Tradiční sponzoři mistrovství světa ve fotbale dostávají „naloženo" v sérii anti-reklam

29. 5. 2015 | Petr Michl
Misrovství světa ve fotbale v Kataru v roce 2022 se zdá jako nesmyslný podnik, který je potřísněný krví dělníků se statusem otroků. Upozorňují na to i znetvořená loga sponzorů.

Udělení pořadatelství mistrovství světa ve fotbale v roce 2022 Kataru je už od začátku terčem kritiky. Neustále se rozrůstající seznam výtek zahrnuje obvinění z úplatků v rámci FIFA i nelidského zacházení a zbytečných úmrtí dělníků, kteří na místě staví stadiony a zázemí nutné pro sportovní akci takovéhoto formátu. Výsledkem odporu je i šíření anti-reklam, které zasahují tradiční sponzory světových šampionátů ve fotbale.

Lidová tvořivost si to tak vyřídila se značkami, jako jsou McDonald's, Coca-Cola, Adidas, Budweiser, Sony, Huyndai či VISA.  Upravená loga jsou spojená s otroctvím, stavem, kterým je někdy nazýván vztah zaměstnavatelů dělníků na stavbách pro mistrovství. Jsou jim často zabavovány pasy a pro jejich odchod ze země jsou požadovány speciální víza. Tito lidé tak nemají kontrolu nad svým osudem ani žádnou páku, pokud jim například není vyplácena mzda. The Guardian nedávno informoval o tom, že mnohým z Nepálců pracujícím v Kataru nebylo umožněno navrátit se domů poté, co jejich zemi a rodiny postihlo nedávné zemětřesení.


Tradiční logo Coca-Coly „vylepšené" otrokářským bičem

Do března tohoto roku zemřelo v práci dle The Smithsonian na 900 z „fotbalových" dělníků a odhady hovoří o tom, že tato smutná statistika se může do konce prací rozšířit až na 4 000 tisíce obětí. Teploty v Kataru překračují mnohdy 50 stupňů Celsia. Proto, aby hráči nebyli nuceni zvládat v takové výhni 90 minut zápasu, se bude šampionát odehrávat v zimním období. Na ty, co pracují na tom, aby měli kde hrát, takové ohledy brány nejsou.

Loga tradičních sponzorů FIFA jsou doplněna sdělením: "hrdě podporující porušování lidských práv v Kataru." Nepříjemně to schytala například automobilka Huyndai, která byla přejmenována  na Huyndie. Hořce trefný se zdá v dané souvislosti i slogan značky Adidas „Impossible is nothing".















Sponzoři za tento nesmyslný podnik nemohou. Říci, že krev je i na jejich rukou, by bylo dramatické přestřelení. Jsou ovšem jeho symbolem, a tak si svým způsobem takovéto znetvoření zaslouží. Čím více se bude sdílet, tím více si rozmyslí, zdali je dobré spojovat své jméno s projektem, který se příčí elementární logice a táhne se za ním krvavá šmouha.

Zdroje: The Guardian, Fast Company, The Smithsonian


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: