Analýza: aktivita prezidentských kandidátů na Facebooku před volbami
Snímek z 10. ledna ze setkání s fanoušky Pavla Fishera na Národní třídě v Praze. Zdroj: Facebook / Pavel Fischer
Již na konci tohoto týdne, 12. a 13. ledna 2018, proběhnou volby nového českého prezidenta. Mezi hlavní aktivity kandidátů patří komunikace také prostřednictvím přidávání obsahu na jejich facebookové stránky. Výkonnostní agentura Performics se na tuto aktivitu zaměřila a jednotlivé prezidentské kandidáty sledovala v předvolebním období prostřednictvím svého nástroje SocialTools. Nejvíce fanoušků má na Facebooku Miloš Zeman a za ním následují Michal Horáček a Jiří Drahoš. Nejaktivnější v oblasti přidávání obsahu je Mirek Topolánek a Pavel Fischer. Nejrychleji roste počet facebookových příznivců kandidátovi Pavlu Fischerovi.
Výkonnostní agentura Performics sledovala v nejaktivnějším období kandidatury facebookové stránky 9 českých prezidentských kandidátů (Miloš Zeman, Mirek Topolánek, Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Pavel Fischer, Petr Hannig, Jiří Hynek a Vratislav Kulhánek).
Počet fanoušků facebookových stránek prezidentských kandidátů
Největší počet fanoušků má Miloš Zeman (téměř 103 000), následuje Michal Horáček, Jiří Drahoš (zhruba stejný počet fanoušků, přes 82 000) a Pavel Fischer (více než 28 000). Naopak nejméně má Petr Hannig (necelých 1200) a Vratislav Kulhánek (necelých 1600). Počet fanoušků i Miloše Zeman i Michala Horáčka je přitom ovlivněn tím, že jsou již dlouhodobě veřejnými osobami. O to lépe pak vypadají nárůsty počtu fanoušků u Jiřího Drahoše nebo Pavla Fischera.
Počet nových fanoušků
Ve sledovaném období nejrychleji rostl počet fanoušků kandidáta Pavla Fischera (o více než 4400), dále Michala Horáčka (téměř o 2500). Naopak Petr Hannig a Vratislav Kulhánek příliš nových fanoušků nezískali.
Aktivita fanoušků
Absolutně nejvíce aktivní jsou fanoušci Pavla Fischera. Fanoušci Michala Horáčka a Mirka Topolánka jsou se svou aktivitou na facebookových stránkách v těsném závěsu.
Mirek Topolánek zkouší ve svých příspěvcích i humornou notu. Možná proto má pod svými příspěvky nejvíce Reakcí ve formátu „Haha", jak uvedl v rozhovoru pro DVTV Josef Šlerka.
Nejméně aktivní jsou fanoušci opět Petra Hanniga a Vratislava Kulhánka. Jedná se o kandidáty, kteří oslovují především starší elektorát, který je na Facebooku spíše pasivní či nepřítomný.