IKEA využívá 'sleepfluencery'. Ti dobrovolně mění na noc svá okna v billboardy
IKEA v tomto roce přišla s celou řadou kampaní, které mají nábytkářský řetězec představit jako „odborníka na spánek“. Málokterá v sobě ovšem nese znaky geniality tak jako ta z dílny agentury Åkestam Holst NoA pro domácí švédskou pobočku.
V jejím rámci byla uvedena na trh série speciálně potištěných rolet, které mohli zájemci získat gratis. Tedy… nic není zadarmo. Na vnější straně každé rolety je zobrazena cena a výrobek ze sortimentu IKEA na spaní, stejně jako slogan:
Dobré noci
Dělají dobré dny
Každé okno se po zatažení rolet promění v reklamu na produkty z IKEA, jako jsou polštáře, přikrývky a matrace.
Spánkoví influenceři (neboli „sleepfluenceři“) se o rolety přihlásili sami. O to větší je díky tomu pravděpodobnost, že je budou dlouhodoběji beze studu využívat. Navíc byl dle IKEA zájem značný a rozesílali je do domácností po celé zemi.
Vedoucí marketingové komunikace IKEA Sweden, Jonas Westberg, ke kampani uvedl:
„Toto je způsob, jak se odvděčit našim zákazníkům a zároveň získat viditelnost novým a inovativním způsobem. Kampaň je zábavným a nekonvenčním způsobem, jak pomáhat lidem spát dobře a zároveň propagovat naši cenově dostupnou řadu ještě více lidem."
Jde o dobrý příklad toho, jak pojmout jednoduchý každodenní produkt inovativním způsobem a proměnit jej v něco inovativního. Není ničím výjimečným, že lidé jsou chodícími reklamy značek u oblečení, na němž jsou výrazná loga. Ne tak obvyklý majstrštyk se nedávno podařil s svým merchem v podobě pantoflí, triček či ponožek retailovému řetězci Lidl. V oblasti venkovní reklamy ale podobných příkladů — s výjimkou podpory politických kandidátů — najdete jako šafránu.
V českém prostředí můžeme zavzpomínat na opakovanou spotřebitelskou soutěž čokolády Orion spojenou s náhodným finančním odměňováním domácnostní, které vylepily do svých oken modrou hvězdu Orion. Fungovala od roku 2001 a hvězdy do oken si vylepily stovky tisíc lidí s nadějí, že si jich všimne Orion hlídka a staví se u nich na návštěvu. Poté mohli získat 25 tisíc za hvězdu a za každou sladkost od Orionu 5 tisíc navíc do výše 100 tisíc korun.
Takto silná finanční motivační složka není s kampaní IKEA spojena. Počítá se ovšem s vnitřní motivací založenou na tom, že se zataženými roletami se skutečně lépe spí.
.