích jako zjevení. To si můžete ostatně prohlédnout i v následujícím videu s případovou studií.

Producírování v Paříži pomohlo mediálnímu buzzu, ale také dobré věci. Peníze utržené na zmíněném e-shopu pomáhají samotnému regionu, ale především výrobkyním tradičního bihorského oblečení. A ty prý měly už v červnu vystaráno s objednávkami na 4,5 let usilovné práce dopředu.

Není tak divu, že tvůrce kampaně , agentura McCan Worldgroup Bucharest, zažila na Cannes Lions doslova žně.  Za Bihor Couture získala zlato v kategorii PR Lions – Low Budget/High Impact Campaign, stříbro v kategorii PR Lions – Brand Voice & Strategic Storytelling a bronz v kategorii Brand Experience & Activation Lions /Media & Entertainment. Tento úspěch je ale především ukázkou toho, že skvělý nápad trumfne obří rozpočet a také že je někdy lepší skutečně pomoci obyčejným lidem namísto ohraného „otevírání debat".


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: