V reklamě na zmrzlinu plus-size modelka vzkazuje: Přestaňte se ohlížet na to, co byste měli...
Tato diskuze je starší než samo lidstvo. Ženská krása je věc ryze subjektivní, ale ohledně těla panují všeobecně známé ideály krásy, které se nabourávají složitě. Klasickému pojetí se rozhodla firma Halo Top udělat přítrž. Do svého nového spotu totiž obsadila nečekaně plus-size modelku, která si navíc očividně své tělo užívá a rozhodně se nezatěžuje míněním okolí.
Reklamní spot, který pro značku zpracovala agentura Deloitte Digital's Heat, útočí na našeho vnitřního kibice, jenž nás neustále otravuje s nějakými fiktivními příkazy. Měli bychom udělat to, měli bychom udělat tamto – ruku na srdce, kdo z nás ten otravný hlásek v hlavě někdy neslyšel? Lidé, co mají pár kilo navíc, určitě už nejednou znechuceně odsunuli vynikající dezert, protože by prostě neměli... Udělá je to však lepšími a zdravějšími? Možná. Šťastnějšími? Odpovězte si sami.
Ve reklamním spotu Halo Top se setkáte s větami jako „Měla bych zhubnout!“, „Měla bych víc cvičit!“, „Měla bych si dát radši salát!“, „Ten dezert už bych si dávat neměla!“ Následuje pohled na plus-size modelku Mariu Jimenez Pacifico v prádle, která ve víru tance přechází z místnosti do místnosti svého bytu. Spontánní a vášnivý tanec ukončuje až „šmírování“ postarší sousedky.
Brand manažerka společnosti Halo Top Shilpa Gadhok se nechala slyšet:
„Naši fanoušci jsou pod neustálým tlakem. Muži i ženy zápasí ve svých životech s tím, ,co by měli‘, zvláště když se to týká jejich stravování nebo těla. Chceme našim fanouškům pomoci, aby toho vnitřního kritika občas ignorovali, aby každý den ve svém životě našli chvilku, kdy se budou jednoduše cítit dobře a radovat se ze své existence.“
Spot se natáčel ve Slovinsku. Úspěšná modelka Maria Jimenez Pacifico, kterou uvidíte v hlavní roli, se při natáčení svěřila, že při dospívání čelila posměškům ohledně své postavy, proto se obklopila komunitou, jež je tolerantnější a podpořila ji v tom, aby se stala modelkou. V Kolumbii patří k těm nejúspěšnějším.
Když není plus-size zdravé
Kampaň cílí na muže a ženy a bez debaty vyvolává určitou dávku kontroverze. Každá mince má totiž dvě strany. Ozývají se hlasy s otázkou, zda je v pořádku takto „schvalovat“ obezitu. A existuje dokonce výzkum naznačující, že když značky ve svých reklamních kampaních používají plus-size ženy a titulují je „reálné ženy”, může to vést k nezdravým stravovacím návykům. Což je vcelku paradox, nemyslíte?
Lily Lin, spoluautorka studie, která zkoumá vliv plus-size modelů v reklamě na reálné spotřebitele, k tomu dodává:
„Víme, že spoty, které zobrazují a adorují obéznější postavy, mohou nakonec spíše uškodit. Ale překvapilo nás, že se motivace lidí ke změně po zhlédnutí tohoto typu reklamy ještě snížila.“
Zmíněný výzkum se sestával z 5 různých experimentů se 168 ženami. V jednom z nich rozdělili ženy do třech skupin a dali jim mísu čokolády.