Google spouští portál Startup with Google v češtině. Chce, aby díky němu vznikalo víc startupů i mimo Prahu
Zdroj: Startup with Google
Jak ukazují data Evropské komise a zároveň nejnovější studie společnosti Deloitte, Česko je už dnes z pohledu inovací pod průměrem zemí EU a za pár let tak může být ještě hůř. Problémem je i přílišná koncentrace inovací a start-upů v hlavním městě na úkor regionů. Google dlouhodobě přichází s aktivitami, které mají přispívat k rozvoji digitální ekonomiky. Nově v rámci iniciativy Grow with Google spouští portál Startup with Google, plný tipů od úspěšných českých startupů, bezplatných Google nástrojů a školení, díky němuž získají podnikatelské a digitální dovednosti i lidé, kteří nežijí ve velkých městech a nemají okamžitý přístup k podobným informacím. Spuštění portálu doprovodí Google i přednáškami a workshopy v regionech.
Čechům chybí technologické a manažerské dovednosti
Evropa bude podle Evropské komise v příštích letech potřebovat až 350 000 technologicky vzdělaných manažerů, kteří budou rozumět jak technologiím, tak managementu. Už teď se ale počty absolventů s kvalitním technickým nebo manažerským vzděláním v Česku každoročně snižují, ukazuje studie, kterou si od společnosti Deloitte nechal vypracovat český Google. Počty absolventů vysokoškolských technických a přírodovědných oborů jsou mírně podprůměrné ve srovnání s ostatními státy EU a v oborech podnikání a administrativa jsou na tom Češi dokonce ještě hůře (podíl absolventů oborů podnikání a administrativy: 15,1 %, průměr EU činí 19,1 %). Češi navíc podle průzkumu v rámci EU zaostávají i v následném celoživotním vzdělávání. Problémem to může být například pro tradičně výborné české informatiky, kterým však často chybí právě manažerské a podnikatelské dovednosti.
„Digitální ekonomika může pro nás všechny znamenat velkou příležitost. Musíme ale investovat do vzdělání a doplnění dovedností, abychom z ní vytěžili co nejvíce,” komentuje Ingrid Popovič, manažerka vzdělávací iniciativy Grow with Google pro region CEE, motivy, proč Google v Česku investuje do vzdělávání startupů, studentů a vývojářů. Dalším a zcela legitimním důvodem je jistě i to, že budoucí podnikatelé na internetu budou i budoucí inzerenti a uživatelé služeb a nástrojů Googlu.
Pro prvně zmíněnou skupinu společnost právě spustila českou verzi portálu Startup with Google, která tvoří rozcestník pro začínající podnikatele. Ti na něm naleznou návody, kontakty i tipy na nástroje od Googlu i úspěšných českých startupů, které mohou při podnikání využít.
Rozcestník vedoucí k nástrojů Googlu na Startup with Google
Praha bere vše, regiony zaostávají
„Z výzkumu také vyplynulo, že více než polovina všech českých start-upů vzniká v Praze, dalších 15 % v Brně a 4 % v Ostravě. Za těmito inovačními centry ale ostatní česká města výrazně zaostávají,” říká dále Ingrid Popovič. Právě proto se společnost rozhodla v rámci iniciativy Grow with Google uspořádat workshopy a přednášky pro studenty a startupy v regionech. Cyklus přednášek a workshopů pro studenty a začínající podnikatele odstartuje v září v Olomouci, Ostravě, Brně, Praze a Ústí nad Labem, následovat poté budou i další krajská města.
Start-upy musí inovovat, aby uspěly
Podpora start-upů je podle Googlu zvlášť důležitá i proto, že nejmenší české firmy patří v Česku zároveň k těm nejméně inovativním. Podle údajů Deloitte z českých firem do 50 zaměstnanců inovuje pouze 35,2 % (evropský průměr je 45 %), naopak u velkých firem nad 250 zaměstnanců už je to 77,2 %.
Česká republika se v posledním Evropském srovnávacím přehledu inovací, který poskytuje roční srovnání inovační výkonnosti členských stát, umístila na 14. místě, tedy pod průměrem EU. Mezi nejinovativnější země se naopak řadí skandinávské státy, Nizozemsko, Velká Británie a Německo.
Přehlídka doporučených programů. Zdroj: Startup with Google
V tomto ohledu pak chce pomoci Google například s programem Launchpad, kde pomáhá s pomocí workshopů a mentoringu začínajícím podnikatelům posunout se od nápadu k produktu k testování i v dalších aspektech podnikání.