Artipotraviny - další marketingové eso na obzoru?
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Kdybyste se před pár lety zeptali spotřebitelů, co je to biopotravina, pravděpodobně by netušili a ani by nevěděli, kde ji pořídit. Dnes je situace jiná a předpona BIO, kladená pomalu i před výrobky, které si to rozhodně nezaslouží, je před spotřebitelem schopna obhájit vyšší cenu výrobku. A to i v případě, že kvalita je průkazně srovnatelná s "nebiopotravinou."
Tento týden se však, zatím naštěstí pouze v teoretické rovině, objevily debaty na téma artipotravin - tedy těch, které vznikají složitými procesy v laboratořích. Prvním případem takovéhoto produktu je vepřové artimaso, které se podařilo po čtyřiceti letech pokusů vypěstovat holandským vědcům. Za kilo, které vznikne v biogenerátoru, by se v současnosti platilo téměř stokrát víc, než u masa vyrobeného tradičním zprůsobem, navíc se údajně jedná o hmotu "bez chuti a zápachu".
Samozřejmě, že řešit v současnosti prodej podobného produktu, je spíše k smíchu. Celá debata kolem artimasa však vyústila v zajímavý závěr - pokud bychom zainvestovali do marketingové kampaně, dá se předpokládat, že bychom do tří let udělali za artimasa rentabilní produkt. Stačí spotřebitelům předložit silná komunikační témata - to, že při výrobě nezahynulo jediné zvíře a že artimaso je ekologicky šetrnější než to běžně vyráběné. To, že chutná mizerně a v současnosti se hodí spíše do kočičích konzerv by bylo vedlejší. Fakt potvrzuje i holandský univeritní průzkum (provedený na sporném vzorku necelé padesátky respondentů), ze kterého vyplývá, že artipotravinu, pokud by byla na trhu, by si čas od času koupilo 78% respondentů a to i v případě, že by byla dražší a chuťově méně vyhovující než stejný běžný produkt.
A jak jste na tom vy? Podělte se: