Startuje Liftago.network. Chce využít volné kapacity nečinných přepravních prostředků v ulicích měst

13. 9. 2022 | redakce
Balíček z blízkého e-shopu může putovat zákazníkovi přímo nejefektivnější cestou přes přepravce, který je právě za rohem. Kurýři rozvážející jídlo tak mohou mezi obědem a večeří vytížit závozem balíčků pro e-shop. Na tom je postavená nově spuštěná infrastruktura Liftago.network od technologické společnosti Liftago.


Zdroj: Liftago

Česká technologická firma Liftago startuje novou digitální infrastrukturu nazvanou Liftago.network. Ambicí této novinky je postupně budovat přepravní síť, kde mohou spolupracovat všichni ti, kdo přepravují zboží a lidi ve městech. Jde de facto o technologii, která má v každý moment aktuální přehled o volných kapacitách všech zapojených dopravních prostředků v ulicích měst a v reálném čase ji, prostřednictvím API, umožňuje využívat tam, kde je jí třeba. Liftago.network zdaleka nezačíná na zelené louce. „Dílčí části fungování této infrastruktury mohli zákazníci vidět v našich spolupracích s partnery jako je Alza, Shoptet či DHL Express. Rozsah partnerů i přeprav, které si díky Liftago.network programují, je však daleko větší. Firmy obsluhující majoritu českého e-commerce, včetně například DPD, uvedené Alzy, Mall.cz či Datart, si díky Liftago.network rozvíjejí různé typy inovativních přeprav, aniž by do ulic další přepravní prostředky přidávaly. Navíc naše spolupráce adresuje snahu všech zapojených firem o větší úspornost s ohledem na přicházející recesi. Vzájemně se doplňujeme, aby služby pro zákazníky i přeprava fungovaly lépe,“ komentuje Ondřej Krátký, spoluzakladatel a CEO společnosti Liftago.

Společnost Liftago nabízí řešení současné situace na trhu přepravních a rozvážkových služeb. Místo boje o řidiče, kurýry, parkovací místa a prostor v ulicích umožňuje spolupráci mezi různými hráči, kteří pokrývají různé segmenty přepravy. Během dne se totiž poptávka po nich vzájemně doplňuje. Stačí využít synergie mezi nimi a nepřidávat do ulic nové dopravní prostředky. Dnešním dnem proto oficiálně startuje sdílená přepravní síť Liftago.network. Tato digitální infrastruktura je otevřená všem partnerům, kteří jsou ochotni vzájemně sdílet volnou přepravní kapacitu ve městě. Jednoduše se zapojí do technologie a využívají chytré sdílení vlastních přepravních kapacit v reálném čase.


Ondřej Krátký. Zdroj: Liftago

V praxi to znamená, že do Liftago.network zapojené firmy získávají efektivnější vytížení vlastní kapacity nebo mohou vykrýt její nedostatek či uspokojit potřebu speciálních přeprav. Aktuální volnou přepravní kapacitu dopravních prostředků ve městě totiž technologie nabídne v reálném čase tomu, komu chybí. Na konkrétní segment specializované rozvážkové služby tak mohou Liftago.network využít, aby například svým řidičům a kurýrům umožnili vytížení i v časech mimo jejich obvyklé rozvážkové špičky. Například kurýři rozvážející jídlo se mohou mezi obědem a večeří vytížit závozem balíčků pro e-shopy a zároveň tak snížit množství zásilek přepravovaných v dopravních špičce. Noční taxikáři mohou nad ránem zavézt balíčky do úložných boxů a ulevit ranní dopravě.

„Je to výhra pro všechny zúčastněné. Každá nová firma na trhu totiž nebude muset pro uspokojení potřeb svých zákazníků vytvářet svoji vlastní flotilu, ale bude moct využít volnou kapacitu aut, kol, skútrů, či dodávek, které už se v ulicích českých měst pohybují. Liftago.network nabízí budoucnost, kde v ulicích nepřibývají další z poloviny nevytížené přepravní prostředky, a kde zároveň zákazníci dostávají zakoupené zboží komfortně a rychle. A to vše navíc v naprosto udržitelném byznys modelu, který respektuje podnikání jednotlivých zapojených partnerů a přitom je šetrný k životnímu prostředí i všem obyvatelům měst. Všichni jsme v Liftago.network partneři. Vzájemně se doplňujeme,“ popisuje vizi a ambici infrastruktury sítě Liftago.network Ondřej Krátký, spoluzakladatel a CEO společnosti Liftago.

 

Liftago.network: Zbrusu nově pojmenovaná spolupráce významných hráčů z e-commerce, přepravy i rozvážky

Technologický podvozek infrastruktury Liftago.network už prošel několika zatěžkávacími zkouškami. Do Liftago.network jsou díky jednoduchému API zapojení například e-commerce giganti jako Alza.cz, Datart nebo Mall.cz a řada dalších. Ti mohou skrze zapojení do Liftago.network pro své zákazníky získat rychlejší nebo přesnější druhy doprav bez zvyšování dopravní zátěže pro město. Síť využívají také kurýrní a balíkové společnosti jako DPD nebo DHL Express, které díky ní udržitelně vykrývají poptávku po doručování během dne, týdne i sezóny. Přepravní síť Liftago.network jim navíc dodá flexibilitu pro další připravované inovace. Pro každého e-commerce hráče tak zapojení do Liftago.network může znamenat vyřešení okamžitých logistických potřeb díky jednoduchému napojení pomocí API, namísto sjednávání dlouhodobých a neflexibilních kontraktů s dalšími přepravci.

Jedním ze základních principů Liftago.network jsou synergie. „Snahy jednotlivých hráčů o větší udržitelnost svých služeb nebo snížení své uhlíkové stopy jsou hodné následování. Revoluci pro celý trh ale přineseme společně, díky technologii propojující přepravní kapacity chytře a napříč odvětvími. Partneři sice musí upravit řadu zvyklostí a procesů, ale motivací k inovacím jsou kromě ekologických benefitů i výrazné benefity ekonomické,“ doplňuje Ondřej Krátký.

Liftago.network neznamená, že si taxikáři jezdící s aplikací Liftago pořídí dodávky a začnou kromě lidí vozit i velké balíky. Technologie na pozadí nové infrastruktury pracuje tak, aby nabídla každému řidiči tu nejvhodnější aktuálně dostupnou zakázku z blízkého okolí. Navíc využívá aukční princip. Chytrá technologie v aukcích okamžitě hledá nejvhodnějšího přepravce na tržním principu. Takže v praxi Liftago.network to znamená, že balíček z blízkého e-shopu může putovat zákazníkovi přímo nejefektivnější cestou přes přepravce, který je právě za rohem, i když jde zrovna o kurýra potravin. To je princip spolupráce partnerů zapojených do Liftago.network.

 

Nejde jen o záměr, už existují reálné zkušenosti

Správně naplánovat a předvídat poptávku po službách rozvážkových společností je téměř nemožné. Vždy budou dny, kdy řidiče přetěžují a jindy je nevyužijí naplno. Podobná zkušenost do Liftago.network přivedla i DPD.

„Nejprve optimálně pokryjeme doručení pomocí DPD dodávek, našich kol a pěších kurýrů. V průběhu roku ale potřebujeme dynamicky řešit i těžko predikovatelné výkyvy poptávky, například v předvánoční sezóně nebo v nedávné době během covidu. V neočekávaných situacích, na které je třeba velmi rychle reagovat, nám pomůže řešení sdílené přepravní kapacity v Liftago.network. Díky němu můžeme poptat kapacitu až v den samotného doručování, tedy těsně před rozvozem zásilek, což nám dává velkou míru flexibility. Věříme, že tato cesta povede i k dalším spokojeným zákazníkům a zároveň bude součástí naší dlouhodobé strategie udržitelné přepravy,” popisuje Miloš Malaník, CEO DPD v České republice.

