Valentýn táhne. Už ho slaví přibližně polovina Čechů a Češek

13. 2. 2019 | Kateřina Němečková
Útraty za valentýnské oslavy v Čechách i na Slovensku rostou. Nejsou to však ženy, kdo prahne po hmotných darech.

Den svatého Valentýna považuje polovina Čechů za nesmyslný/komerční/hloupý (…doplňte dle svého uvážení) americký svátek. Druhá polovina (52 %) si jej naopak užívá. Data společnosti Mastercard (Love Index) ukázala, že nákupy spojené s tímto svátkem rostou jak v České republice, tak na Slovensku. Oproti tomu v domovských Spojených státech klesají. Nejvíce na Svátku zamilovaných vydělávají restaurace a květinářství. Společnou večeři totiž považují obě pohlaví za ideální způsob oslavy.

Ženu květinou neurazíte

Webová stránka Picodi (zprostředkovává slevové kódy) v souvislosti se svatým Valentýnem analyzoval svá vlastní data, a výsledky vás možná překvapí. Po hmotných dárcích v tento den touží jen 14 % žen, ale celá třetina mužů. Necelá polovina žen (43 %) preferuje večeři v restauraci – to potvrzují i data Mastercard Love Index, která zachytila nárůst plateb v českých restauracích o 68 % (srovnání v období 11.-14.2. 2016-2018).

Na prvních místech žebříčku společnosti Picodi o nejlepší valentýnské dárky pro ženy se umístily květiny (56 %), šperky (30 %) a dárkové poukázky (26 %). Na druhém konci pak najdeme domácí spotřebiče, plyšové hračky či spodní prádlo. Oblíbeným způsobem oslavy nejsou ani výlet za kulturou (divadlo, kino), společenské hry či sportovní aktivity.


Zdroj: Valentýn v Česku. Picodi.com

Muže vezměte na večeři

Babičky a maminky nám odmala vtloukají do hlavy, že láska prochází žaludkem. Potvrzují to i data společnosti Picodi – třetina mužů považuje za nejlepší způsob oslavy Valentýna večeři v restauraci. Podobná část respondentů (30 %) by však ráda dostala dárek v podobě elektronického zařízení. Pětina (22 %) mužských respondentů by chtěla erotickou hračku případně dárkovou poukázku (20 %). Neocení však přáníčka, peníze ani plyšové hračky.


Zdroj: Valentýn v Česku. Picodi.com

Sebeláska vítězí

Vzhledem k rostoucímu počtu singles a důrazu na sebelásku nepřekvapí ani data serveru Finder.com, která ukázala, že na Valentýna meziročně dramaticky vzrostly výdaje na dárky pro sebe sama. Data byla získána od respondentů ve Spojených státech, ale jak řekl Mark Dolliver (analytik serveru eMarketer):

„Je dost výmluvné, že lidé, kteří utrácejí sami za sebe jsou značně štědří. Partneři, partnerky i manželé a manželky přicházejí a odcházejí, ale sami se sebou jsme pořád a milujeme se ze všech nejvíc.“


Zdroj: Valentine’s Day 2019: Fewer Givers, Great Spending. eMarketer.com

Ačkoliv česká data společnosti Picodi mohou být zkreslena velice skupinou respondentů (lovců slev), je zjevné, že muži za svátek svatého Valentýna utratí více než ženy. Data ukazují největší rozdíl mezi útratou muže (135EUR) a ženy (67EUR) v Itálii. V České republice se průměrné výdaje na oslavu pohybují kolem 1 800Kč/osobu (68EUR). V Americe pak nemají problém vynaložit až 6 000Kč (270USD).

Valentýnské kampaně tak dávají smysl hlavně v oborech gastronomie, ubytování, šperkařství, elektroniky a samozřejmě květinářství. A vzhledem k tomu, že většina nákupů spojených s Valentýnem probíhá v únoru, není potřeba zákazníky oslovovat hned po Vánocích.

 

Kam dál?

Velké obchodní řetězce už ví, že potřebují být online. Ti, co tam jsou, se dle nové studie Acomware ovšem v meziročním srovnání zase tak neposouvají. Počet těch, kteří vám umožní reklamovat či vrátit zboží na prodejně, se meziročně prakticky nezměnil.

Štítky dokumentu: Infografika

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.