Zelená se nevyplácí pokaždé. Lidé nevěří, že ekologické značky jsou stejně efektivní jako jejich chemičtí přátelé
Zdroj: Anastasia Gepp, Pixabay
Podle loňské studie provedené Boston Consulting Group 75% respondentů uvádí, že je pro ně udržitelnost extrémně nebo velmi důležitá. Na tento ukazatel již delší dobu reagují značky z nejrůznějších odvětví a snaží se jít ekologickému trendu naproti. Profesor Bryan Ursey z Morwich Business School ale tvrdí, že se natírají na zeleno zbytečně. Podle jeho aktuálního výzkumu publikovaného v Journal of Advertising si spotřebitelé ekologické barvy spojují s nižší kvalitou a efektivitou výrobku.
Profesor Bryan Ursey ve svém výzkumu požádal 253 amerických spotřebitelů, aby posoudili dvě reklamy na prací prášky. Přitom jeden z nich byl podle obalu stoprocentně ekologický a druhý ne. Obě reklamy ubezpečovaly spotřebitele o velké čistící síle prostředků.
Přestože by v kvalitě výrobků neměli respondenti vidět rozdíl, jejich rozsudek zněl jasně: šetrnost k přírodě značí i nežádoucí šetrnost ke skvrnách.
Bryan Ursey pro magazín fastcompany vysvětlil výsledky výzkumu následovně:
„Co se týče produktů, lidé mají v hlavě rigidní škatulky. Do kategorie vysoce výkonných aut patří Lamborghini, Ferrari a Porsche. Ale pokud byste o jedné z těchto značek řekli, že se začala chovat ekologicky, lidé by si tuto informaci spojili se snížením výkonu.”
Co se stane, až značky zjistí, že ekologická tvář jim do jisté míry zvedá popularitu, ale snižuje zisky? Podle Ursey se přestanou o udržitelnost starat:
„Vyvinout ekologické výrobky vyžaduje velké úsilí. Pokud si spotřebitelé myslí, že ekologické značky nejsou tak dobré, a proto je nebudou kupovat, pro společnosti přestane být ekologická cesta vhodnou investicí.”
Proč nejezdí na zelenou?
Uživatelské předsudky souvisí s počátky ekologických produktů. Ještě před pár lety se k udržitelnosti uchylovaly spíše menší podniky, které neměly přístup k financování kvalitního výzkumu a jejich produkty byly tedy vůči velkým hráčům kvalitativně podřízené.
Ale to se v poslední době díky nastupujícímu trendu udržitelnosti změnilo. Ekologické produktové řady nabízejí i leadři na trhu, kteří vždy testují efektivitu svých produktů i proti konkurenci s „tradiční” výrobou.
Máme opustit ekologický marketing?
Míra předsudků se liší v různých produktových kategoriích. Když se spotřebitel na poli udržitelnosti rozhoduje mezi módními značkami, obvykle nemá důvod bát se o kvalitu obuvi z recyklovaného polyesteru.
Úplně jiná situace naopak panuje mezi čistící prostředky. Zde si lidé mohou spíše domyslet, že se přílišná šetrnost k přírodě odrazí na nízké efektivitě.
U produktů, na jejichž ekologické alternativy lidé ještě nejsou zvyklí, Ursey radí upřednostnit jiná pozitiva. Například vysokou účinnost. Jakmile se spotřebitelé přesvědčí o tom, že jde o skvělý výrobek, ekologická stránka bude příjemný bonus.
Zdroje: fastcompany.com, globalfashionagenda.com