Facebook čeká rebranding. Plánuje změnit své jméno

20. 10. 2021 | Petr Michl
Pověst společnosti Facebook se všemi svými aplikacemi dostala od kauzy Cambridge Analytica tolik dalších ran, že je možná čas změnit jméno. The Verge říká, že se tak stane příští týden.

Změnit jméno, který zná téměř každý na světě, zní jako bláznivý nápad. Obzvláště když Facebook jako sociální síť používá každý měsíc téměř 3 miliardy lidí (konkrétně 2,89, pozn. red.). I tak velmi pravděpodobně dojde k rebrandingu, jehož hlavním krokem bude právě změna jména pro celou společnost.

Informuje o tom alespoň The Verge s tím, že vše se pravděpodobně odtajní příští týden 28. října v rámci firemní konference Connect.

Jaké můžou být důvody pro změnu jména? Často se tak stane, když původní jméno s sebou nese zátěž špatné reputace. Další variantou je pak, že v hlavách veřejnosti symbolizuje jednu věc, která nezahrnuje to, kam se společnost posunula.

První důvod přitom rozhodně platí. Pro součet veřejných slyšení Marka Zuckerberga či vedení společnosti Facebook před zástupci Parlamentu USA, Velké Británie vám už nebudou stačit prsty jedné ruky. Dodejme přitom, že obvykle obhajovali, že Facebook nepředstavuje hrozbu pro demokracii a společnost jako takovou. Jen v posledních týdnech ale proběhla podobná setkání s bývalými zaměstnankyněmi Facebooku, které nyní jako whistleblowerky toto de facto tvrdí a k tomu přidávají informace o tom, jak jsou platformy Facebooku škodlivé například pro psychické zdraví teenagerů.

Facebook toho má ale pod sebou také více, než si lidé obvykle uvědomují. Je zastřešující organizací nad sociálními médii Facebook a Instagram, chatovacími aplikacemi Messenger a WhatsApp, hardwarem v podobě videochat zařízení Portal, nově i chytrými brýlemi, VR headsety a zároveň VR vývojářskou společností Oculus. A to jmenujeme jen ty nejvýznamější věci a vlastně nevíme, kam v tuto chvíli zařadit jejich představu o virtuální budoucnosti Metaverse.

Ještě větší rozptyl služeb a produktů platil pro Google, který v roce 2015 přišel se jménem zastřešujícího „umbrella brandu“ Alphabet. Pokud se k něčemu podobnému odhodlá i Facebook, bude tak vlastně následovat svého digitálního oligarchického konkurenta.

I z pohledu novináře je někdy těžké přepínat při psaní mezi Facebookem (sociálním médiem, platformou, aplikací) a společností Facebookem a zachovat přitom pro čtenáře srozumitelnost. Na druhou stranu je u Alphabet nutné upozorňovat, že je to „ta značka od Googlu“, protože i po 6 letech berou lidé spíše Google jako (jeden velký) Google.    

V tuto chvíli se tak těšme, o čem případné velké rebrandingové oznámení bude. Jedno je jisté již teď. Z Menlo Parku bude znít, že jde o krok promýšlený s nejlepšími odborníky dlouhé měsíce. Velká část uživatelů pak bude brblat, co je to za nesmysl a že se nové jméno nikdy zcela neuchytí. A pravdu přitom budou mít pravděpodobně obě strany.

 

Tip redakce:

Připomeňte si podstatu kauzy Cambridge Analytica a doplňte si další kontext v článku Jak funguje Cambridge Analytica: příběh zneužívání dat uživatelů a jejich strachu.  


Frances Haugen., Zdroj: CBS News, 60 minutes

Za vaši pozornost ale rozhodně stojí i zjištění whistleblowerky Frances Haugen z tohoto měsíce. Říká, že Facebook škodí společnosti vědomě. Uvědomuje si, že Kontroverzní obsah a diskuze plné hádek udrží lidi na jeho platformách.

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: