Stav blogosféry v roce 2010, aneb jak se mají profesionální blogeři - 2. díl
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Server Technorati představil letošní studii “State of the Blogosphere”. Jak jsou na tom prefesionální blogeři a dá se blogováním vůbec uživit? Jak používají sociální sítě a píší o značkách? Jaká je vůbec role reklamy v blogosféře? Co si o blogování myslí spotřebitelé? A skutečně blogování začínají vládnout maminky?
Pokračování předchozího dílu
Mobilní platformy prý velmi ovlivňují styl blogování, tablety a chytré telefony způsobují psaní kratších článků, větší spontálnost a samozřejmě přinášejí více fotek a videí. Čtvrtina blogerů prý k blogování používá také tablet nebo chytrý telefon. Zajímavé je, že bloger v průměru tráví skoro třicet hodin konzumováním a sdílením obsahu právě prostřednictvím tabletů a chytrých telefonů. Blogeři tedy ze svých mobilních zařízení shledají inspiraci každou volnou chvilku. Meziročně tento čas stoupl skoro o třetinu, v tom je také ona zmíněná změna stylu blogování, respektive sledování okolního prostředí, které blogera inspiruje.
Značky jsou atraktivní látkou k blogování a pro značky jsou zase atraktivní blogeři
Skoro polovina nefiremních blogerů se zabývá značkami. U firemních blogerů samozřejmě nemá tento údaj smysl sledovat. Čtvrtina všech blogerů připravuje na svém blogu měsíčně recenzi nějakého produktu nebo služby a pětina firemních blogerů píše každý den o produktech nebo službách svého zaměstnavatele. Zajímavé je, že se blogeři velmi často věnuje značkám i v negarivním smyslu slova, veřejně je bojkotují. Toto dělá každý třetí bloger, vyjádření neobliby určité značky je v blogosféře velmi častým jevem a tvoří ne nepodstatnou část obsahu. 90 % blogerů říká, že je důležité spojení reklamy na jejich blozích s hodnotami, které psaním tvoří. Jinak řečeno svůj blog považují za zajímavý pro inzerenty.
Polovina profesionálních blogerů a čtvrtina hobby blogerů byla někdy oslovena firmou kvůli sepsání recenze či hodnocení značky nebo produktů. Blogeři jsou tedy skutečně vlivnou skupinou lidí, jejich názor čtenáře zajímá a věří mu. To je důvod, proč firmy velmi často do svého komunikačního mixu zařadí i podporu vztahů s blogery a tím pádem i se čtenáři blogů. Na druhou stranu blogeři přiznávají, že k nim zástupci firem často přistupují méně profesionálně než k novinářům. Jak již bylo řečeno, obě skupiny (blogeři i novináři) se prolínají a proto blogeři mohou srovnávat. Samozřejmě jde o očekávaný jen, těžko můžeme počítat s tím, že se firmy či zástupci komunikačních agentur budou snažit více u blogera než u novináře z mainstramového média. Mimochodem, blogy zajímají fiirmy i z druhého pohledu, pokud bloger napíše něco, co se firmě nelíbí, je velmi často kontaktován a napadán. Což ovšem jenom demonstruje důležitost blogů.
Velké blogy mají důvěru společnosti. Ovšem ne tolik, jako tradiční média.
Blogeři jsou nejčastěji ovlivňováni ostatními blogery, až pak následují informace od přátel a velké zpravodajské zdroje a sociální sítě. To je zajímavý fakt, který si můžeme vyložit tak, že názor jednoho bloger se může velmi rychle šířit na další blogy. A jak je to s penězi, respektive příjmy z blogování? Čtvrtina blogů je zapojena do nějaké reklamní sítě, vetšinou jde o zobrazování kontextové nebo reklamy. Bannery jsou nejčastějším druhem reklamy na blogu (objevují se na 27 % blogů), dále blogeři využívají kontextovou reklamu (25 %) a affiliate linky (25 %). Placené články využívá pouze 6 % blogů. 38 % blogerů říká, že jim nejlépe vydělává displej reklama.
Jak se na blogy dívá veřejnost? Tady je klíčovým údajem skoro 50 % čtenářů blogů, kteří tvrdí, že věří tradičním médiím méně než před pěti lety. Naopak blogy jsou čím dál tím více považovány za seriózní zdroj informací a skoro pětina dotázaných si myslí, že jsou blogy psány lépe než tradiční mainstreamová média. Toto je pro blogery velká poklona a přínos hlavně pro budoucnost – 39 % lidí si myslí, že za pět let bude čerpat informace více z blogů než tradičních médií. Zde je ovšem potřeba podotknout, že do kategorie blogů se počítají i blogy typu The Huffington Post, což je víceméně velký mediální dům, stejně tak jako Mashable. Zde dochází k velkému přiblížení blogů a tradičních médií. Veřejnost blogům opravdu věří, ale ne tolik jako rodině nebo tradičním médiím. Jak již bylo řečeno, blogy by měly v důležitosti stoupat v příštích pěti letech.
Blogující maminky marketéry táhnou
Samostatnou a velmi diskutovanou kategorií jsou blogující ženy. Pět blogerů ze sta jsou maminky, které se ovšem při svém blogování věnují rodině jenom z malé části. Většinou píší o zábavě, zdrví, cestování a technologiích, jinak řečeno také o značkách. 81 % blogujících maminek píše na blog alespoň jednou za týden, pětina bloguje z tabletu nebo chytrého telefonu. 92 % využívá Facebook a 75 % Twitter, v těchto oblastech maminky rozhodně za ostatními blogery nezaostávají a není je radno podceňovat. Blogující maminky se ze včech skupin blogerů vůbec nejvíce zabývají značkami a jsou častěji kontaktovány firmami. Ostatní maminky berou své blogující zástupkyně velmi vážně, což činí tyto blogy marketingově zajímavými. Právě blogující maminky mají nadprůměrnou šanci stát se hvězdou se zajímavými příjmy.
Samozřejmě jde o statistiky z anglicky psané blogosféry, nicméně výsledky výzkumu se dají do určité míry aplikovat i do našich velmi omezených podmínek, případně mohou být přínosem pro blogery, kteří píší anglicky. Prezentaci výzkumu je možné prohlížet online zde.