Youtubeři: V Česku se jimi zatím baví hlavně mladí, ve věku 15‑20 let sleduje youtubery až 8 lidí z 10
Podle výsledků studie Video na internetu společnosti Nielsen Admosphere jsou youtubeři fenoménem, jenž oslovuje zejména generaci Z – jinými slovy tu, která v podstatě vyrostla na internetu. Autorská videa online pak sledují zhruba stejně intenzivně dívky i chlapci. Pro značky představují osobnosti produkující online videa zároveň příležitost, jak oslovit právě mladší část populace. Výzkumu se zúčastnilo 1200 respondentů z internetové populace starší 15 let.
Hvězdy české Youtube scény na festivalu Utubering spojeném letos v Brně s Majálesem. Zdroj: www.brno.utubering.cz
V celé internetové populaci sledují nějaké youtubery, vloggery či osobnosti produkující autorská videa průměrně 2 lidé z 10. Chtělo by se říct, že to je výsledek, který snad ani za takový humbuk, jaký se kolem online hvězd v posledních dvou letech rozpoutal, nestojí. Ve věkové skupině 15-20 let už však tyto producenty obsahu sleduje 8 lidí z 10. A u těch nejmladších z nich, tedy jedinců ve věku 15‑16 let, je to dokonce 9 lidí z 10. Důvody jsou přitom nasnadě: tato generace je vůbec první, která již od raného dětství žije s technologiemi, a je zároveň nejaktivnější na internetu. Uživatelé generace Z (15-20 let) navíc v podstatě objevili na „svých“ médiích to, co teenagery obecně zajímá už několik desetiletí – idoly a instantní zábavu.
U starších věkových skupin už mají youtubeři publikum slabší. Částečně ještě zasahují generaci tzv. millennials (21-34 let) – v této věkové skupině sledují youtubery 3 z 10 uživatelů internetu. „Příčinou je hlavně dosavadní nedostatek youtuberů tvořících obsah pro starší cílové skupiny. Pro ‚oldtubery‘ je tu rozhodně místo!“ dodává Tomáš Pflanzer, Head of Digital ze společnosti Nielsen Admosphere.
Pokud jde o sledování „tradičních“ populárních idolů, představíme si mezi diváky možná spíše dívky než chlapce, ale sledování youtuberů je z hlediska pohlaví velmi vyrovnané. Ne vždy sice sledují stejný obsah, ale jsou i takoví tvůrci, na kterých se chlapci i dívky shodnou. Vedle zábavných videí je nejlepším příkladem žánru, který je velmi populární (pro někoho možná i překvapivě) u chlapců i dívek, herní video, v němž youtubeři představují a komentují počítačové hry. Jejich oblibu mezi českými uživateli internetu komentuje Tomáš Pflanzer: „Pro příležitostné hráče je často zábavnější sledovat uložená či živě streamovaná videa z hraní profesionálními hráči či youtubery, kteří se snaží hraní i vtipně komentovat a zároveň je možné s nimi během hraní interagovat. Oni vlastně hru přibližují svým divákům. Velká komunita se historicky vybudovala kolem her jako Minecraft či GTA.“
Příkladem genderově specifického obsahu na YouTube mohou být videa, která radí, jak na make-up či vlasy – ta v souladu s očekáváním sledují častěji děvčata.
A co když se youtubeři spojí se značkami?
Youtubeři zajímají posledních pár let také marketingové pracovníky, kteří cílí především na věkovou skupinu 20-, protože jejich videa jsou pro generaci Z velmi relevantní komunikační kanál. Spojení produktů či značek s youtubery je navíc dle výzkumu Nielsen Admosphere vnímáno veskrze kladně. Přes 50 % zaznamenaných spojení youtuberů se značkami se divákům líbilo a jen 19 % se nelíbilo, což je z hlediska marketingu výsledek velmi pozitivní.
Využití youtuberů značkami dále komentuje Tomáš Pflanzer: „Často se setkávám s názorem, že by značky měly fungovat bez youtuberů. Tady ale řeknu pouze jediné. Youtubeři jsou v posledních dvou letech celebrity, takže se ve skutečnosti nejedná o nic nového a je to klasický ‚celebrity marketing‘, který však nyní probíhá i na jiných kanálech. A upřímně, kde by dnes byly značky jako Nike bez Michaela Jordana či Kevina Harta nebo Adidas bez Kanyeho Westa či Pharrella Williamse? Youtubeři jsou tedy jen dalším logickým krokem, jak mohou značky oslovit, často velmi efektivně, mladší publikum.“