Facebook přiznává najmutí PR agentury, aby šla po Sorosovi

26. 11. 2018 | Petr Michl
George Soros je démonizován mnoha politiky s pochybným vztahem k demokracii. Facebook je s nimi na stejné lodi. Po prvotním odmítání se přiznal k tomu, že najal PR agenturu mimo jiné na hledání špíny proti jeho osobě. Mark Zuckerberg a Sheryl Sandberg prý ovšem za nic nemohou. Našel se pohodlný obětní beránek.

Nedávný obsáhlý text v The New York Times přinesl mnoho závažných tvrzení o Facebooku. Mezi nimi bylo mimo jiné to, že technologický gigant pracoval na své image mnohdy za pomoci nefér taktik, včetně těch týkajících se  snahy vyhrabat špínu na názorové oponenty nebo na ty, co upozorňovali na potíže Facebooku, například v jeho schopnosti vyrovnat se s ovlivňováním amerických prezidentských voleb v roce 2016 ruskými silami. Vyjádření Elliota Schrageho, odcházejícího z pozice head of policy and communications, toto jednání do značné míry potvrzuje.

To přišlo minulý týden formou tiskové zprávy večer před Dnem díkuvzdání, tedy před státním svátkem, kdy se lidé v USA chtějí primárně setkávat se svými rodinami, nikoliv řešit etické chování korporací. Toto vyjádření přitom do značné míry negovalo první reakci Facebooku, která veškerá nařčení popřela. Schrage přiznává, že si Facebook nechal dělat analýzy PR agenturou Definers na ty, kteří o Facebooku nemluví dobře. Lidově řečeno: hledají na ně špínu, která by se mohla hodit k jejich diskreditaci. 

Schrage říká, že Definers dělali klasickou práci PR agentury a pak něco navíc.  Něco z této práce lze charakterizovat jako průzkum opozice, ale domnívám se, že by pro nás bylo nezodpovědné a neprofesionální nechápat pozadí a potenciální konflikty zájmů našich kritiků. Tato práce může být použita interně pro informování těch, co tvoří naši externí komunikaci. Když je to vhodné, může být sdílena s reportéry..." uvádí.

Na finančníka a filantropa George Sorose se zaměřili poté, co mluvil o Facebooku na fóru v Davosu jako o „pohromě pro společnost". Dle Schrageho pak například upozorňovali novináře na to, že hnutí "Freedom From Facebook" není iniciativa vzniklá z prostého zájmu uživatelů, ale jsou za ní mimo jiné i Sorosovy peníze. Článek v The New York Times mluví ale například i o lobbování Facebooku u vlivných židovských skupin, aby označili snahy aktivistů vystupujících proti technologickému gigantovi za antisemitské (protože Mark Zuckerberg a Sheryl Sandberg jsou židovského původu, pozn. red.).

Facebook čelil v posledních dvou letech skandálu spojenému s Cambridge Analytica a s ovlivněním amerických prezidentských voleb ruskými silami, ale také s velkými úniky uživatelských dat a obecně s nedostatečnou schopností bojovat proti fake news na vlastní platformě.

Udělat si rešerše na toho, kdo vás pomlouvá, vlastně nezní nijak výjimečně. Mnohem komplikovanější to je ale v tom případě, když sociální sítě patřící Facebooku jsou plné zpráv, které staví George Sorose do jakési role arciďábla. I když za tím nemusí stát Facebook, není tak úplně neuvěřitelná představa, že by proti šíření lží a konspiračních teorií o Sorosovi nebojoval natolik efektivně, jak by to dokázal. I to je pravděpodobně jeden z důvodů, proč Facebook krátce po zveřejnění článku The New York Times spolupráci s agenturou Definers rozvázal.

Kdo za to může?


Mark Zuckerberg a Sheryl Sandberg při oslavách 8. výročí Facebooku. Zdroj: Mark Zuckerberg / Facebook

Při podobných skandálech ve velkých korporacích padají obrazně hlavy. Schrage tímto oznámením bere veškerou chybu na sebe. Přitom rozhodnutí svou pozici opustit vyjádřil již v červnu tohoto roku. Článek The New York Times odpovědnost za eticky sporné chování přičítá zejména CEO Marku Zuckerbergovi a výkonné ředitelce (COO) Sheryl Sandberg. Ta působila v mnoha případech jako uhlazovač skandálů na politické úrovni. Nyní z PR pohledu velmi rozumně uvedla, že o dohodách komunikačního týmu měla vědět a je dost možné, že se někdy s nějakou analýzou od Definers setkala.

Schrageho pravděpodobně ze všeho nejvíc mrzí, že se celá věc dostala ven:

Mnoho lidí napříč společností (Facebooku, pozn. red.) se cítí nekomfortně, když se o této práci  dozvěděli. Mnoho lidí v komunikačním týmu se cítí pod tlakem od novinářů a dokonce od vlastních kolegů. Jsem hluboce zklamán, že tolik z interních diskuzí a vzájemného ukazování prstů se dostalo na veřejnost. To představuje vážnou hrozbu naší kultuře a schopnosti pracovat společně v obtížných časech."

Obecným poselstvím je jakási lítost na oko bez vyvozování skutečných důsledků. Mark Zuckerberg krátce po zveřejnění článku v The New York Times odpovídal při dotazech na to, zdali bude mít skandál dopad na personální politiku Facebooku, s tím, že nechce někoho očerňovat a za to, co se děje ve Facebooku je ultimátně zodpovědný on. Nečekejte pochopitelně odstoupení či nějakou formu reflexe od něj či Sheryl Sandberg. V případě Schrageho byl nalezen obětní beránek, který byl vlastně obětován již dříve.

Kam dál?

Ač se Schrage popsanou zprávou snaží odklonit zodpovědnost od svých šéfů, neznamená to, že by si se CEO Facebooku nechtěli promluvit primárně o nebezpečí ovlivnění voleb s pomocí fake news na Facebooku parlamenty mnoha zemí. Zuckerberga chtěla vyslechnout skupina zákonodárců z Británie, Argentiny, Brazílie, Irska, Kanady, Lotyšska a Singapuru. Zuckerberg se ve velkém omlouvá a posílá za sebe své zaměstnance. Je to škoda, protože tak svět přichází o mnoho humorných situací. Jaké myslíme? Zjistěte to v článku Slyšení Marka Zuckerberga před Kongresem v memech.

Štítky dokumentu: Facebook Krizová komunikace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: