YouTube zasahuje proti sponzorovaným videím
YouTube je platformou pro videa, která je monetizována skrze reklamy. Z nich dává díl svým partnerům, tvůrcům video obsahu. Tvůrci ale také čím dál častěji uzavírají dohody se značkami napřímo a dělají pro ně sponzorovaná videa. Dostávají za to další peníze bokem a YouTube nemá na těchto dohodách žádný podíl. Novými omezeními se snaží tuto situaci změnit. Videa by neměla nyní obsahovat tzv. „graphical title cards” za účelem propagace produktu nebo značky sponzora. Reálně by tedy neměla videa překrývat žádné grafické přílepky, nedej bože loga, jak to můžete vidět na obrázku níže. Je to uvedeno ve FAQ dokumentu sekce pomoci a podpory YouTube.
To neznamená, že by byl zakázán čím dál častější product placement ve videích. Když například fashion vlogerka bude mluvit o konkrétním krému, může se objevit jeho název na obrazovce jako překryv textu, ale ne v grafické podobě po celou dobu videa, ani na okamžik.
Ukázka grafického překryvu videa populárního YouTube kanálu Dude Perfect s logem značky vyrábějící bublinkové fólie.
YouTube zároveň připravuje reklamní formát pojmenovaný „product card". Jde o 6 vteřinové pre-roll video - tedy tak akorát pro řečení něčeho jako: „Toto video vám přináší značka XY." Samozřejmě za toto už značky zaplatí přímo YouTube. S trochou analogie z televizního vysílání je tento formát obdobou tradičního sponzorského oznámení před začátkem vysílání pořadu, například sponzoringu populární talk show minerální vodou Mattoni. V průběhu pořadu je pak možné mít na stole láhve Mattoni se správně natočeným logem na kameru, značka už ale nesmí být propagovaná žádnými grafickými překryvy obrazovky.
YouTube tímto rozhodně nebere YouTuberům všechny sponzorské peníze. Prvně je potřeba zdůraznit, že video tvůrci, kteří jsou partnery YouTube, získávají podíl na reklamě. Jednotlivé dohody se mohou lišit, ale v defaultním nastavení dostávají 55 % z reklamních příjmů. A to bude platit i pro zmíněný 6 vteřinový formát. Zároveň grafický překryv je jen jednou z cest, jak dát vědět o tom, že vaše video je podpořené nějakou značkou. Pokud mluvíme o product placementu, samozřejmě se může produkt objevovat ve videu - jako kulisa v obdobě láhve minerálky Mattoni na stole, nebo klidně jako věc, která je aktivně recenzována či chválena. Velká část značek bere tento formát přímo jako prodejní kanál, takže v komentářích pod videem tvůrci povětšinou umisťují odkazy na produkty s trackovacími linky, které pomohou sponzorům změřit dopad konkrétních videí.
YouTube se zkrátka zaměřil na jednu věc, u které může pravděpodobně existovat nějaké technologické řešení na automatizované rozpoznání využití grafických překryvů přes video, nebo minimálně jde o něco jasně viditelného. Například zákaz product placementu jako takového by byl v jeho různých podobách sahajících někdy jen po drobných náznacích neuhlídatelný. YouTube jednoduše rozpoznal sponzoring jako byznys, který existuje nejen díky video tvůrcům, ale i díky jeho platformě. Chce proto také kus koláče, i když v naznačené podobě jde zatím jen o malé kousnutí.
Zdroj: DigiDay
Tip redakce:
Dohody mezi samotnými YouTubery a značkami jsou čím dal častější. I díky tomu je pro mnoho z nich natáčení videí hlavním pracovním úvazkem. Přečtěte si, jaká je situace na českém trhu a jaké podoby může mít product placement, v rozhovoru s Tomášem Gavlasem, který mnoho českých YouTuberů zastupuje.