Recenze: Nový e-shop Lidlu je přehledný a jednoduchý
Obchodní řetězec Lidl v pondělí oznámil, že spustí na podzim svůj dlouho očekávaný e-shop. Že jde u českých zákazníků o velmi oblíbený řetězec, dokazuje i letošní výzkum společnosti ACOMWARE. Ten ukázal, že e-shop Lidlu chybí 23 % Čechů. Toto procento překonala už jen Ikea. Z velkých obchodních řetězců přítomných na českém trhu navíc nabízí prodej po internetu zatím jen Tesco.
„Spuštění e-shopu Lidlu, byť jen se spotřebním zbožím, je důležité pro zvýšení celkové důvěryhodnosti v českou e-commerce. Jeho zahájení bude hodně sledováno nejen zákazníky, ale hlavně konkurencí. O jeho úspěchu rozhodne kvalita přepravní služby, zákaznický servis, rychlost rozšíření nabídky online sortimentu a případně řešení vratek,“ tvrdí Jan Penkala, CEO konzultační společnosti ACOMWARE, která se zaměřuje na e-commerce trh.
E-shop zatím funguje jen pro zaměstnance v rámci testovacího provozu. „A jedná se o dobrý tah. Díky tomu se otestuje logistika a zákaznický servis,“ vysvětluje Penkala. „Na prvních snímcích je vidět velmi silná inspirace německým e-shopem Lidlu (https://www.lidl.de/de/onlineshop). V Německu je ale e-shop integrovaný na webu s možností vybrat si pobočku a poté se zobrazí také dostupnost trvanlivých i čerstvých potravin. Výhody českého řešení jsou zase ve výrazně větší přehlednosti a jednoduchosti.“
Přepravní služba bude klíčovým faktorem
V Německu nabízí Lidl dopravu ve spolupráci se společností DHL s možností doručení do „boxů“. Poštovné je za 4,95 eur, za větší zboží zaplatí zákazník i 29,95 eur. „Českému trhu se chce Lidl, podle mého názoru správně, přizpůsobit – doprava bude stát podle prvních informací od 59 korun a při nákupu nad 1000 korun bude dokonce zboží doručeno zdarma,“ popisuje Penkala. „Škoda nebude možné si zboží vyzvednout přímo na prodejně. Chápu, že by to byl poměrně velký zásah do fungování jednotlivých prodejen a ani nový koncept prodejen s tím nepočítá. Takhle zbývá jen čekat na kurýra, takže časová flexibilita je omezená. Pro zákaznický komfort a úspěch e-shopu bude přepravní služba klíčovým faktorem. Rezervace na prodejně není v FMCG potřebná. A pak to bude i složitost vratek, nepředpokládám možnost vracet zboží na prodejně. “
EDIT (13.09, 14:20): Lidl bude využívat k doručování zboží v ČR společnost PPL. Jistou náhradou výběru v pobočkách pak bude zatím možnost vyzvednou si zboží v parcel shoppech PPL.
Český e-shop lokalizuje podobu, kterou můžte vidět u e-shopu Lidlu v Německu. Zdroj: www.lidl.de
E-shop Lidlu bude v první fázi konkurencí zejména pro prodejce oblečení či menší e-shopy s domácími potřebami, nářadím a dalším zboží, které se prodává v týdenních nabídkách. „Lidl nabízí po stránce logistiky relativně průměrnou dobu dodání, na druhou stranu doba pro vrácení zboží 90 dní je nadstandardně dlouhá,“ doplňuje Penkala, podle kterého nemusí být podíl online prodeje pro Lidl zanedbatelný. „Do jednoho roku může prodej spotřebního zboží na internetu tvořit 5 až 10 procent z obratu této kategorie. V momentě, kdy bude možné objednávat také trvanlivé potraviny, se může jednat až o dvojnásobek. Lidé budou nakupovat častěji a více zboží. “
Lidl získá data o zákaznících
Zdroj: www.lidl.de
Nabídku čerstvého zboží, jehož absenci v e-shopu Lidl dopředu avizoval, nemůžeme podle Penkaly v nejbližších letech očekávat. „K tomu bude potřeba úplně jiný sklad a logistika, než jakou má Lidl vybudovanou v Plzni,“ myslí si. „Navíc jde o určitý ústupek kamenným obchodům. Prodejny budou dále dominantním prodejním kanálem a e-shop doplňkovým. Pomůže řešit část zákaznických situací – chci dražší nebo těžší spotřební zboží, nechci ráno vstávat, jsem doma na mateřské a je složité jet do obchodu nebo to mám do prodejny daleko. A samozřejmě je to cesta, jak získat zboží, které se rychle vyprodává.“ Online prodej může pomoci řešit také problém s prostorem v prodejně, kdy některé (primárně rozměrnější) zboží může být dostupné jen online.
Na další vývoj nového e-shopu Lidlu čekají ostatní řetězce, které se chystají prodávat online, například Globus nebo DM Drogerie. „Bude zajímavé sledovat, zda se spuštěním e-shopu zmizí obvyklé tlačenice v prodejnách u sekce spotřebního zboží. Pro Lidl není internet novým prostředí, patří k největším mediálním zadavatelům v ČR vůbec. Vstupem do e-commerce získá unikátní data o svých zákaznících, na kterých pak může lépe stavět další obchodní strategie,“ doplňuje Penkala.