Téměř polovině uživatelů je jedno, kdo je vydavatelem článků v jejich news feedu
Zpravodajské servery i další webové stránky jsou dnes pod stále větším tlakem, aby sdílely co nejvíce svého obsahu v sociálních médiích. Logická otázka, která se pak nabízí je, jaký má taková aktivita vlastně dopad na jejich značku. Vědí uživatelé sociálních sítí, kdo je autorem titulku, který zahlédli ve svém news feedu?
Tomuto tématu se věnoval průzkum asociace internetových vydavatelů Digital Content Next, ze kterého mimo jiné vyplynulo, že pouze 57 % uživatelů ví, na který zpravodajský server se po kliknutí na odkaz na sociálních sítích dostávají.
Z výsledků průzkumu vyplývá, že velké vydavatelské domy, které už mají vybudované jméno a na uživatele působí věrohodně, jsou oproti malým a neznámých zpravodajským serverů v určité výhodě. „Více jak polovina lidí na sociálních sítích vyhledává obsah od důvěryhodných zdrojů, a je tak pravděpodobnější, že kliknou na příspěvek od vydavatele, kterého znají,“ uvedl pro server Digiday CEO asociace DCN Jason Kint.
Prosadit se ale mohou i nové tituly, které budou doručovat zajímavý obsah. Jediný kdo tímto faktem trpí, jsou tak podle něj servery, které zveřejňují stále stejný obsah, obsahové farmy a stránky, které se jakýmkoliv způsobem snaží získat co nejvíce kliků.
Co se znalosti značek jednotlivých vydavatelských domů týče, liší se situace v závislosti na oboru. Celostátní zpravodajské servery a sportovní stránky se těší největší známosti - 61 % čtenářů v průzkumu uvedlo, že přesně věděli, který server je autorem právě přečteného článku. Lifestylové stránky naopak u čtenářů zaznamenaly nejmenší míru uvědomění – název webové stránky znalo jen 52 % čtenářů.
Zdroj: Digital Content Next/Magid Research
40 % respondentů v průzkumu uvedlo, že by na sociálních sítích klikli i na odkaz od pro ně neznámého vydavatele, což podporuje předpoklad, že sociální sítě jsou vhodným místem pro akvizici nových čtenářů. Zajímavostí je, že ve skupině uživatelů ve věku 12 – 19 let by na článek z neznámého serveru kliklo pouhých 19 % dotázaných. Mladí lidé jsou přitom považováni za nejméně loajální ke značkám, a proto by se dalo předpokládat, že jim naopak bude jedno, kdo daný článek vydal.
Z průzkumu také vyplynulo, že spolu s rostoucím časem, který lidé tráví na sociálních sítích, klesá jejich ochota navštívit přímo dané webové stránky. To je špatnou zprávou pro vydavatele, kteří tak částečně přicházejí o možnost získávat data o chování svých čtenářů nebo i příjmy z reklamy. Ty totiž s menším počtem návštěvníků webu logicky klesají.
Aktuálně se čtenáři online článků celkem rovnoměrně dělí do tří skupin dle toho, jak obsah vyhledávají: 35 % využívá přímo stránky nebo aplikaci daného vydavatele, 31 % používá vyhledávače a 34 % konzumuje články prostřednictvím sociálních sítí. Ve prospěch využívání sociálních sítí jako kanálu pro šíření článků mluví i fakt, že u 69 % lidí, kteří si přečetli článek na sociálních sítích, bylo pravděpodobné, že později navštíví i webové stránky daného vydavatele.
Průzkum realizovala asociace DCN ve spolupráci s agenturou Magid Research v březnu 2016 a zúčastnilo se jej 1 000 respondentů z USA ve věku 12 – 54 let, kteří měli doma připojení k internetu. Kompletní výsledky průzkumu 2016 DCN Content Distribution Impact Research jsou dostupné pouze pro členy asociace.
Zdroje: Digital Content Next, Digiday