V Rusku přerušují své podnikání McDonald's, Coca-Cola, PepsiCo i Starbucks
Seznam společností, které již zastavily své podnikání v Rusku, je pořádně dlouhý. Dosud odolávaly ty nejcennější z globálních společností podnikající v oblastech FMCG a HORECA. I náznaky bojkotů na Západě ale přesvědčily k přerušení svého podnikání společnosti McDonald's, Coca-Cola, Pepsico, Starbucks, ale třeba i KFC.
Výzvy k tomu, aby se zmíněné společnosti z Ruska stáhly, sílily na začátku toho týdne poté, co Rusko zažilo přes víkend ten největší exodus společností a značek. A nejednalo se zdaleka jen o apely od generace Z na sociálních sítích, i když hashtagy #BoycottMcDonalds a #BoycottCocaCola byly v pondělí trendující na Twitteru. Na něm vyzvala k bojkotu Coca-Coly například Deborah Meaden, investorka známá v Británii z televizního pořadu Dragon’s Den.
Can you stop drinking Coca Cola please. They are refusing to withdraw from Russia. Let’s show them some people power.
No.. to Coke
No..McDonald's
No..Starbucks
No..KFC
No..Pepsi#BoycottMcDonalds #BoycottCocaCola #BoycottKFC#BoycottPepsi
There are great local places that are probably better for you and the money stays local.
Send a Strong Message to these Giants#StandWithUkraine ???????? pic.twitter.com/12PJPXIs5i
3 Ukrainian supermarket chains are removing @CocaCola products from their store shelves. #BoycottCocaCola #BoycottPepsi #BoycottMcDonalds trended on @Twitter as customers vowed to shun products so long as they continue business w/ Russia. https://t.co/fsMhpMUKYM Photo: Getty pic.twitter.com/p6JuCegb7R
V úterý 8. března pak vydala společnost McDonald's tiskovou zprávu, v které oznamuje, že dočasně pozastavuje provoz ve všech svých restauracích v Rusku, kterých by mělo být dle dokumentů společnosti 847.
Generální ředitel, Chris Kempczinski, uvedl:
„Naše hodnoty znamenají, že nemůžeme ignorovat zbytečné lidské utrpení, které se odehrává na Ukrajině.“
Čistě z hlediska etiky ale toto není tak jednoduché rozhodnutí, obzvláště, když nevypínáte například funkčnost softwaru pro určité geografické území, ale na výplatě od vás závisí mnoho lidí. McDonald's má v Rusku na 62 tisíc zaměstnanců. Dle Kempczinskiho budou nadále dostávat svou mzdu. Připomínáme také, že Rusko se podílí 9 % na celosvětovém obratu společnosti. Jde tak o jednu z nejdůležitějších zemí vůbec.
McDonald's v Rusku přímo provozuje 84 % restaurací, přičemž globálně (ale třeba i v Česku) převažují jeho franšízy. To platí i pro společnost Yum Brands, která vlastní fast-food řetězce KFC, Pizza Hut, Taco Bell a Habit Grill. Ta nejprve uvedla, že veškeré zisky z jejích restaurací v Rusku půjdou na humanitární účely. Zároveň ale uvedla, že společností přímo vlastněné restaurace KFC budou mít přerušený provoz a pravděpodobně toto bude platit po dohodě z hlavním franšízantem i pro restaurace Pizza Hut.
Své podnikání v Rusku pozastavuje i Starbucks. Licenční partner by se ale měl postarat po potřebnou dobu o 2 tisíce zaměstnanců.
Své produkty přestane prodávat Coca-Cola a tento krok opětoval i hlavní rival PepsiCo. „Vzhledem k děsivým událostem, ke kterým dochází na Ukrajině, oznamujeme pozastavení prodeje Pepsi-Coly a našich globálních značek nápojů v Rusku, včetně značek 7Up a Mirinda," uvedl CEO PepsiCo Ramon Laguarta s tím, že Pepsi pozastavuje kapitálové investice, reklamy a propagační aktivity v Rusku. Bude nicméně pokračovat v prodeji některých svých výrobků, včetně dětské výživy, dětské stravy, mléka a dalších mléčných výrobků.
„Jsme povinni v Rusku nadále nabízet naše další výrobky, včetně produktů denní potřeby… Tím, že budeme pokračovat v činnosti, budeme také nadále podporovat živobytí našich 20 000 ruských spolupracovníků a 40 000 ruských zemědělských pracovníků v našem dodavatelském řetězci, kteří čelí významným výzvám a nejistotě, jež je čekají," dodal Laguarta.
Právě kartu nezbytných produktů pro děti hrají Danone nebo Unilever s tím, že pozastavují v Rusku další investice. Nelze přitom říct, že by šlo o nějaké obcházení toho, co je morálně správné. Je důležité říct, že u společností přerušujících podnikání obvykle není uvedeno, na jak dlouhou dobu budou své zaměstnance podporovat. Nejen zmíněné brandy si ale jistě přejí, aby to byly týdny nebo maximálně kratší měsíce.
Zdroje: BBC, LinkedIn / Danone, CNN, McDonald’s