Vánoční reklama od Marks & Spencer dokázala, že přicházíme o smysl pro humor
Kampaň: Love Thismas not Thatmas (Udělejte si Vánoce podle svého)
Značka: Marks & Spencer
Obchodní řetězec Marks & Spencer 1. listopadu zveřejnil novou vánoční reklamu plnou rošťáckého humoru a celebrit. Za svou kreativitu ale našel pod stromečkem pouze kritiku veřejnosti. Reklama je prý namířená proti dětem, udržitelnosti, duchu Vánoc a dokonce i míru na Blízkém východě.
Přitom si dokážeme představit, že na mnoho vystresovaných dospělých reklama může působit téměř terapeuticky. Na pozadí zpívá Ray BLK cover písně I Would Do Anything for Love (But I Won’t Do That) (Pro lásku udělám cokoliv (až na tohle)), zatímco zpěvačka Sophie Ellis-Bextor podpaluje vánoční přání a hvězda Queer Eye a módní expert Tan France vyhazuje deskové hry do akvária. Pak se k nim přidá i herečka Hannah Waddingham známá ze seriálu Ted Lasso, která strká vánoční dekorace do drtičky. Společně tak zatočí s kontrolovanou zábavou a nepříjemným perfekcionismem, který má většina z nás spojený právě s nadcházejícími svátky klidu a míru.
Pečení 20 druhů cukroví, zabalování milionu dárků a do toho pracovní uzávěrka. Vypadá váš předvánoční čas podobně a máte chuť se právě na všechno vykašlat? Pak by vám shlédnutí této reklamy mohlo přinést potřebnou úlevu.
Tento rok se v Marks & Spencer soustředili na upřednostnění duševní pohody před dokonalými Vánocemi. Ředitelka divize oblečení a domácích potřeb v M&S, Anna Braithwaite pro deník Metro vysvětlila, že chtěli lidi vyzvat k relaxu:
„Letošní reklama má být rošťáckým pojetím vánočních tradic. Uvědoměním, že každý z nás má jiné Vánoce. Chceme připomenout zákazníkům, že nezáleží na tom, jak se rozhodnou svátky slavit. Prostě ať dělají to, co jim dělá radost.“
Největší radost ale zákazníkům dělá právě kritika nové vánoční reklamy. Někteří se spokojili s komentářem pod videem, jiní do svého protestu vložili o poznání více úsilí.
Například Katharine Birbalsingh, která je označována jako nejstriktnější ředitelka školy ve Velké Británii, na X (bývalém Twitteru) sdílela s M&S otevřený dopis, kde řetězec obchodních domů osočila z likvidace ducha Vánoc – a to zejména pro děti:
„Cítím se nucena vám napsat a vyjádřit své hluboké zklamání a rozhořčení nad vaší vánoční reklamou pro rok 2023. Jako náš národní obchodní dům máte povinnost udržovat ducha Vánoc pro dobro našich dětí.“
Dále vyjádřila své očekávání, že se „v časech, kdy je země na kolenou“ Marks and Spencer postará o zprostředkování zprávy o důležitosti vzájemné pomoci a lidskosti. Celý dopis pak vedla k závěru s překvapivou náboženskou benevolencí: „Jak to můžete naší zemi udělat v takové chvíli? Styďte se! Ať se nad vámi slituje Bůh, Alláh nebo Višnu!“
I am sending this complaint letter to M&S @marksandspencer
We should all be complaining.
This is a fight for everything we should believe in.
Do not sit this one out.
Write a letter of complaint about that advert!! pic.twitter.com/3aw58Uw2FZ
Vánoční barvy, nebo palestinská vlajka?
Geopolitická kritika nové vánoční reklamy naplno vypukla až s příspěvkem na Instagramu. Marks & Spencer sdílel snímek z reklamy, který odkazoval na scénu pálení papírových čepic. K velkému neštěstí obchodního řetězce jsou tradiční barvy Vánoc zároveň barvami palestinské vlajky.
Smazaný příspěvek od Marks & Spencer | zdroj: The Sun
Mark & Spencer se tak dostal přímo doprostřed aktuálního konfliktu mezi Izraelem a hnutím Hamas. Přesto, že se značka okamžitě omluvila a příspěvek stáhla, negativním komentářům neunikla. Nepomohla ani lítost, ani sdílení faktu, že reklama se točila v srpnu, a tedy měsíce před právě probíhajícím konfliktem:
„Dnes jsme jsme sdíleli fotku z naší vánoční reklamy, která byla natočena v srpnu. Zobrazovala tradiční, svátečně zbarvené červené, zelené a stříbrné vánoční papírové párty kloboučky hozené do zapáleného krbu. Naším záměrem bylo hravě ukázat, že někteří lidé si na nošení papírových klobouků během svátků prostě nepotrpí. Na základě zpětné vazby jsme příspěvek odstranili a omlouváme se za neúmyslně způsobenou újmu.“
Lidé však pod novým příspěvkem i nadále sdílí negativní komentáře vyjadřující pochyby. @ayeeeeesha_ahmed například vyjadřuje své přesvědčení, že barevná podobnost vlajky a klobouků není čistě náhodná: „Vaše reklama mě naprosto znechutila. Není to chyba ani náhoda. Je to záměr.“ @lidijad zase prezentuje nesouhlas s vnímanou agresivitou kampaně: „Hanebný projev. Nezáleží na tom, kdy byl natočen. Pálení věcí, ničení... co je s vámi? Totální ostuda.“
Naštěstí se objevují i rozumnější hlasy, jako například @feastsoto, který upozorňuje na obecnou lidskou zaslepenost aktuálními událostmi: „Každý přece musí vědět, že to jsou barvy Vánoc... Itálie má tyto barvy také na své vlajce... proč se musí všechno překrucovat, aby to vyhovovalo nějaké věci????“
Mark & Spencer se nakonec uchýlil ke stažení původní reklamy. Na novou verzi bez hořících kloboučků a drzého sloganu Love Thismas not Thatmas (Udělejte si Vánoce podle svého) se můžete podívat níže.
V případě válečných konfliktů jistě nemůžeme spoléhat na vítězství zdravého rozumu. Internetové války mají ale nespornou výhodu v tom, že skončí, jakmile se mentální konflikt jejím útočníkům omrzí. Prosto nezbývá než věřit, že do Vánoc bude na Instagramu opět panovat klid a mír.
Zdroj: The Guardian, Metro, The Sun, The Independent, The Guardian, The Standard, Muse by Clio