Pro e-commerce hráče je často přesné doručení na e-shopu vybraného zboží, nebo doručení tentýž den konkurenční výhodou. Programovat si přitom vlastní logistické řešení často znamená nejen zdržení, ale pro mnohé kamenné retail hráče i překážku pro přechod do online prodeje. Liftago.network si e-shopy mohou skrze API snadno připojit, a mít tak pro zákazníka přesné a rychlé doručení k dispozici velmi snadno.


Zdroj: Liftago

„Požadavky našich zákazníků na doručování expresních nebo standardních zásilek na přesný čas průběžně posíláme do Liftago.network API. Ta je chvíli před expedicí nabídne chytré infrastruktuře, ve které poptávku přes mobilní aplikaci převezmou nejbližší kurýři. Logistiku tak máme zajištěnu pro většinu našich poboček po celé ČR. Díky jediné technologii máme přístup na celé tržiště dopravců v reálném čase,“ popisuje své zkušenosti Pavel Mikoška, ředitel služeb zákazníkům Datart.

Liftago.network je i vhodnou variantou pro firmy, které chtějí svůj tradiční provoz digitalizovat. PNS je jedním z partnerů v Liftago.network. Zajišťuje noční dopravu 6x v týdnu po celé České republice pro 14 tis. prodejních míst tisku a 8 tis. doručovatelů předplatného, letáků a adresných zásilek. Využití digitalizované infrastruktury Liftago.network umožňuje, aby PNS otestovala možnosti digitalizace svých přepravních kapacit a sledování jednotlivých dopravců/doručovatelů v reálném čase, což je pro tento typ služby nadstandard.

„Hledáme cestu, jak naše doručovací procesy digitalizovat a přitom získat jak flexibilitu, tak i ekonomiku pro vlastní přepravní síť a zapojené dopravce. Proto testujeme zapojení interních doprav v Liftago.network. Sami také testujeme v Liftago.network náhrady za nemocné řidiče, nebo i ty, co nenastoupili na směnu,” popisuje Jonáš Novák, ředitel distribuční sítě PNS.

Zapojení do Liftago.network funguje nejen pro zapojené firmy, ale i pro samotné dopravce a řidiče. Rozvážka věcí z různých segmentů přes Liftago.network totiž znamená pro řidiče buď vyšší výdělek za jeden den, nebo stejný výdělek za kratší čas. Tato optimalizace by nikdy nebyla možná jen optikou jednoho oboru. Dává smysl při kombinaci rozvážky pro různé segmenty, kde jednotliví dopravci, nebo i jednotliví řidiči spolupracují a vzájemně se doplňují.

Do infrastruktury Liftago.network jsou aktuálně zapojeny mimo jiné tyto společnosti: DPD, Datart, PNS, DHL Express, Mall.cz, Cargio, BEVY, Smarty, iStyle, Mobil Pohotovost, SETOS, Megapixel, Benu, Pilulka, BIOOO.CZ, Ambiente, Dáme jídlo, Choice QR, OneMenu, Kolkovna, Zátiší Catering, alkohol.cz, Winegeek, Lihovárek, Vinograf, Provoní, Loukykvět, Studio 51, i tuzemská e-commerce jednička Alza.

Pochopitelně platí, že Liftago, tedy služba pro koncové zákazníky, kteří využívají mobilní či webovou aplikaci pro objednávku přepravy lidí a věcí, je jedním ze zapojených partnerů do sítě Liftago.network.

„Samotná myšlenka Liftago.network je jednoduchá, její realizace nikoliv. Uplynulé tři čtyři roky jsme strávili testováním a vývojem, aby síť byla společnou výhrou pro partnery, přepravce, řidiče, zákazníka i prostředí. Jde o nekonečné balancování mezi potřebami všech těchto stran. Řada řidičů si z našich prvních snah odnáší po právu plejádů podnětů ke zlepšení. Je to ale jejich zpětná vazba, která nám pomohla se poučit, lépe nastavit aukční systém nebo například vyladit technologii pro hledání správných kapacit. Proto bych jim chtěl poděkovat. I díky nim aktuální verze Liftago.network slouží lépe dopravcům a řidičům dnes. Děkujeme,“ zakončuje Ondřej Krátký z Liftaga.

Štítky dokumentu: Budování značky E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: