Facebook si brousí zuby na YouTube, spouští sekci s hudebními videi
Do této chvíle umělci nemohli na Facebooku zveřejňovat celá hudební videa kvůli právům. To pro jejich fanouškovskou základnu nebylo až tak zajímavé, ti proto preferovali jiné platformy – jako třeba YouTube.
Od 1. srpna však přichází novinka, která má ambici udělat z hudby jeden z obsahových pilířů modrobílého sociálního média. Facebook konečně svým uživatelům umožní objevovat a sdílet hudbu od svých oblíbených interpretů. Legálně a přímo na své platformě. Kromě toho také představuje novou sekci Hudba ve Facebook Watch. Nabídka je lákavá. Najdete tu třeba Anittu, Blake Sheltona, Boba Marleyho, Dipla, Eltona Johna, Miley Cyrus, Nicki Minaj a mnoho dalších.
Žádná novinka, že Facebook expanduje do oblasti hudby
Facebook už dříve na podobném řešení spolupracoval s partnery v Indii a Thajsku. Teď se ale v USA dohodli na rozšíření partnerství s nejlepšími nahrávacími společnostmi, jako je Sony Music, Universal Music Group, Warner Music Group, Merlin, BMG, Kobalt a další nezávislé labely. Otevírá se před nimi tak zcela nové pole působnosti.
Už minulý měsíc Facebook informoval správce stránek hudebních umělců a kapel, aby si je do 1. 8. 2020 přepli na nové rozhraní.V jeho rámci si mohou přidávat hudební videa, případně to Facebook dokáže udělat automaticky za ně. Umělci nemusí na síť svá videa manuálně nahrávat. Naopak udělí Facebooku povolení, že může jejich videa přidat na danou stránku sám, kde už si je snadno dohledají fanoušci. Umělci si pak mohou svá videa na stránkách spravovat, promazávat a upravovat dle libosti.
Pokud si však správci stránku do nového rozhraní nepřepnuli, tak jim Facebook automaticky vygeneroval stránku s názvem tvořeným dle klíče „[jméno umělce] Official Music“, aby se k ní mohli fanoušci dostat. Tato stránka je spravována Facebookem a přístupná prostřednictvím Facebook Watch. Umělci se později mohou rozhodnout, zda se k ní přihlásí a přidají i další videa.
Co z toho budou mít umělci?
Jaké to skýtá výhody pro muzikanty? Jakmile hudební společnost vydá nový videoklip, tak se automaticky nahraje na Facebook a objeví se na timeline dané kapely či interpreta. Okamžitě se tak dostane ke svým fanouškům. Navíc budete mít možnost odkliknout tlačítko „Sledovat“ nejen na stránce oblíbené kapely, ale budete si moci nové oblíbence přidávat rovnou tlačítkem „Sledovat“ u daných videí. Jakmile se skrz post s hudební novinkou prokliknete na facebookovou stránku daného umělce, můžete prozkoumávat jeho další tvorbu. Video se dá jako obyčejně sdílet, komentovat, sledovat společně s přáteli.
Sekce Hudba na Facebook Watch vám pak umožní vyhledávat novou hudbu podle žánru, umělce nebo momentální nálady. Videa budou také monetizována. Ale nemusíte se (zatím) bát toho, že by vám reklama skočila doprostřed tklivé písně. Facebook chce mít reklamní spoty jako pre-rolly, během videa jen jako grafickou reklamu pod přehrávačem a po skončení videa jako post-rolly. Ale to jsou plány a uvidíme, jak to nakonec Facebook vyřeší.
Je to osobní
Facebook chce stavět na personalizaci. Bude vám nabízet hudební videa podle vašich zájmů a vaší uživatelské historie. Ale to není vše, Facebook má s hudbou ještě velké plány. Vijaye Raji, viceprezident oddělení Entertainment na Facebooku k tomu uvedl:
„U oficiálních hudebních videí na Facebooku nejde jen o poslouchání hudby, jde o sociální zážitky – od objevování nové hudby po hlubší propojení s umělci a lidmi, které máte rádi. V našem katalogu hudby si každý najde to své a lidé mohou objevovat a znovuobjevovat své hudební oblíbence.“
Expanze Facebooku do hudebního průmyslu má za cíl ohrozit zejména YouTube. Ten totiž podle reportu IFPI v roce 2017 streamoval 46 % světové hudby (kromě Číny). Mimo jiné se také YouTube podělil se statistikami, že na jeho stránky chodí 1 miliarda fanoušků hudby. V roce 2019 údajně společnost hudebnímu odvětví vyplatila přes 3 miliardy dolarů.
V loňském roce server Bloomberg ovšem uvedl, že nahrávací společnosti vítají alternativu k YouTube, který dle jejich slov „neplatí za práva dostatečně“. Příchod dalšího silného hráče je tak přijímán pozitivně, i když expanze Facebooku do hudebního odvětví byla plánovaná už podstatně dříve. Poslední měsíce se Facebooku i kvůli bojkotu reklamy nedařilo minimálně z PR pohledu právě nejlépe, to je tak možnost jak si vylepšit skóre.
Technologické vychytávky a propojení s komunitou
Videa jsou jednou z mnoha možností, jak se umělci na Facebooku mohou přiblížit svým fanouškům. Mohou vybírat z bohaté nabídky AR efektů a hudebních Stickerů.
Mohou živě streamovat a pořádat sbírky na dobročinné účely skrz tlačítko Darovat v živém vstupu nebo ve Stories.
„Propojení umělců a fanoušků na Facebooku se stává díky novým funkcím a nástrojům autentičtější a hlubší. Hudební videa se v novém prostředí „znovu rodí“, stávají se součástí toho, jak lidé chtějí vyjadřovat svou identitu a momentální náladu. To vše přináší nový rozměr do příběhu umělců, které se v našich aplikacích dennodenně odehrávají,“ dodává k tomu Tamara Hrivnak, viceprezidentka oddělení Music Business Development and Partnerships ve Facebooku.
Je ve hvězdách, jak si Facebooku v novém segmentu povede. Hudba je bezesporu součástí našich životů, ale upřímně, když si máme pustit nový videoklip oblíbené kapely, naše cesta nejprve vede automaticky na YouTube. Facebook však vsází právě to, co dobře umí – možnost sdílení a propojení se se svými blízkými. Dané video si snadno přepošleme s přáteli, můžeme je společně sledovat a komentovat. Sociální funkce, kterou oblíbená síť nabízí, jsou určitě velkým plus. Bude to ale stačit? Uvidíme.
Zdroje: Techcrunch, Techcrunch