"Co za to?" aneb Zač je kýč
Je tu další díl seriálu odhalujícího náklady tvorby videa. Díky údajům od startupu Videoflot, který zprostředkovává setkání poptávky a nabídky na tvorbu videí, můžete vidět podrobně rozložené nákladové položky. Dnes se podíváme na to, kolik stojí kýč. Nutno dodat, že se jedná o „kýč jak bič". Nechybí ubrečená kukadla, západy slunce, ke dnu klesající růže, k nebi stoupající balónky a zamilovaná objetí. To vše v klipu brazilské pop-rockové kapely CLeAN.
Výsledky včerejší ankety na naší facebookové stránce částečně reálnou cenu podhodnocovaly, pravděpodobně dle hesla: „Jeli něco neoriginální a ulepené, musí to být i levné." Objevily se i tipy 30 a 40 tisíc korun. Jediný veliký „ústřel nahoru" zněl 400 tisíc Kč. Poměrně velká část tipujících ale kroužila kolem přesné sumy. Nakonec těsně zvítězil Marian Schüller odhadující cenu 125 tisíc Kč, přičemž ta skutečná byla jen o 5 tisíc korun menší.
Preprodukce:
Scénář: 10 000,-
Produkce:
Režie: 9 000,-
Kameraman: 7 000,-
Výtvarná stránka: 5 000,-
Pronájem studia: 30 000,-
Pronájem techniky: 30 000,-
3 herci: 9 000,-
Catering: 3 000,-
Doprava: 2 000,-
Postprodukce:
Střih, vizuální efekty a barevné korekce: 14 000,-
Tato případová studie nám ukazuje, že při kalkulaci nákladů není radno opomenout ceny za pronájem studia a techniky. Jen tyto položky tvořily polovinu rozpočtu. Kdyby se kapela CLeAN obešla bez velkého studia plného světel, ve kterém za ní stojí řada fanoušků, mohla by až čtvrtinu nákladů ušetřit. Zároveň jejich klip dokládá, že i profesionálně natočený kýč s nulovou uměleckou hodnotou nemusí být zdaleka tak laciný na výrobu.
Tip redakce:
Podívejte se na předchozí díly našeho seriálu:
"Co za to?" aneb Kolik stojí reklama na polštáře - č. 1.
"Co za to?" aneb Kolik stojí reklama na sociální síť pro umělce - č. 2
Pět případových studií pak můžete najít v souhrnném článku "Co za to?" aneb Kolik stojí video. Další podrobnosti o tvorbě videa se dozvíte na blogu Videoflotu.