Studie: Dvě třetiny Čechů plánují utratit za dárky stejně jako vloni
Až v listopadu, kdy je vánoční sezóna už v plném proudu, nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Mnohem více než třeba před dvěma lety. Vyplývá z velkého vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz. Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánuje rovná polovina respondentů, přitom ještě před dvěma lety to byla „jen” třetina. „Trendu nahrává počasí, protože vánoční atmosféru a s tím spojenou otázku nákupu vánočních dárků začnou lidí vnímat většinou až s mrazivým a sněžným počasím,“ říká Honza Mayer, výkonný ředitel české a slovenské Heureky, a dodává: „Zároveň spousta lidí využívá v listopadu k nákupu dárků slevové dny Black Friday, které získávají na popularitě rok, co rok.“
Nejčastěji utratíme 5 až 10 tisíc korun, rozdělíme je mezi 5 až 10 lidí
Největší část Čechů (37 %) utratí za dárky v rozmezí 5–10 tisíc korun. Přes 10 tisíc korun plánuje letos za dárky utratit čtvrtina Čechů, před dvěma lety to byla pětina. „Výdaje na vánoční dárky přitom 65 % respondentů bude držet na podobné úrovni jako vloni,“ říká Honza Mayer z Heureky a dodává: „Přímo snižování výdajů na dárky letos uvedla čtvrtina Čechů.“
Kvalita produktu před jeho cenou
Nejčastější počet lidí, které plánujeme letos obdarovat je 5–10, což uvedla polovina respondentů, třetina jich dá dárky maximálně 4 lidem. A na co při výběru dárků nejčastěji hledíme? Nejdůležitější je pro zákazníky kvalita produktu a to, že výrobek dlouho vydrží, to uvedlo 62 % dotazovaných. Následují shodně cena (49 %) a recenze (49 %). Do rozhodování ale vstupuje i to, zda se jedná o lokální produkt (12 %).
Alespoň nějaký dárek pořídí na internetu 98 % Čechů.
A k nákupu dárků už téměř neodmyslitelně patří také internet. Alespoň nějaký dárek pořídí na internetu 98 % respondentů, což uvádí lidé dlouhodobě. Jen necelá dvě procenta dotazovaných na internetu nekoupí ani jeden dárek. Jako nejčastější způsob dopravy volí češi vyzvednutí ve výdejním boxu (39 %) a na výdejní místo (37 %). Doručení na adresu volí jen pětina respondentů.