Studie: značky platí na Instagramu influencerům s falešnými followery
Influencer marketing je v dnešní době velice populární a uživatelsky příjemnou formou propagace, do které značky neváhají investovat nemalé částky. Výjimku netvoří ani světoznámé značky a korporátní společnosti jako například Mercedes-Benz nebo P&G. Ne všechny však své finance investují moudře. Společnost Points North Group zveřejnila výsledky svého výzkumu zaměřeného na influencer marketing a odhalila, které společnosti do této formy propagace nejvíce investují, které investují nejvíce efektivně a které spolupracují s influencery s největším počtem falešných sledujících.
Pomyslnou korunku v této kategorii získal hotelový řetězec Ritz-Carlton se 78 % falešných sledujících. Na čtvrtém místě se umístila jedna ze značek P&G – Pampers a falešné sledující využívají také Crocs nebo Magnum.
Peter Storck, spoluzakladatel Points North Group, uvádí, že se při měření kampaní v rámci influencer marketingu běžně pracuje s celkovým počtem sledujících bez ohledu na to, zda jsou skuteční a kolik z nich příspěvek skutečně vidělo. Marketéři pak tato čísla dostávají buď od samotných influencerů nebo od třetích stran. Uvedl i příklad, kdy jedna známá kosmetická značka utratila za kampaň přes 2 miliony dolarů a zhruba 600 tisíc z toho za imprese, které buď nebyly viděné vůbec nebo právě falešnými sledujícími.
Points North Group se snaží svým klientům předat reálná čísla a k jejich získání využívá podobného algoritmu, který v rámci e-mailů detekuje spamy. Falešné sledující mohou odhalit například komentáře, které se žádným způsobem nevztahují k influencerovi ani k příspěvkům, nebo také neustále se opakující komentáře napříč různými příspěvky.
V dnešní době plné botů je těžké podvodné účty odhalit a většina značek o jejich existenci ani netuší. Spolupráce s falešnými účty však vrhá špatné světlo jak na značku samotnou, tak i na skutečné influencery, kteří značku propagují.
Jedním z influencerů spolupracujících s řetězcem Ritz-Carlton je spisovatel a cestovatel Scott Eddy, jehož účet na Instagramu sleduje více než 250 tisíc lidí.
Značku Pampers pak na svém účtu propaguje například britská blogerka v kategorii lifestyle/parenting blogger – Harriet Shearsmith, jejíž účet @tobyandroo sleduje zhruba 115 tisíc uživatelů.
Za své influencery utrácí nejvíc známé společnosti jako Amazon, Walmart nebo Mercedes-Benz. Do top 10 se ale dostaly také Flat Tummy nebo SugarBearHear vitamíny.
Nejvíce efektivně své finance vynakládají společnosti jako Heinz Ketchup, vlastněný společností Kraft Heinz, Ultra Beauty nebo Vicks od P&G. Hodnoty CPM jsou zde přesnější, neboť od odhadnutých výdajů společnost odečítá falešné followery a určuje, kolik z těch skutečných příspěvek opravdu vidělo na základě míry angažovanosti u daných příspěvků.
Zdroje: adage.com, pointsnorthgroup.com